برگزاری فستیوال مونولیو در سرداب حمامی قدیمی


به گزارش ایرانگرد نیوز، نشست خبری فستیوال مونولیو روز 21 مردادماه با حضور حسن معجونی دبیر این جشنواره و بابک مهری مدیر تماشاخانه “آو” در محل این تماشاخانه برگزار شد. این دوره از فستیوال مونولیو که از 2 شهریورماه برگزار می‌شود با همکاری تماشاخانه ” آو” برپا خواهد شد. معجونی در ابتدای این نشست خبری گفت: فستیوال مونولیو قرار است در 100 روز و از 2 شهریور تا هفته اول آذرماه ادامه داشته باشد که در این جشنواره 12 نمایشنامه هفته ای یک بار و به صورت دو اجرایی اجرا خواهند شد. این روزها جشنواره های مونولوگ زیادی در حال برگزاری است. در دوره های گذشته فستیوال مونولیو از برگزیدگان این جشنواره ها حمایت می کرد و به آنها امکان اجرا در مونولیو را می داد اما امسال به دلیل تعدد زیاد این جشنواره های دانشجویی ترجیح دادیم فضا برای گروه های حرفه ای و نیمه حرفه ای‌تر فراهم شود.


وی افزود: آثاری که در طول سالهای گذشته در این فستیوال اجرا شده اند معمولا محدود به یک اجرا در جشنواره نبودند و به اجرای عمومی هم رفته اند. حتی برخی از نمایشها با تغییر نام اجرای محیطی را هم تجربه کرده اند. قرار بود این جشنواره بین المللی شود اما به خاطر مشکلاتی که در طول 4 سال گذشته پیش آمد و باعث تعطیلی برخی سفارتخانه ها شد خود گروه های خارجی به ما پیشنهاد دادند که فعلا بهتر است جشنواره بین المللی نشود. اما خوشبختانه قرار است از سال دیگر اتفاقات خوبی برای این فستیوال بیفتد و علاوه بر بین المللی شدن آن را مفصل تر برگزار کنیم.


معجونی درباره جذب اسپانسر برای برگزاری این جشنواره توضیح داد: اسپانسر پیدا کردن در تئاتر کار بسیار سختی است و معمولا عده کمی قبول می کنند که در تئاتر پولشان را هزینه کنند بنابراین بعید می دانم به این راحتی ها بشود اسپانسر جذب کرد. اما گروه های دیگر این کار را می کنند چون هیچ هزینه ای برای اجرای آثارشان دریافت نمی کنند. متاسفانه در جامعه ما هنوز این شعور شکل نگرفته که می توان برای اجرای تئاتر هم هزینه کرد.


سرپرست گروه تئاتر “لیو” افزود: این دوره از جشنواره با همکاری گروه تئاتر” آو” برگزار می شود و همه اجراها نیز در تماشاخانه” آو” روی صحنه خواهند رفت. مهمترین مسئله برای ما پیدا کردن گروهی بود که بخواهد کار فرهنگی کند و دغدغه های مشترکی با ما داشته باشد. بابک مهری با راه اندازی این سالن فضایی به سالن های تئاتری اضافه کرده بدون اینکه از دولت کمک بگیرد. این ویژگی گروه تئاتر “آو” به گروه “لیو” نزدیک بود بنابراین ما تصمیم گرفتیم فستیوال مونولیو را در تماشاخانه این گروه برگزار کنیم.


معجونی یادآور شد: بنابراین تصمیم گرفتیم امسال کنار همخون ها و فامیل هایمان فستیوال را برگزار کنیم. حداقل 7 نمایش بعد از جشنواره قرار است در تماشاخانه ” آو” اجرا شود و هیج منعی هم برای اجرای دیگر آثار این فستیوال در تماشاخانه” آو” نخواهد بود و اجرای عمومی هر نمایش بستگی به زمان گروه ها و رغبت آنها برای اجرا در این مکان دارد.


وی درباره دیگر برنامه های این فستیوال گفت: امسال رجعتی داشتیم به دوره اول این جشنواره و قرار است مانند سال اول در کنار اجراها  اتفاقات دیگری چون معرفی اجراهای سولو در موسیقی، عکاسی و ارائه سه بولتن در هر ماه را هم داشته باشیم. این بولتن ها از لحاظ آموزشی فستیوال را ساپورت می کنند و برخی متون شرکت کننده در جشنواره نیز در آنها به چاپ خواهد رسید.


این کارگردان و بازیگر تئاتر عنوان کرد: قرار است تا 10 روز آینده اختتامیه دوره گذشته که برگزار نشده بود برپا شود. داوران این دوره بر خلاف دوره گذشته که همگی تئاتری بودند متشکل از هنرمندان تئاتر و دیگر حوزه های تئاتری خواهد بود. هفته آینده نیز قرار است پوستر و لوگوی فستیوال رونمایی شود. این فستیوال با نمایشی از مهدی چاکری که از گروه لیو سایه در جشنواره شرکت کرده آغاز می شود. در ادامه نیز هنرمندانی از گروه های مختلف تئاتری چون دن کیشوت، پاپتی ها، گروه 84 و گروه آو در جشنواره حضور دارند. خود من نیز نمایشی را در جشنواره اجرا خواهم کرد.


در ادامه این نشست بابک مهری درباره همکاری با فستیوال مونولیو و راه اندازی این مکان تئاتری توضیح داد: ما از ابتدا کارمان را خصوصی آغاز کردیم و از هیچ حمایت دولتی و غیر دولتی بهره نبردیم. با این ایده هم شروع کردم که قرار نیست تجارت تئاتری کنیم بلکه قرار است تولیدات تئاتری خودمان را در مکانی که متعلق به خودمان است اجرا کنیم.


وی افزود: متاسفانه در ایران مکانی وجود ندارد که بر اساس آن گروهی تئاتری نزد مخاطبان شناخته شود. حسن معجونی لطف کرد و به ما پیشنهاد همکاری با فستیوال مونولیو را داد که با کمال میل پذیرفتیم. این مکان در واقع حمامی قدیمی است که ابتدا می خواستند آن را به انبار تبدیل کنند اما ما با دیدن اینجا تصمیم به تغییر کاربری آن گرفتیم. اینجا در واقع سرداب حمام است و گروه ها در این سرداب کارشان را اجرا می کنند.


فستیوال مونولیو از شنبه 2 شهریورماه در تماشاخانه “آو” اجرای خود را آغاز خواهد کرد. در این دوره از جشنواره بلیت فروشی به شکل اینترنتی انجام خواهد شد و در روز اجرا بلیت فروشی وجود ندارد.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …