حقوق یکی از فوتبالیست‌ها را هزینه فرهنگ کنید/ رئیس‌جمهور فرانسه با نام سعدی


به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری برنامه “مشاعره” ظهر امروز یکشنبه 13 مرداد با حضور امیراسماعیل آذر مجری و کارشناس، امیرحسین آذر تهیه‌کننده و اسرافیل علمداری قائم مقام شبکه آموزش در ساختمان این شبکه برگزار شد.


امیرحسین آذر در این نشست با اشاره به تاریخچه بیست ساله این برنامه اظهار کرد: بیست سال پیش مشاعره را در شبکه آموزش داشتیم، 15- 16 سال پیش برنامه در شبکه دو روی آنتن می‌رفت و اکنون بیش از دو سال است که با کیفیت بالاتر و پیوستگی بیشتر شاهد پخش آن در شبکه آموزش هستیم.


وی افزود: ساختار برنامه ابتدا مسابقه‌گونه بود و در ساختار استودیویی با حضور ژاله صادقیان روی آنتن می رفت و بعد از آن سعی کردیم از قالب مسابقه خارج شویم.


آذر یادآور شد: اشعاری که در برنامه خوانده می شود توسط گروه تحقیق پالایش شده و حتی ویژه رمضان اشعاری درباره روزه، کعبه، امام علی(ع) و…. پیدا کردیم و در اختیار مربیانی قرار دادیم که همراه مشاعره‌کننده‌ها حضور دارند بنابراین کار پرزحمتی در دست داریم. از طرفی شکل بصری برنامه مدام تغییر می کند و شکل منظم، ثابت و کسل کننده ای ندارد.


از تصویربرداری در تاجیکستان تا منزل دکتر آذر


این تهیه کننده با اشاره به تصویربرداری ویژه‌برنامه نوروز در کشور تاجیکستان ادامه داد: زمانی نیز در خانه های ایرانی در شیراز و اصفهان مشاعره خانوادگی را داشتیم برای مشاعره رمضانی نیز به منزل دکتر آذر رفتیم.


در ادامه اسماعیل آذر نیز در سخنانی گفت: در هندوستان 85 تا 90 سال پیش به زبان فارسی حرف می زدند شاید تقصیر از ما است که زبان آنها امروز انگلیسی است حتی سبک هندی نیز از بهترین سبک های شعر فارسی به حساب می آید. امروزه تاجیکستان، افغانستان و کشورهای آسیای میانه زبان فارسی را حفظ کرده اند و یکی از دلایل انسجام ایران نیز زبان واحد است.



این نویسنده، ایران را قطب فرهنگی جهان خواند و تاکید کرد: در قرن نوزده رئیس جمهور فرانسه نام سعدی را بر خود نهاد و سعدی کارنو نام گرفت. در هیچ کجای جهان کسی نیست که تحت تاثیر زبان فارسی قرار نگرفته باشد این زبان و فرهنگ یک تافته ی جدابافته است. بنیانگذار انقلاب، مقام معظم رهبری، رئیس فرهنگستان هنر و شخصیت های بزرگ فرهنگی کشور نیز شاعر هستند و انقلاب ما انقلاب فرهنگی بوده است.


سرگرمی ادبی دیروز جریان امروز


وی افزود: دارابی معاون سیما و قاسمی مدیر تقریبا جوان شبکه آموزش ما را به جلو هـُل دادند و از همین رو مشاعره که سرگرمی ادبی مردم تا دیروز بود، امروز تبدیل به یک جریان شده است که تاثیرگذاری خود را دارد و می تواند تاثیرگذارتر نیز باشد و اثراتی چون کم کردن خشونت را به دنبال داشته باشد؛ چرا که روح مردم با شعر لطیف می شود.


آذر با انتقاد از قائم مقام شعر وزارت ارشاد که کاری از پیش نبرده است، یادآور شد: گرچه وزیر تمام تلاشش را کرد اما همین انتصاب قائم مقام شعر نیز نشان می دهد شعر چه اهمیتی دارد. خود من گاهی 500 صفحه مطالعه می کنم تا یک صفحه برای برنامه عایدی داشته باشد، من به آنچه می گویم باور دارم وگرنه نمی توانم آن را بباورانم.


کارشناس مجری مشاعره با اشاره به انجام تحقیق در خصوص اشعار قرآنی هزار سال تصریح کرد: پخش مرتب چنین اشعاری باعث غلبه مفهوم این اشعار در ذهن و زبان فرزندان این ملت می شود.


آموزش مشاعره در هزار مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان


وی در خصوص اجرای برنامه در حوزه بین الملل توضیح داد: ما برای قوام زبان پارسی در تاجیکستان و افغانستان از هیچ تلاشی کوتاهی نخواهیم کرد در حال رایزنی با مقامات فرهنگی و مدیران صدا و سیما هستیم تا بتوانیم از طریق مشاعره در سیماهای تاجیکستان و افغانستان در راستای حفظ و ترویج زبان فارسی تلاش کنیم شاید بتوانیم خط سیریلیک تاجیکستان را به خط فارسی تغییر دهیم.


آذر با بیان اینکه طی نشست های مستمر با مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قرار است مدارس مشاعره در هزار مرکز کانون دایر شود، خاطرنشان کرد: رضایی مدیرعامل کانون در این زمینه با آغوش باز از ما استقبال کرد همچنین قرار است مجموعه آثاری که باید برای مشاعره آموزش داده شود را تهیه کنیم تا افراد از سراسر کشور طی 48 ساعت آموزش فشرده ببینند، از بچه های 5 ساله تا کهنسالان 80-90 ساله می توانند مورد آموزش قرار بگیرند.


مجری کارشناس مشاعره اینطور به سخنانش ادامه داد: ما باید دالان فرهنگی درست کنیم تا همه حتی سیاستمداران از آن عبور کنند ما از جانمان مایه می گذاریم، اما این کارها هزینه دارد اگر حقوق یکی از فوتبالیست ها را هزینه فرهنگی کنند، نمی گویم برای برنامه مشاعره، اما می توانند از من برای هزینه آن مشاوره بگیرند، مطمئن باشید فرهنگ خیلی ها را می‌توانیم تغییر دهیم.


امیرحسین آذر نیز در خصوص رواج برگزاری برنامه مشاعره توضیح داد: در بسیاری از شبکه‌های استانی شاهد پخش مشاعره هستیم شبکه های رادیویی نیز با موضوعات مختلف مشاعره اجرا می کنند، مراکز فرهنگی نیز سنین مختلف را در این زمینه پوشش می دهند. ما 150 هزار داوطلب مشاعره برای برنامه داریم که بخش عمده ای از آنها زیر 10 سال هستند.


تلاش برای ثبت مشاعره به عنوان میراث فرهنگی


وی افزود: جا دارد از امیرحسین فرحجود کارگردان برنامه نیز تشکر کنم که حضور بسیار تاثیرگذاری در برنامه دارد. همچنین ما تلاش کرده ایم مشاعره به عنوان میراث فرهنگی ثبت شود گرچه تعدد مدیران سازمان میراث فرهنگی این موضوع را از دستور کار خارج کرده است.



تهیه کننده برنامه مشاعره در خصوص سری جدید گفت: دامنه طرح های ما بسیار است و قالب ها، ساختارها، شرکت‌کنندگان، سن و جنس عناصری هستند که مدام آنها را تغییر می دهیم تا با جامعه آمیخته باشیم و به خانواده ها نفوذ کنیم. ما در حال انجام مقدمات هستیم تا کار را از پاییز آغاز کنیم قطعا مشاعره ای جذاب، دیدنی و متفاوتی خواهیم داشت.


علمداری نیز در سخنانی تصریح کرد: هرچه برای ادبیات کار کنیم کم است اگر غربی ها به ادبیات دراماتیکشان می نازند، ما نیز باید به شعر خود بنازیم. در شبکه آموزش نیز با توجه ویژه آقایان دارابی و ضرغامی سعی شود این فضاسازی ادامه پیدا کرده و ادبیات کشور را که تاثیرات جهانی دارد، با یک همت مضاعف عالمگیر کنیم.


حاشیه ها


* در بخشی از این نشست دو تن از برگزیدگان برنامه مشاعره با یکدیگر دقایقی مشاعره کردند. محمداسماعیل ریاضت دیپلمه که شغل آزاد داشت، یکی از این دو نفر بود که چهار سال با این برنامه همکاری کرده است. الیاس اسدزاده دانشجوی ترم پنج حقوق نیز مشاعره کننده ای دیگر بود که به فعالیت جدی سه ساله خود در زمینه مشاعره اشاره کرد و از آذر بخاطر بسط این برنامه به شهرستان ها تشکر کرد.


* آذر درباره ساخت مشاعره در خانه اش به شیطنت های بچه ها اشاره و تاکید کرد: ضروری است یکبار دیگر خانه اش رنگ شود او به شوخی گفت بچه ها فقط یکجا نرفته اند.


* اسماعیل آذر به عنوان هدیه چند عنوان از کتاب‌های خود از جمله “عبرتگاه تاریخ”، “شاهکارهای ادبی جهان”، “حافظی در آن سوی مرزها”، “شکوه عشق” و “آوای پهلوانی” را به دلخواه خبرنگاران به آنها هدیه داد و صفحه اول را به یادگار امضا کرد.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …