شهرداد روحانی به حاشیه‌های اجرای سوئیت سمفونی خلیج‌فارس پاسخ داد


به گزارش ایرانگرد نیوز، شهرداد روحانی در این نشست خبری گفت: سوئیت سمفونی خلیج فارس دو سال پیش توسط من به سفارش انجمن موسیقی هرمزگان نوشته شد که بخشی از آن در اردیبهشت ماه سال 91 با همکاری نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران در تالار وحدت اجرا شد که بعد از این کنسرت از طرف بانک سامان به من پیشنهاد شد که این اثر برای تولید یک آلبوم موسیقایی ضبط شود و در اختیار علاقمندان به موسیقی قرار گیرد.


ضبط سوئیت سمفونی خلیج فارس در لندن


وی ادامه داد: بعد از این پیشنهاد کار ضبط این اثر توسط ارکستر سمفونیک و گروه کُر لندن ضبط شد و بعد از برنامه‌ریزی‌ها و طراحی هایی که انجام گرفت تصمیم بر این شد تا این آلبوم در قالب 12 قطعه موسیقایی با موضوع خلیج فارس و محیط زیست این منطقه در تهران اجراهایی داشته باشد. هر کدام از این قسمت های اثر به نوعی معرفی‌کننده ماهیت یکی از مناطق زیبای طبیعت خلیج فارس است و ما نیز بر همین مبنا قطعه هایی را آماده کرده ایم که بسیار تصویری است به طوری که وقتی مخاطب آن را گوش کند کاملاً متوجه می شود که این فضای موسیقایی برای خلیج فارس نوشته شده است.



شهرداد روحانی درباره مشکلاتی که در هفته های اخیر برای نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران ایجاد شده است، گفت: من این بار از طرف بخش خصوصی برای اجرای یک برنامه به ایران دعوت شدم و مانند شما از طریق رسانه ها و جراید مطلع شدم که برای نوازندگان خوب ارکستر سمفونیک تهران مشکلاتی پیش آمده و بسیار هم متاسف شدم که هنوز مشکلات این عزیزان به طور کامل برطرف نشده است.


رهبر کنسرت سوئیت سمفونی خلیج فارس افزود: این که یک بخش خصوصی آمده  و برای برپایی یک کنسرت موسیقایی حمایت مالی خود را اعلام کرده است کار بسیار شایسته‌ای است که می‌تواند استمرار داشته باشد البته دوستان نوازنده‌ای که اعلام کردند حاضر به همکاری با این برنامه نیستند می توانند آن طور که شایسته و صلاح خودشان است عمل کنند بنابراین من باز هم اعلام می کنم که این یک ارکستر خصوصی است که ارتباطی به دولت ندارد و اگر دوستان نوازنده ارکستر سمفونیک تهران علاقمند هستند که با ما همکاری کنند ما از آنها دعوت می کنیم اما باید بگویم که مشکل این دوستان ارتباطی به من ندارد. با این که اصلاً دوست نداشتم شاهد چنین اتفاقی باشم اما به خاطر تعهدی که به بخش خصوصی برای اجرای برنامه دارم بنابراین مجبور هستم که کار خود را به درستی انجام دهم و هر کاری که برای اعتلای موسیقی سرزمینم وجود داشته باشد با تمام تلاشم به نتیجه برسانم.


نمی‌توانم در مسئولیت های اداری دخالت کنم


روحانی تصریح کرد: از حدود چند ماه پیش که توسط موسسه آوای باربد و بانک سامان با من برای اجرای زنده این برنامه تماس گرفته شد من تلاش کردم تا بر اساس وقت آزادی که در آن تاریخ مدنظرم بود در ایران کنسرتی را رهبری کنم اما اینکه چه ارکستری قرار است با من همکاری داشته باشد مربوط به مسایلی است که معطوف به دوستان من در اجرای این کنسرت و بخش خصوصی است. البته تمام هدف من و خواسته من این بود که از هنرمندانی استفاده کنم که در اجراهای قبلی در کنار آنها قرار داشتند ضمن اینکه من در دورانی که افتخار همکاری با نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران را داشتم تلاش کردم تا از هیچ کاری کوتاهی نکنم و برای احقاق حقوق آنها نهایت پیگیری هایم را انجام دهم چراکه در توانایی این دوستان تردیدی ندارم اما وقتی من نمی توانم در کارهای اداری این عزیزان دخالت کنم بنابراین غیر از مسئولیت اخلاقی که بر عهده دارم نمی توانم در مسئولیت های اداری دخالت کنم در حالی که همه دوستان می دانند من از هیچ تلاشی در آن مدتی که در ایران بودم دریغ نکردم.


وی ضمن ارایه توضیحاتی پیرامون نحوه انعقاد قراردادهای خود با انجمن موسیقی هرمزگان برای اجراهای قبلی و شرایط پیش‌آمده گفت: من در اجرای آینده سوئیت سمفونی خلیج فارس هیچ قراردادی با انجمن موسیقی نخواهم بست و این اولین برای است که به دعوت بخش خصوصی به ایران سفر کردم و اعتقاد دارم که با حمایت های خوبی که شده این کار به نتیجه مطلوب خود خواهد رسید. با این که می دانم هر ارکستری شرایط خاص خود را دارد اما هیچگاه نمی خواهم در مقام مقایسه با ارکسترهای قبلی بر بیایم اما امیدوارم هنرمندانی که قرار است در این ارکستر با من همکاری کنند عزیزانی باشند که از قبل با آنها آشنایی دارم.



روحانی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: تنها کاری که من می توانم در رابطه با حل مشکلات نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران انجام دهم حمایت معنوی است. البته در همین مدتی که به ایران سفر کرده ام اعتراضاتی هم داشته ام که اتفاقاً برخی از دوستان هم بر من خرده گرفتند که چرا شهرداد روحانی در این رابطه اظهارنظر کرده اما من مسئولیت اخلاقی دارم که در کنار اعتراض موزیسین های ارکستر سمفونیک تهران حضور داشته باشم و از همینجا به همه این عزیزان اعلام می کنم که من بر علیه آنها هیچ کاری انجام نداده ام چون خودم جزئی از آنها هستم فقط تنها مشکل کار اینجا بود که سفر من به ایران برای اجرای برنامه با مشکلاتی که برای آنها پیش آمده همزمان شده است.


حضور در جشنواره موسیقی مقاومت؛ بودن یا نبودن


حمید اسفندیاری مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری آوای باربد هم در این نشست پیرامون همزمانی اجرای این کنسرت با جشنواره موسیقی مقاومت و صحبت هایی که مبنی بر شرکت این قطعه در جشنواره به میان آمده است، خاطرنشان کرد: قبل از هر چیزی لازم است به این اشاره کنم که موسسه آوای باربد تصمیم دارد که این کنسرت را حفظ کند و در ابعاد کوچکتر و یا بزرگتر به آن بپردازد. البته در مورد ماجرای نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران که در هفته های اخیر باعث ایجاد حاشیه هایی شده باید به این نکته اشاره کنم که برخی از حاشیه ها و شیطنت هایی که در این مورد به وجود آمده هیچ ارتباطی با این ارکستر نخواهد داشت و ما تصمیم داریم تا در آینده ای نزدیک ارکستر خصوصی ای را برای اجرای برنامه های متنوع در حوزه موسیقی کشورمان انجام دهیم.


اسفندیاری ادامه داد: خوشبختانه با حمایت خوبی که انجام گرفته ما توانستیم این اثر را در لندن طبق برنامه ریزی های انجام گرفته ضبط کنیم و از همینجا اعلام می کنم که هیچگونه حمایت دولتی در رابطه با ضبط این آلبوم موسیقایی نداشتیم اما در روزهای اخیر صحبت هایی مبنی بر اجرای کنسرت سوئیت سمفونی خلیج فارس در قالب جشنواره موسیقی مقاومت انجام گرفته که لازم است توضیحاتی را در مورد آن ارایه دهم.


مدیر موسسه آوای باربد گفت: همان موقع که در لندن مشغول ضبط آلبوم بودیم از همان زمان نیز برنامه ریزی هایی را برای برگزاری کنسرت و اجرای زنده این آلبوم در تهران داشتیم. بعد از حضور در ایران و صحبت هایی که با علیرضا پاشایی مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد و بابک رضایی دبیر اجرایی جشنواره موسیقی مقاومت داشتیم آنها از ما خواهش کردند که ما این ارکستر را در ایام جشنواره برگزار کنیم که من همان جا گفتم که کمپانی ضبط کننده در لندن راضی نیست که با چنین چارچوبی ارکستر را در ایران برگزار کنیم. با این که آقای پاشایی و آقای رضایی به ما اعلام کردند که شما تاریخ را جابجا نکنید اما ما به عنوان مجری نه به آنها پاسخ مثبت دادیم نه پاسخ منفی. اما این پیش‌شرط را قاطعانه اعلام کردیم که این کنسرت به هیچ عنوان دولتی اعلام نشود چراکه اعتقاد داریم این یک برنامه ملی با حمایت بخش خصوصی است.



وی تصریح کرد: الفت خودم و همکارانم در این اجرا را با جریان دفاع مقدس به هیچ عنوان کتمان نخواهم کرد زیرا اعتقاد دارم ما به آن ایام ارزشمند مدیونیم و باید در هر زمانی دین خود را به این جریان ارزشمند جنگ ادا کنیم.


اجازه حضور در جشنواره موسیقی مقاومت را نمی دهیم اگر…


اسفندیاری در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد: برای اجرای برنامه در قالب جشنواره ها نیازی به اخذ مجوز نیست اما اگر بخواهیم به صورت جداگانه برنامه ای را اجرا کنیم حتما نیازمند اخذ مجوز از دفتر موسیقی وزارت ارشاد خواهیم بود. از این جهت اگر به ما مجوز دادند ما کنسرت را طبق برنامه قبلی بدون اینکه در جدول جشنواره حضور داشته باشیم برگزار می کنیم اما اگر غیر این بود اجازه نخواهیم داد که این سوئیت سمفونی در جشنواره موسیقی مقاومت حضور داشته باشد.


حسین تفرشی مدیر اجرای این کنسرت هم در این نشست خبری پیرامون مشکلاتی که برای اعضای ارکستر سمفونیک تهران به وجود آمده است، توضیح داد: اینکه بخواهیم بگوییم برای اجرای این سوئیت سمفونی ارکستری تشکیل نشده واژه درستی نیست چرا که اصولا برای ما امکان‌پذیر نیست که بخواهیم از ترکیب 100 درصدی اعضای ارکستر سمفونیک برای اجرای برنامه استفاده کنیم چراکه این دوستان به لحاظ فراغت کاری باید فعالیتی در جای دیگری نداشته باشند. از این رو ما برای نوازندگانی که تمایلی به حضور در ارکستر نداشتند و همچنین با برنامه زمانی ما در یک راستا نبودند هنرمندان دیگری را جایگزین کردیم.


وی ادامه داد: من هم به عنوان یک هنرجوی موسیقی درباره اتفاقات پیش آمده برای اعضای ارکستر سمفونیک تهران ناراحتم و امیدوارم هرچه زودتر مشکلات این عزیزان مرتفع شود اما آنچه برای من در این میان مهم است غرض های شخصی است که متاسفانه به دلیل به کاربردن ادبیات غیرهنری شکل دیگری گرفت چرا که هنر نوازندگی واقعا دارای جایگاه و احترامی است که نباید با ادبیات غیر هنری در آمیخته شود.


تفرشی خاطرنشان کرد: مملکت ما احتیاج مبرم به ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک دارد و به نظر من هر چه قوی‌تر باشد به طور حتم شاهد اتفاقات بسیار مثبتی در عرصه موسیقی خواهیم بود. ولی دوستان نباید عنادی با فعالیت‌های بخش خصوصی در حوزه موسیقی داشته باشند چرا که اصلا قرار نیست این ارکستر ها جایگزین ارکستر سمفونیک و ملی شوند بلکه چنین مجموعه هایی آمده اند که تقویت‌کننده تشکل های هنری و هنرمندان باشند.


طاهری مدیرعامل بانک سامان هم در این نشست خبری گفت: بسیار خرسندم که این بار بانک سامان به عنوان یک موسسه مالی در خدمت یکی از اساتید بزرگ موسیقی ایران است که توانایی وی بر هیچ هنرمندی پوشیده نیست و این باعث افتخار ماست که ناممان در کنار نام استاد شهرداد روحانی قرار گرفته است. این در حالی است که ما به عنوان یک نهاد مالی و اقتصادی تلاش خود را می کنیم تا برای حمایت از فرهنگ ادای دینی داشته باشیم و امیدواریم با اجرای این کنسرت که به نظر من مایه مباهات فرهنگ و هنر است بتوانیم خدمات فرهنگی- هنری را نیز به مخاطبان خود ارایه کنیم.


سوئیت سمفونی خلیج فارس به رهبری شهرداد روحانی 24 و 25 مرداد ماه در مرکز همایش های برج میلاد اجرا خواهد شد.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …