انیمیشن‌های تازه به شبکه پویا می‌آیند/ از ابن سينا و رازي تا معين و دهخدا


فرخ يکدانه نویسنده و کارگردان انيميشن “دانشمندان بزرگ” درباره پخش این انيميشن از شبکه پویا به خبرنگار مهر گفت: ساخت این مجموعه به سفارش مرکز پويانمايي صبا، از سال 85 آغاز شد و پس از توليد 33 قسمت (با زمان کلي 430 دقيقه) در سال 87 به پايان رسيد. اين انيميشن که به صورت تلفيقي از کاراکترهاي سه بعدي کامپيوتري و پس زمينه‌هاي دو بعدي ساخته شده به معرفي بزرگان علمي و فرهنگي اين مرز و بوم به مخاطبان کودک و نوجوان می‌پردازد.



وی افزود: از دوران کودکي به موضوعات علمی علاقه داشتم و ايده ساخت اين سريال نيز بر همين اساس در ذهنم شکل گرفت، تصميم داشتم زندگي بزرگان همچون ابن سينا و زکرياي رازي تا دکتر معين و علامه دهخدا را به شکلي جذاب و قابل درک پيش چشم کودکان ايراني مجسم کنم تا به ريشه‌هاي فرهنگي خود باور بيشتري پيدا کنند.


یکدانه تصریح کرد:‌ بايد گفت سبک بصري خاص و ترکيب‌بندي تصاوير مبتني بر اصول روانشناسي نقاشي کودکان، نگارگري ايراني و نقاشي قهوه خانه‌اي جزو شاخصه‌هاي ويژه اين مجموعه است. در عين حال برخورد فانتزي با فيلمنامه، استفاده از طنز کلامي و تصويرگري و بهره گيري از شيوه سيال در ذهن در روايت داستان نيز تاثير زيادي در جذب مخاطب هدف یعنی گروه سني ب و ج و حتي افراد بزرگسال داشته است.


این انیماتور تأکید کرد: “دانشمندان بزرگ” از نظر سبک بصري، موضوع و حتي شوخي‌ها تاثير زيادي بر توليدات پس از خود داشته و مي‌توان گفت به نوعي در اين زمينه جريان ساز بوده است. با اين وجود به نظر مي‌رسد پرداختن به اين موضوع به دليل پتانسيل‌هاي موجود همچنان جاي کار دارد.


مجری طرح این انیمیشن شهاب کسرائي، مدير توليد رضا تقدسي، تصويرساز راشين خيريه، انيماتورها مجيد نجفي، عماد خليلي، هژير قريب، ميثم باقرمنش، نويد خزلي، موسيقي و افکت سيد حامد سادات کيائي، نورپردازي سپهر جعفري و امور فني سيد مهدي ناطق الاسلام است.



“دانشمندان بزرگ” از امروز 20 مرداد ساعت 17:12 از شبکه پویا پخش می‌شود.


ضرب‌المثل‌های دینی و قرآنی در “عمو چرچی”


همچنین “عمو چرچی” عنوان مجموعه انیمیشنی است كه در صدا و سیمای مركز استان لرستان تولید شده و در آن ضرب‌المثل‌های دینی و قرآنی برای كودكان و نوجوانان نقل می‌شود.


این مجموعه به كارگردانی محمدصفار و تهیه‌كنندگی فرامرز شكاری در 13 قسمت 11 دقیقه‌ای با تکنیک دو بعدی تولید شده است و یك پیرمرد مهربان با نام “عمو چرچی” به نقل ضرب‌المثل‌های دینی و قرآنی در جمع كودكان و نوجوانان می‌پردازد تا به این وسیله راه درست زندگی را به آنها نشان دهد.


هر قسمت از این مجموعه در حقیقت نقل یك داستان آموزنده عامیانه اقوام ایرانی است كه با پایان هر داستان، پیرمرد ضرب‌المثل دینی و قرآنی مربوط به داستان را به كودكان و نوجوانانی كه پای صحبت‌های او نشسته‌اند نقل می‌كند و به این واسطه مجموعه‌ای از آموزه‌ها و محتوای دینی و اخلاقی را در اختیار كودكان و نوجوانان مخاطب قرار می‌دهد.


پخش انیمیشن “عمو چرچی” نیز از امروز ساعت 18:12 از شبکه پویا آغاز می‌شود.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …