تولید 2500 فیلم در چهار سال/ بدهی همه فیلمسازان تسویه شد


به گزارش خبرنگار مهر، هاشم میرزاخانی مدیرعامل انجمن سینمای جوان در نشست خبری که با حضور برخی از خبرنگاران برگزار شد در توضیح عملکرد چند ساله خود گفت: در ابتدای ورود به انجمن سینمای جوان نخستین کاری که انجام دادم بازنگری در اساسنامه این مرکز سینمایی بود. اساسنامه انجمن سینمای جوان بیش از 18 سال بود که بازنگری نشده بود از همین رو تغییرات اساسی در اساسنامه و شکل فعالیت های انجمن سینمایی جوان رخ داد.


این مدیر سینمایی با اشاره به سامان یافتن زیرساخت‌های انجمن سینمای جوان گفت: انجام فعالیت در هر مجموعه و موفقیت در اهداف مورد نظر مستلزم داشتن زیرساخت های محکم است از همین رو زیرساخت‌های این انجمن در بدو ورودم دستخوش تغییر شد زیرا مدیریت خوب و انجام برنامه های اساسی در جهت رسیدن به اهداف از جمله مطالب مدنظرم بود. بر همین اساس بازنگری جدی در منابع انسانی و تغییر و تحول در ساماندهی منابع مالی انجام شد. این اتفاقی بود که در دوره های گذشته به انجام نرسیده بود.


سیستم مالی انجمن سینمای جوان شفاف شد


میرزاخانی در توضیح بازنگری منابع انسانی گفت: در ابتدای فعالیتم در این مرکز با جمعی از متخصصان و کارشناسان سینمایی مواجه شدم که از جهت طبقه بندی مشاغل در چارت اداری قرار نمی‌گرفتند به همین دلیل با توجه به سوابق پرسنل طبقه‌بندی مشاغل و کارشناسان با فراغ بال بیشتر مسائل موجود در انجمن سینمای جوان را حل و فصل می کردند.


مدیرعامل انجمن سینمایی جوان با اشاره به تغییرات مالی در دوره مدیریت خود گفت: وقتی مدیریت انجمن سینمایی جوان را تحویل گرفتم متوجه شدم که قریب به 19 سال است که سنوات مالیاتی داشته ایم. این در حالی است که انجمن جزو موسساتی است که از مالیات معاف است اما به دلیل سیستم نادرست مالی، مالیات پرداخت می کردیم از همین رو با شفاف سازی سیستم مالی و همچنین مساعدت شخص وزیر ارشاد و مذاکره با وزیر اقتصاد و دارایی این مسئله حل شد.


وی در ادامه افزود: از سوی دیگر دفاتر انجمن سینمای جوان در شهرستان ها به لحاظ مادی به صورت خودگردان اداره می شد و طبق بررسی هایی که انجام دادم متوجه شدم که بیش از یک میلیارد پول از این دفاتر بدون هیچ نام و نشانی خارج شده است به همین دلیل در گام اول تمام حساب ها را در سیستم انجمن در دفتر تهران متمرکز کردیم و توانستیم تکلیفی که به عهده من گذاشته شده بود در طول یک سال و نیم به انجام برسانیم.


میرزاخانی با اشاره به این مطلب که همه تجهیزات اداری انجمن صنفی جوان به‌روز شده است، گفت: تجهیز امکانات اداری و ساخت و ساز ساختمان اصلی انجمن از دیگر وظایفی بود که با کمک همکارانم به انجام رساندیم. از سوی دیگر در بدو ورود با مطالبات پرداخت نشده بسیاری از فیلمسازان جوان رو به رو شدیم که در همان روزها تمام مطالبات را تسویه کردیم و در حال حاضر هیچ بدهی به هیچ کس نداریم.


این مدیر سینمایی با اشاره به باز پس‌گیری مجتمع های انجمن سینمای جوان در شهرهای مختلف گفت: باز پس‌گیری انجمن های سینمای جوان در شهرهایی چون کرمانشاه، یزد، گناباد از جمله فعالیت هایی بود که انجام دادیم به این معنی که این مجتمع ها سال های سال در اختیار افراد بود که با عنوان سرایدار در این مکان ها زندگی می کردند و حاضر به پس دادن مجتمع ها نبودند اما با پیگیری و از راه قانون در نهایت این مجتمع ها را پس گرفته و در گام بعد تجهیز کردیم و در حال حاضر درآمدزایی برای انجمن سینمایی جوان دارد.


در برگزاری جشنواره های منطقه ای از پتانسیل های استانی استفاده کردم


مدیرعامل انجمن سینمای جوان در ادامه صحبت های خود با اشاره به جذب بودجه و گردش مالی این انجمن در دوران مدیریت خود گفت: از جهت بودجه هیچ رقمی مصوب شده ای برای هیچ موسسه ای وجود ندارد. اما آنچه مسلم است یکی از وظایف مدیریت جذب بودجه و آورده‌های مالی برای مجموعه ای است که در آن فعالیت می کند و این مسئله برای یک مدیر خوب بسیار مهم است. در همان زمان من به شمقدری رئیس سازمان سینمایی گفتم که اگر هزینه تنها یک فیلم فاخر را به انجمن سینمای جوان بدهد مطمئنا نتایج درخشانی هم برای انجمن و هم برای بدنه سینمای جوان خواهد داشت.


میرزاخانی به تقویت جشنواره های منطقه ای سینمای جوان و جشنواره فیلم کوتاه تهران اشاره کرد و گفت: یکی از اتفاق های خوب که در انجمن رخ داده فراهم آوردن شرایطی برای استعدادیابی در برگزاری جشنواره های منطقه ای بود. البته برگزاری جشنواره های منطقه ای سینمای جوان در دوره های مدیریت قبل نیز وجود داشته است اما ارزش جدی برای این جشنواره ها قائل نبودم. من سعی کردم با آوردن مشاوران و افراد کاربلد در حوزه سینمای جوان ارزشگذاری لازم در این زمینه را انجام دهم و از پتانسیل های استانی برای هر چه بهتر برگزار شدن این جشنواره ها بهره بردم.


وی در ادامه افزود: نکته دوم ارتقای کیفیت جشنواره فیلم کوتاه تهران در بخش ملی و بین الملل و در ادامه برگزاری جشنواره عکس ملی را در دستور کار خود قرار دادیم. از دیگر کارهایی که در جشنواره فیلم کوتاه تهران به انجام رساندیم نمایش فیلم ها با فرمت Full HD بود و پس از آن این فرمت در جشنواره های بزرگ چون فیلم فجر اجرایی شد.


میرزاخانی در ادامه ارائه گزارش عملکرد انجمن سینمای جوان گفت: یکی دیگر از افتخارات انجمن سینمای جوان آوردن فیلم کوتاه به خانه‌ها بود که به این ترتیب که برنامه کلاکت که با مدیریت پژمان لشکری‌پور روی آنتن می‌رود پیشنهاد همکاری و ارائه فیلم به این برنامه را دارد. من با استقبال مجموع فیلم‌های تولید شده در این انجمن را در اختیار تلویزیون گذاشتم و به این ترتیب فیلم کوتاه به خانه‌ها رفت.


در ادامه این نشست مجید اکبرشاهی معاون تولید و پشتیبانی فنی انجمن سینمای جوان گفت: قبل از تحویل مدیریت این مرکز توسط میرزاخانی، حجم قابل توجهی از فیلم هایی داشتیم که از سال 86 در مرکز مانده بودند و به هیچ عنوان تکلیف این فیلم ها مشخص نبود از سوی دیگر حجم زیادی فیلمنامه داشتیم که بعد از به روز کردن آن ها به مرحله تولید رساندیم.


یش از 2500 فیلم در دوره مدیریت میرزاخانی تولید شده است


وی افزود: به این ترتیب با هزینه‌ای معادل 254 میلیون تومان 56 فیلم از سال 91 تا تیر ماه امسال تولید کردیم به این معنا که این فیلم ها فیلم های سیاه مشقی نبوده و فیلمسازان حرفه ای که خواستار ساختن فیلم کوتاه شده بودند این بودجه ها را در اختیار گرفتند.


معاون تولید و پشتیبانی فنی انجمن سینمای جوان در ادامه با ارائه آمار تولید فیلم گفت: در سال 90، 736 فیلم در سال 91، 951 فیلم تولید کرده‌ایم و در سه ماهه اول سال جاری نیز 88 فیلم قرارداد تولید بستیم در واقع بیش از 2500 فیلم در دوره مدیریت میرزاخانی تولید شده است.


هاشم میرزا خانی در ادامه این نشست در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر با اشاره به حوزه نشر در انجمن سینمای جوان گفت: حدود 15 فیلمنامه در کتاب فیلم نوشت به مرحله تولید رسیده است و پس از آن در کتاب‌های هنر و عکاسی و بازنگری صورت گرفت و به عنوان مرجع در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است همچنین کتاب مدیریت سینما و تلویزیون را در دست انتشار داریم.


در بخش پایانی این نشست سعید ربیعی معاون آموزش و فرهنگی انجمن سینمای جوان به آموزش فیلمسازی در چهار سطح مختلف و مبالغی که از هنرجویان دریافت می شود اشاره کرد و گفت: دوره فیلمسازی را در دفاتر انجمن سینمای جوان در چهار سطح تعریف کرده اند به این معنا که چهار شهر اصلی اصفهان، تهران، شیراز و مشهد 780 هزار تومان برای آموزش هنرجویان در نظر گرفته شده است و بقیه را بر اساس ظرفیت های هر استان قیمت گذاری کردیم به این معنی که دفاتر را با سطح بندی گروه A، B، C تقسیم کردیم به این ترتیب گروه اول 585 هزار تومان، گروه دوم 480 هزار تومان و گروه سوم 375 هزار تومان برای آموزش فیلمسازی پرداخت می شود.


وی در پایان اشاره کرد: مجموع قیمت های ذکر شده به صورت اقساط از هنرجویان دریافت می شود همچنین در کنار دوره های کامل آموزش فیلمسازی دوره تک‌درس کارگردانی را نیز داریم که هر هنرجو می تواند با پرداخت 70 هزار تومان از این دوره های تک درس استفاده کند.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …