فیلمسازان انگیزه خود را برای ساخت فیلم کودک از دست داده‌اند


فریال بهزاد کارگردان سینمای کودک در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این که ما فیلمسازان کودک از مخاطبان اصلی‌مان دور شده‌ایم، گفت: سینمای کودک نیازمند حمایت است. گردهمایی‌های آسیب‌شناسانه‌ای که در زمان برگزاری جشنواره فیلم کودک برگزار می‌شود، اتفاق مثبتی است که می‌تواند در روند هرچه بهتر برگزار شدن جشنواره تاثیری بسزایی داشته باشد.


این فیلمساز یادآور شد: سینمای کودک باید در ایران مستقل باشد. در کشورهای دیگر سینمای کودک در سطح بین‌المللی مطرح می‌شود و شهرداری‌ها و دولت‌ها به این ژانر کمک می‌کنند تا این سینما بالنده شود اما در ایران این سینما اهمیت زیادی ندارد ضمن اینکه فیلمسازان انگیزه خود را برای ساختن فیلم کودک از دست داده‌اند. همه این موارد دست به دست هم داده و از ارزش جشنواره کودک می‌کاهد.


کارگردان فیلم “کاکلی” ادامه داد: زمانی قرار بود با وزارت آموزش‌ و پرورش تعاملی برقرار شود تا دانش‌آموزان به طور مرتب فیلم‌های سینمای کودک و نوجوان را ببینند زیرا مخاطبان اصلی سینمای کودک در اکران و جشنواره کودک آن‌ها هستند اما این اتفاق به طور منظم رخ نداد.


این فیلمساز کودک با بیان اینکه باید دقت کرد تا ویترین سینمای کودک به‌هم نریزد و نمای خوبی داشته باشد، یادآور شد: باید توجه داشت تا در این ژانر، به شدت از ساختن فیلم‌های سفارشی پرهیز کنیم زیرا کودکان با اینکه سن‌شان کم است اما می‌توانند فیلم خوب را از بد تشخیص دهند.


کارگردان فیلم “دره شاپرک‌ها” با بیان اینکه باید در هر جریان هنری خون تازه‌ای وارد شود، گفت: فیلمسازان جوان باید در کنار فیلمسازان قدیمی که جریان‌ساز هستند قرار گیرند تا ایده‌های جدیدی وارد سینمای کودک شود زیرا با توجه به اختلاف سنی کمی که بین آنها با کودکان و نوجوانان وجود دارد، بهتر می‌دانند نیاز کودکان جامعه چیست.


بهزاد همچنین گفت: تبادل‌ افکار بین نیروهای جوان و کهنه‌کار سینما لازمه پویایی سینماست ضمن اینکه جوان‌ها باید دنباله‌روی راه کهنه‌کاران باشند و این پرچم را به اهتزاز درآورند.


این فیلمساز درباره مکان برگزاری جشنواره فیلم کودک نیز گفت: اینکه شهر برگزاری جشنواره عوض شود هم خوب است و هم بد. از این جهت خوب است که کودکان مراکز استان‌ها که امکان دیدن فیلم‌ها را ندارند، این امکانات در اختیارشان قرار می‌گیرد تا فیلم‌ها را ببینند و به جنب و جوش بیفتند. نکته منفی هم این است که جابجایی‌ها، از نظر بین‌المللی به جایگاه جشنواره خدشه وارد می‌کند. به عنوان مثال، جیفونی یکی از روستاهای ایتالیا است اما به واسطه برگزاری جشنواره فیلم کودک جیفونی از اعتبار بالایی برخوردار شده است. این یک واقعیت است که دنیا شهر اصفهان را به عنوان مرکزیت جشنواره کودک می‌شناسد و باید به این نکته توجه داشت.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …