برخی تئاتر را به تجارتخانه تبدیل کرده‌اند/ در “بداهه گویی” کمتر از بداهه استفاده شد


به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری نمایش بداهه‌گویی امروز 16 مردادماه با حضور بهنام تشکر کارگردان، بهرام تشکر مشاور کارگردان، توماج دانش بهزادی و ندا فرهنگ‌مهر بازیگران نمایش و بهروز تشکر یکی از تهیه‌کنندگان این نمایش در رستوران تالار وحدت برگزار شد.


در ابتدای این نشست بهرام تشکر با اشاره به اینکه 11 سال پیش در دوران دانشجویی اش این نمایش را به صحنه برده است، عنوان کرد: بعد از اجرای نمایش “ماه زدگان” دو سال پیگیر اجرای این اثر بودم که متاسفانه در تئاتر شهر نتوانستیم اجرا بگیریم اما دوستان در تالار حافظ شرایط را برای اجرای این نمایش فراهم کردند.


وی درباره تغییر نام نمایشنامه عنوان کرد: نام اصلی نمایشنامه “بداهه گویی آلما” است اما در ترجمه ای که سحر داوری از این نمایشنامه داشته است مابه ازای کلمه آلما به درستی به فارسی برگردانده نشده چون آلما رسمی است بین اهالی تئاتر آن دوره فرانسه که همگی زیر پلی جمع می شدند و نمایشنامه خوانی می کردند بنابراین کلمه آلما را از نام نمایشنامه البته با اجازه مترجم برداشتیم.


وی ادامه داد: به دلیل اینکه اثر اوژن یونسکو محتوای به‌روزی دارد تصمیم گرفتم بعد از این همه سال دوباره آن را روی صحنه ببرم و حتی ممکن است یازده سال دیگر هم بخواهم دوباره آن را اجرا کنم.


بهرام تشکر درباره نامناسب بودن سالن حافظ برای این اجرا گفت: متاسفانه مشکل آکوستیک نبودن تالار حافظ هنوز هم برطرف نشده و این سالن استاندارد نیست. این نمایش برای اجرا در کارگاه نمایش تئاتر شهر مناسب بود اما متاسفانه ما نتوانستیم در آن سالن اجرا برویم.


تشکر ادامه داد: فکر می کنم مدیران ما در مرکز هنرهای نمایشی برای معرفی و اطلاع رسانی سالن های نمایش به مخاطبان ضعیف عمل می کند و ناخودآگاه باعث ضربه زدن به کارها می شوند. نمونه اش برای این نمایش پیش آمد چون ما قبل از بازبینی نمی توانستیم برای کارمان تبلیغی داشته باشیم. برای تایید پوستر نمایش هم به مرکز هنرهای نمایشی مراجعه کردیم اما به سادگی آن را رد کردند و مجوز ندادند بنابراین ما ناخودآگاه یک هفته برای تبلیغات نمایش عقب افتادیم که این مسئله به گروه ما ضربه زیادی زد.



در ادامه این نشست بهرام تشکر که مشاور کارگردان این اثر عنوان کرد: من بیشتر علاقه مندم در تئاتر فعالیت داشته باشم اما به خاطر مشغله کاری ام در سریال “دودکش” نتوانستم در این نمایش بازی کنم بنابراین به عنوان مشاور در کنار برادرم حضور دارم. در طول سالهای اخیر که جذب کارهای تصویری شده ام تلاش کردم از تئاتر دور نشوم و حداقل سالی یک نمایش را بازی کنم. در این نمایش همه چیز از قبل مشخص شده بود. در واقع در “بداهه گویی” کمتر از بداهه گویی استفاده شده است.


وی ادامه داد: متاسفانه برخورد نامناسبی که دوستان در تالار حافظ با ما داشتند بسیار توهین آمیز است، معتقدم که برای انتخاب مدیر سالن باید دقت بیشتری صورت گیرد. در این 14-15 سالی که من کار تئاتر می کنم همیشه قبل از اجرای یک نمایش کف سالن را رنگ زده به گروه ها تحویل می دادند اما مدیریت سالن حافظ که نحوه برخورد مناسبی هم با بچه های گروه ندارد و به نظر می رسد در این زمینه توجیه نشده تا امروز که 7 اجرا از کار گذشته، نبود هزینه ها را بهانه ای برای رنگ نزدن کف سالن عنوان می کند.


این بازیگر تئاتر و تلویزیون ادامه داد: تئاتر دارد برای بعضی ها تبدیل به تجارتخانه می شود و برخی  از رانت ها برای رسیدن به هدفشان استفاده می کنند اما آمدن پوراحمد و بهروز تشکر به عنوان تهیه کننده در این نمایش برای خود تئاتر بوده است چون این کار از ستاره ها بهره ای نبرده و طبعا بازخورد مالی هم نخواهد داشت. مقصر اصلی این اتفاقها در تئاتر  کسی است که این فضا را برای تبدیل شدن این عرصه به تجارتخانه باز کرده است.


وی ادامه داد: چطور یک نفر می تواند در طول یک سال دو اجرا داشته باشد اما یک استاد دانشگاه که در این رشته مو سفید کرده و چهل سال است که گروه تئاتری دارد نمی تواند نمایش اش را روی صحنه ببرد چون از نظر آقایان کارش بفروش نیست. نمایش “بداهه گویی” درباره همه این اتفاقاتی است که در تئاتر رخ می دهد. این نمایش راجع به سانسور، رانت خواری، مدیریت غلط، مشکلات نویسنده ها و کلا مشکلات تئاتری هاست.


در بخش دیگری از این نشست توماج دانش بهزادی یکی از بازیگران کار نیز درباره مشکلاتی که در تئاتر وجود دارد گفت: تئاتر یک کالای لوکس نیست بلکه یک عنصر ضروری است و مثل نان و آب برای مردم واجب است. اگر تئاتر نباشد فرهنگ و هویت از مردم گرفته خواهد شد به قول بزرگی این صحنه خانه ماست اما عده ای می خواهند این خانه را به نابودی بکشانند. متاسفانه از عده ای افراد خاص در تئاتر ایران حمایت می شود و فقط خودشان، خودشان را تشویق می کنند. ما نگران هویت و هستی مردممان نیستیم و این یک اعلام خطر است.


وی درباره نقشی که در این نمایش بر عهده دارد گفت: در این اثر نقش بارتالموس را بازی می کنم ادمی که تهی است اما زبانش خوب کار می کند و همیشه می خواهد سر صف باشد. این نقش را می توان به جامعه امروز تعمیمی داد.



ندا فرهنگ مهر یکی از بازیگران نمایش نیز درباره حضورش در این کار گفت: ماری در ظاهر یک خدمتکار است اما در واقع نقش گوش شنوایی برای یونسکو را ایفا می کند. این شخصیت هنوز جای کار دارد جون بسیار عمیق است.


بهروز تشکر که یکی از برادران تشکر است و تهیه کنندگی کار را نیز برعهده دارد درباره اولین تجربه تهیه کنندگی اش در تئاتر توضیح داد: من همیشه این صحبت ها را می شنیدم که تئاتر کار کردن بسیار سخت است و کسی از گروه ها حمایت نمی کند و تماشاگران با تئاتر قهر کرده اند اما وقتی که وارد این کار شدم دیدم که این حرف ها کاملا درست است و من به اشتباه آنها را باور نمی کردم. متاسفانه با شرایط سختی این نمایش روی صحنه رفت. یکی از نقص های ما نبود تهیه کننده در تئاتر است، من و کیومرث پوراحمد می خواستیم با این تجربه شیرین و تلخ وارد این عرصه شویم.


وی افزود: امیدوارم دولت تدبیر و اعتدال و امید در این بخش وارد شود و از افراد باتجربه و متخصص در مدیریت تئاتر استفاده کند. البته در طول سالهای گذشته شاهد حضور افراد متخصص هم در این عرصه بوده ایم اما متاسفانه برخی زمانی که به پست مدیریتی می رسند جایگاه قبلی خودشان را فراموش می کنند. جامعه تئاتری ما در حوزه مدیریتی به یک فضای تازه احتیاج دارد.


تشکر افزود: کیومرث پوراحمد پیش از این در تئاتر تجربه داشته و من از او خواهش کردم در کنار من حضور داشته باشد و در بخش محتوایی هم به گروه کمک کند. در این کار ما به دنبال سود مالی نیستیم و الان تنها نگرانی ام دستمزد بچه های گروه است تا حمایت درست و اصولی از تئاتر نباشد هیچ اتفاقی در تئاتر ما رخ نمی دهد.


بهرام تشکر در پایان صحبتهایش با اشاره به اینکه به صورت غیر رسمی به گروه اعلام شده است که هفته آینده به دلیل برگزاری جشنواره تئاتر مقاومت این نمایش چهار روز اجرا نخواهد داشت از اینکه این مسئله به صورت رسمی به آنها اعلام نشده و گروه هنوز تکلیف خودش را نمی داند گلایه کرد.


در خلاصه نمایش”بداهه گویی” آمده است یونسکو در حال نگارش نمایش خود است که سه منتقد تئاتر با ایده، رفتار و افکار مایخولیایی به سراغ او می آیند و…….


حمیدرضا فلاحی، توماج دانش بهزادی، فرزین محدث، علی ابدالی و ندا فرهنگ مهر از بازیگران این نمایش هستند. نمایش”بداهه گویی آلما” از 10 مرداد به جز شنبه ها تا 8 شهریور ساعت 21 در تالار حافظ اجرا می شود.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …