نگارش ماجرای زندگی خانوادگی”آبجی”/”وزنِ بودن” ویدیویی می‌شود


مرجان اشرفی‌زاده درباره ساخت اولین فیلم بلند سینمایی‌اش به خبرنگار مهر گفت: فیلمنامه سینمایی” آبجی” توسط من و ناهید طباطبایی در کارگاه قلم در حال نگارش است و قصد دارم این فیلمنامه را به عنوان اولین ساخته بلند سینمایی‌ام جلوی دوربین ببرم.


وی از رایزنی با چند تهیه‌کننده برای ساخت فیلمش خبر داد و توضیح داد: پس از قطعی شدن تهیه‌کننده و تکمیل فیلمنامه، کار را برای دریافت پروانه ساخت به وزارت ارشاد ارائه می‌دهیم.


اشرفی‌زاده عنوان کرد: فصل مناسب برای تولید این فیلم، پاییز است و امیدوارم بعد از گذر از شرایط نامساعد سال گذشته برای تولید اولین فیلم سینمایی‌ام، امسال بتوانم ” آبجی” را به جشنواره فیلم فجر برسانم. فیلمنامه ” آبجی” مضمونی خانوادگی دارد و روایت‌گر موقعیتی است که پیش از این کمتر در سینمای ایران شاهدش بوده ایم. این اثر اولین همکاری مشترک من با ناهید طباطبایی است که بر اساس طرح و ایده‌ای از خودم نوشته می شود.


وی افزود: یش از این فیلم “چهل سالگی”ساخته علیرضا رئیسیان با اقتباسی از رمان ناهید طباطبایی به نمایش درآمده است. همچنین داستان “جامه‌دران” به قلم طباطبایی و حمیدرضا قطبی به فیلمنامه برگردانده شده و درحال حاضر به تهیه‌کنندگی سید جمال ساداتیان و کارگردانی حمیدرضا قطبی در مرحله پیش‌تولید قرار دارد.


اشرفی‌زاده که سال گذشته قرار بود فیلمنامه “وزنِ بودن ” نوشته خودش و علی اصغری را به عنوان اولین ساخته سینمایی‌اش کارگردانی کند درباره ساخته نشدن این فیلم سینمایی گفت: به دلیل پاره‌ای مشکلات ساخت این فیلم سینمایی میسر نشد و پروژه در حالی که چند روز بیشتر به زمان کلید زدنش نمانده بود، متوقف شد. قرار بود شبکه چهار سیما و مؤسسه رسانه های تصویری این اثر را تولید کنند.


وی ادامه داد: همچنان پیگیر تولید این فیلم هستم اما به عنوان فیلمی ویدیویی که در شبکه نمایش خانگی توزیع شود و پخش تلویزیونی داشته باشد و نه به عنوان اولین ساخته سینمایی‌ام. گرچه فیلمنامه “وزنِ بودن ” بسیار پر کشش و حتی متفاوت است اما شاید هنوز چند قدمی تا سینما فاصله داشته باشد و دلیلش این است که از اساس و از ابتدا برای یک اثر ویدیویی نوشته شده است و نه سینمایی.


این کارگردان در پایان عنوان کرد: بعد از دیدن بیشتر فیلم‌های جشنواره سی و یکم فجر، به این نتیجه رسیدم که گرچه امروزه به دلیل وجود ابزار، مرز بین دو مدیوم سینما و تلویزیون بسیار باریک و گاهی نامرئی شده است اما همچنان توجه به این موضوع بسیار مهم است و موفقیت از آنِ فیلمسازانی است که این تفاوت‌های اندک را درک و به آنها توجه می کنند و به مخاطبانی که در تاریکی سالن به پرده نقره ای چشم دوخته اند، احترام می گذارند و قصه ای برایشان تعریف می کنند در خور این سالن و این پرده است.


مرجان اشرفی زاده فیلم ویدیویی” نامه های خیس” را در کارنامه دارد که فیلم برگزیده و تحسین شده نخستین جشنواره فیلم‌های ویدیویی تهران شناخته شده و سال گذشته توانست بیشترین جوایز جشنواره را از آن خود کند. وی تا کنون بیش از 20 فیلم کوتاه و مستند و 3 فیلم بلند ویدیویی ساخته است.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …