“خانه سینما” یک ساختمان نیست/ انتخاب مدیر سینمایی ارشاد از بین اهل سینما


محمد دیندار از منتقدان سینمایی در گفتگویی با خبرنگار مهر به صحبت‌های حجت‌الاسلام حسن روحانی رییس دولت یازدهم در مناظره‌های انتخاباتی اشاره کرد و گفت: دکتر روحانی در مناظرات انتخاباتی به صراحت از “خانه سینما” نام برده و بر گشودن آن طی یک ماه نخست ریاست جمهوری خویش تأکید کردند. با این حال باید توجه و دقت داشت آن خانه سینمایی که توسط دولت دهم مورد غضب قرار گرفت، تنها یک ساختمان نبود که با گشایش و استقرار هر جمع و گروهی در آن بتوان نام خانه سینما را دوباره بر آن اطلاق کرد بلکه خانه سینمای تعطیل شده در حقیقت برآیند یک تفکر در عرصه هنر و سینما محسوب می‌شود که با خودکامگی، خمودگی و جهل و خرافه در حوزه فرهنگ و هنر مخالف بود.


وی افزود: بنابراین وقتی آقای روحانی تأکید می‌کنند که خانه سینما باید دوباره باز شود، حتما منظورشان خانه سینمای قبلی و با همان تفکر و توسط همان افراد است و نه اینکه عده‌ای با عناوین جدید یا از طریق انشقاق در پی گرفتن این عنوان و خانه، بر آمده و از گشودن خانه سینما فقط گشایش ظاهری و ساختمانی آن را مد نظر قرار دهند. به عبارتی صاحب خانه های اصلی این خانه همان کسانی هستند که طی یکسال و اندی گذشته، قفل بر درب خانه‌شان زده شده و آنها برای حفظ خانه خویش و گشودن قفل آن خون دل‌ها خورده اند.


این منتقد انتظار خود را از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم را اینگونه برشمرد: به طور طبیعی از وزیر آتی فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز انتظار می‌رود با توجه به نگرش رئیس جمهور درباره مساله خانه سینما ورود پیدا کند و همچنین مدیرانی را بر مصدر امور سینما قرار دهد که مورد قبول جریان اکثریت و غالب سینمای ایران باشد.


دیندار یکی از معانی اعتدال و جلوه‌های آن را کنار راندن تحجر، تظاهر، خوارج و متکبرین دانست و گفت: نباید اعتدال را به معنای راضی کردن همه، حتی جمع قلیلی که پیش از این تیشه به ریشه این سینما زدند، تعبیر کرد. در شرایط امروز مسئله خانه سینما و تفکر غالب بر آن، فقط دغدغه اهالی سینما نیست بلکه بسیاری از افراد فرهیخته و نخبگان جامعه در محافل فرهنگی، دانشگاهی و سیاسی با دقت وضعیت خانه سینما را رصد کرده و حتی بسیاری از مردم که به هنرمندان کشورشان عشق و محبت می ورزند، گشایش همان خانه سینما را انتظار می کشند.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …