بازی‌های پنهان به دست مسئولان نظام می‌رسد/ فرصتی برای بازی‌درمانی


به گزارش خبرنگار مهر، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این مطلب در نشست رسانه ای که به مناسبت برگزاری سومین جشنواره و نمایشگاه بازی های رایانه ای با حضور بهروز مینایی دبیر جشنواره در بنیاد ملی بازی های رایانه ای برگزار شد، گفت: زمانی که در دولت نهم مرکز دیجیتال شکل گرفت هر ساله بر اهمیت برگزاری جشنواره مستقل در حوزه بازی های رایانه ای تاکید می‌شد تا این که در دو سال گذشته و در دولت دهم جشنواره‌ای مستقل ویژه بازی های رایانه ای تشکیل شد.


وی در ادامه افزود: یکی از اهداف جشنواره و نمایشگاه بازی های رایانه ای جذب خانواده ها و اطلاع رسانی مناسب در این عرصه به آنهاست چراکه کودکان در معرض انواع و اقسام بازی های وارداتی که ناشی از ناهنجاری های فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی است قرار دارند و این آثار باورهای اصیل ایرانی اسلامی را هدف قرار داده‌اند. سلطه غرب از طریق حوزه فرهنگ صورت می گیرد و ورود به این عرصه از طریق هنر انیمیشن، بازی های رایانه ای و انواع و اقسام راه های دیگر انجام می‌گیرد. بنابراین راه اصلی برای مقابله با این هجوم تقویت بخش‌های مختلف فرهنگی و هنری است که حوزه بازی های رایانه ای یکی از مهمترین ها است.


نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای فرصت خوبی برای خانواده‌ها است


حسینی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به این که نمایشگاه بازی‌های رایانه ای فرصت خوبی برای جذب خانواده‌هاست، گفت: این نمایشگاه فرصت خوبی برای آشنایی خانواده ها با این صنعت جدید در ایران است. ضمن این که دستاوردهای یک ساله در این زمینه با توجه به نیروها و ظرفیت های به کارگرفته معرفی می شود.


وی در ادامه با توجه به تربیت نیرو در زمینه ساخت بازی های رایانه ای گفت: در این زمینه هم باید دانشگاه در جهت تربیت نیروهای انسانی تاسیس شود که در این دانشگاه ها هم کار مفید، هم اشتغال‌زایی و هم نیازهای کشور مدنظر قرار می گیرد. این مهم قابل تحقق است چراکه جوان های مبتکر در این عرصه کم نداریم و باید با ایجاد فضای رقابتی فعالیت های شایسته ای را به انجام برسانیم.


وزیر ارشاد در ادامه با اشاره به بخش های مختلف سومین جشنواره و نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای گفت: بخش مسابقه بازی‌سازی دانشجویان، بخش بازی‌نامه نویسی با محور داستان های قرآنی بیداری اسلامی، سبک زندگی اسلامی ایرانی، دفاع مقدس از مهمترین محورهای این جشنواره هستند.


وزیر ارشاد دولت دهم در ادامه با اشاره به این مطلب که جایگاه ویژه ای برای بازی سازان مستقل در این نمایشگاه ترتیب داده اند، گفت: در بحث ساماندهی صنوف و بازدید فعالیت های مثبتی انجام شده که بخشی از این فعالیت ها به بازی‌سازان مستقل برمی گردد از همین رو فضای ویژه ای برای حضور بازی‌سازان مستقل ترتیب دادیم.


برای اولین بار بازی‌درمانی مطرح می شود


در ادامه این نشست بهروز مینایی دبیر سومین جشنواره و نمایشگاه بازی های رایانه ای با اشاره به جزئیات این جشنواره گفت: مجموع آثار ارسال شده به جشنواره 219 اثر است که در این میان 32 بازی بزرگ در طول یکسال تولید شده است. همچنین در این نمایشگاه از 40 بازی مانند تراتئون، بیداری، جاده های نبرد، ارتش‌های فرازمینی رونمایی خواهیم کرد. در حوزه سایر بازی های رایانه ای 77 بازی کوچک رایانه‌ای، 12 بازی آنلاین همچنین در بخش جمعی 72 اثر در حوزه طراحی کاراکتر و 25 اثر در حوزه بازی‌نامه داشته‌ایم.


مینایی با اشاره به این مطلب که برای نخستین بار بخش بازی درمانی را در این نمایشگاه ایجاد کرده‌اند، گفت: یکی از مباحث مهم در بحث بازی های رایانه ای تاثیر روانی و واکنش های بدن در اثر انجام بازی های رایانه ای است که در این جشنواره برای نخستین بار با اجرای استرس تست میزان واکنش های مخاطبان را بررسی می کنیم. در واقع برای اولین بار است که بازی درمانی را در این جشنواره و نمایشگاه آورده ایم.


دبیر سومین جشنواره و نمایشگاه بازی های رایانه ای در ادامه افزود: همچنین دانش‌نامه و لغت‌نامه بازی‌نامه‌نویسی تولید شده است که در جشنواره عرضه خواهیم کرد. همچنین در بخش فناوری حضور سایت ها و رسانه های مرتبط با تولید بازی های رایانه ای را داریم. بخش بازی‌های پنهان نیز در این جشنواره تعریف شده که ویژه مسئولان است، در این بخش مباحثی چون جنگ نرم مطرح می شود.


تقویت بازی‌نامه‌نویسی در دستور کار بنیاد قرار داد


در ادامه این نشست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه چه فعالیت هایی در حوزه بازی‌نامه نویسی صورت گرفته است، گفت: همانطور که می دانید اصل شکل گیری هر هنری با متن آغاز می شود و اگر قصه شکل نگیرد نمی توان داستان جذابی درآورد. در این زمینه در طول سال های گذشته در بخش سینمایی به تقویت فیلمنامه پرداخته ایم به عنوان مثال برای اولین بار جشنواره فیلنامه نویسی انقلاب را برگزار کرده ایم. همچنین در حوزه تئاتر، بنیاد ادبیات نمایشی را داشتیم که به همین مناسبت جشنواره ای نیز برگزار کرده ایم بنابراین لازمه رسیدن به بازی‌نامه های خوب، تقویت این بخش است که در دستور کار بنیاد ملی بازی های رایانه ای قرار دارد.


مینایی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه در دو سال گذشته این نمایشگاه با پسوند بین المللی برگزار می‌شد، اما امسال این پسوند از عنوان جشنواره برداشته شده است، گفت: در تمام این دو سال نمایشگاه با عنوان بخش بین المللی برگزار می شد و در بخش جشنواره تنها به ظرفیت های ملی اهمیت می دادیم، اما در سال جاری کارگاه هایی برای نمایش آثار شرکت های خارجی ترتیب داده ایم و برگزاری نمایشگاهی در بخش بین المللی از اولویت های ما نیست.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان این نشست و در تکمیل صحبت‌های بهروز مینایی دبیر این دوره از جشنواره گفت: بازی های رایانه‌ای صرفا جهت تفنن و سرگرمی نیستند بلکه بحث رسانه ای آنها برای انتقال پیام ایران اسلامی به کودکان و نوجوانان ایران و جهان مطرح است.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …