“گلن گری گلن راس” ایرانی شد/ تپش قلب بازار مسکن در تئاتر


مسعود دلخواه نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر درباره فعالیت‌های اخیرش به خبرنگار مهر گفت: متن نمایشی را برای حضور در جشنواره سی و دوم تئاتر فجر ارائه داده ام که امیدوارم پذیرفته شود. این نمایشنامه در واقع اقتباسی ایرانی از نمایشنامه ” گلن گری گلن راس” دیوید ممت است و “رویای زمین” نام دارد.


وی افزود: متن نمایشنامه در طول تمرین ها به شکل کارگاهی و با بداهه‌سازی گروهی تکمیل می شود. به دلیل اینکه نمایش درباره بنگاه‌های معاملات املاک و وضعیت مسکن در ایران است اغلب بازیگران نمایش مرد هستند. بازیگران از بچه های قدیمی گروه خودم هستند و چند بازیگر هم قرار است از بیرون به گروه بپیوندند. بعد از اعلام نتایج از طرف دبیرخانه تمرین‌های نمایش بیشتر می‌شود و در سالن مناسبی تمرین ها را آغاز خواهیم کرد.


این کارگردان تئاتر ادامه داد: تمرین های نمایش در واقع با خود متن دیوید ممت شروع شده است. ابتدا برای خواندن و تحلیل متن، تفاوت‌های نمایشنامه اصلی را با فضای ایران ارزیابی کردیم. حتی بازیگران مجبور شدند دست به تحقیق و پژوهشی درباره وضعیت مسکن در ایران بزنند. بنابراین بر اساس تحقیقات انجام شده صحنه های نمایش متناسب با فضای ایران شکل می گیرد. برای اینکه از واقعیت‌های دنیای مسکن در ایران دور نباشیم دست به این تحقیقات گسترده زدیم.


دلخواه که به عنوان کارشناس سینما و تئاتر نیز در برنامه “چهار، سه، دو، یک” که جمعه شب‌ها از شبکه چهار سیما پخش می شود درباره این برنامه توضیح داد: من قرار بود 15-16 قسمت در این برنامه حضور داشته باشم که به دلیل مشغله کاری به 7 قسمت کاهش یافت. این برنامه جا دارد که بیش از این گسترش پیدا کند و عمیق‌تر شود.


وی در پایان تاکید کرد: این برنامه باید از لحاظ بار علمی و آموزشی معتبرتر شود. من و تعداد دیگری از همکارانم برخی از هنرجویانمان را برای حضور در برنامه معرفی کردیم. در یک برنامه سینمایی باید موضوعاتی مطرح شود که هم برای مخاطب عام قابل فهم باشد و هم مخاطب خاص تر بتواند با آن ارتباط برقرار کند. امیدوارم تاثیر کیفی این برنامه در سری های آینده جدی تر شود. در این مسابقه ما سعی کردیم نشان دهیم برای بازیگر شدن باید مطالعه کرد و آموزش های لازم را دید و یک‌شبه نمی شود بازیگر شد.


در سری سوم مسابقه سینمایی “چهار، سه، دو، يک” شرکت‌کنندگان در گروه های چهار نفره با یکدیگر به رقابت می پردازند. ضبط سری جدید این مسابقه در 63 قسمت 60 دقیقه ای تا نیمه‌های ماه رمضان ادامه داشته است. در سری جدید این مسابقه علاوه بر اینکه همه‌ شرکت‌کننده‌ها در همه‌ آیتم‌ها مورد سنجش قرار می‌گیرند، رویکرد برنامه تخصصی‌تر شده و متمرکز بر موضوع بازیگری است.


دیوید ممت در نمايشنامه “گلن گری گلن راس”در چهار تابلو که سه تابلوی اول در يک رستوران می‌گذرد و تابلوی چهارم در يک دفتر آژانس املاک، نظام سرمایه داری آمریکا و شرایط بغرنج کارمندان بنگاه معاملات املاک را به چالش کشیده است. دلخواه اواخر سال گذشته نمایش “ارخش” را که بر اساس متون مختلف به ویژه برخوانی آرش اثر بهرام بیضایی، شعر آرش کمانگیر اثر سیاوش کسرایی، اشعار دیگر شاعران معاصر ایران و نیز شعرها و نوشته‌های خودش تنظیم و دراماتورژی شده بود در تالار چهارسو تئاتر شهر به صحنه برد.


 


 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …