ببرها به تهران مي آمدند تا بميرند


به گزارش خبرنگار مهر، هفته گذشته اعلام شد، تنها ببر بنگال باغ وحش ارم در استخر محوطه نگهداري غرق شده، ببري که حدود ? سال سن داشت از کودکي در باغ وحش ارم در اسارت بود و تا پيش از ورود ببرهاي سيبري، تنها ببر باغ وحش نيز محسوب مي شد. مرگ چهارمين ببر در باغ وحشهاي کشور

با ورود ببرهاي سيبريايي، ببري به قفس ديگري منتقل شد و پس از مرگ ببر نر سيبري و خروج باغ وحش از قرنطينه، ببري به محوطه قبلي گربه سانان بازگشت. ببري پس از دو ببر سيبري باغ وحش وکيل آباد مشهد، و ببر نر جنجالي باغ وحش ارم، چهارمين ببري است که مرگ آن در باغ وحش هاي ايران تاييد مي شود. گفته مي شود ببري مبتلا به صرع بود و به دليل تشنج حاصله به استخر سقوط کرده و از بين رفته است.

ببر در ليست قرمز گونه‌هاي در معرض خطر اتحاديه بين‌المللي حفاظت از محيط زيست (IUCN) در جايگاه “در معرض خطر انقراض” قرار دارد بنابراين در تمام دنيا براي حفظ و حراست حتي يک قلاده از اين گونه با ارزش ساعت ها وقت و انرژي و ميلياردها تومان اعتبار هزينه مي شود.
روسيه از دادن ببر سيبري به ايران منصرف شد

چرا راه دور برويم همين پروژه احياي ببر مازندران که با وارد کردن ببرهاي سيبري از روسيه در سال 89 آغاز شد و البته نتيجه آن مرگ ببر نر و قرنطينه شدن ببر ماده در اثر ابتلا به بيماري مشمشمه در همين باغ وحش ارم بود علاوه بر اينکه با از دست دادن چند قلاده پلنگ ايراني که خود از گونه هاي بسيار ارزشمند است همراه بود، بالغ بر 500 ميليون تومان هزينه هم فقط براي آماده سازي پناهگاه حيات وحش ميانکاله روي دست سازمان محيط زيست گذاشت که البته قرار بود با ورود مجدد ببرهاي سيبري از روسيه در سال جاري اين پروژه بار ديگر کليد بخورد اما روز گذشته مدير کل دفتر حيات وحش سازمان محيط زيست خبر از انصراف روس ها براي تبادل ببر هايشان با ايران داد که البته با اين وضعيتي که حيات وحش در کشور ما دارند به نظر مي رسد روسها حق دارند که حاضر به اين مبادله نباشند.
جشن حفاظت از ببر سوماترايي در باغ وحشي در آمريکا با تولد دو توله ببر

اين در حالي است که ديسکاوري نيوز روز گذشته خبر از تولد دو توله ببر سوماترايي که از گونه هاي بسيار نادر ببر است در باغ وحشي در آمريکا مي دهد که به اعتقاد مسئولان اين باغ وحش اين اتفاق براي حفاظت اين گربه سان در حال انقراض پيروزي بزرگي است. به اعتقاد مسئولان اين باغ وحش، در حاليکه در حال حاضر کمتر از 500 قلاده ببر سوماترايي در کل طبيعت دنيا وجود دارد تولد اين توله ها گامي بلند در جهت احياي نسل اين گونه در خطر انقراض محسوب مي شود.
وضعيت نامناسب گربه سانان در باغ وحش ارم

اگر چه انتقاد از فعاليت باغ ‌وحش‌ها همزمان با مرگ يکي از 2قلاده ببر سيبريايي و تعدادي از شيرهاي موجود باغ‌ وحش ارم با توجيه ابتلا به بيماري مشمشه به اوج خود رسيد اما عملکرد باغ‌ وحش‌هاي کشور همواره مورد انتقاد کارشناسان حيات‌وحش بوده است.

در حال حاضر با گذشت نزديک به 3سال از آن ماجرا هنوز براي ساماندهي و بهبود وضعيت باغ‌وحش‌هاي کشور اقدامي صورت نگرفته اين در حالي است که مرداد ماه سال گذشته معاون محيط طبيعي وقت سازمان محيط زيست اعلام کرد: بنابر بر گزارش کارشناسان و باز ديدي که شخصاً از باغ وحش ارم داشتم مکان‌هايي که گربه‌سانان مانند شير،ببر و پلنگ در آن نگهداري مي‌شوند اصلاً محل‌هاي مناسبي نيستند و بايد ظرف يکي دو هفته آينده اصلاح شوند. به گفته وي، اين قفس‌ها از نظر فضا به هيچ عنوان استاندارد نيستند و مساحت‌شان براي تعداد حيواناتي که در آنها نگهداري مي‌شود بسيارکم است و بر اساس تذکر‌هايي که به مسئولان باغ وحش داده شده قرار است با استفاده از الگوي موزه تنوع زيستي ظرف دو هفته آينده فضاي فيزيکي اين قفس‌ها توسعه يابد.
شرايط باغ وحش ارم نزديک به استاندارد هاي اروپايي

البته چندي پيش رئيس اداره کل حفاظت و مديريت شکار و صيد سازمان حفاظت محيط زيست اعلام کرد: بااعمال استانداردهاي ابلاغ شده فضاي بهتري براي حيوانات باغ وحش ارم فراهم شده است. سيد مسعود حسيني افزود: با توجه به شرايطي که در کشور وجود دارد در باغ وحش ارم فعاليتهاي زيادي براي بهبود وضعيت و فضاي بهتر براي حيوانات اين باغ وحش انجام شده است. وي با اشاره به اينکه يک سال و نيم از زمان ابلاغ استانداردها به باغ وحشها مي گذرد، تصريح کرد: قفسه هاي گربه سانان اصلاح شده و ابعادي طبق استانداردها براي آنها در نظر گرفته شده که مسئولان موظف هستند طبق وظايف عمل کرده و استانداردها را رعايت کنند و در غير اينصورت بر اساس قانون با آنها رفتار خواهد شد. به اعتقادرئيس اداره کل حفاظت و مديريت شکار و صيد سازمان حفاظت محيط زيست، باغ وحش ارم نسبت به 3 سال پيش کاملا تغيير کرده و از بدو ورود مي توان تغييرات را احساس کرد.

در اين ميان دامپزشک باغ وحش تهران نيز باغ وحش ارم را تنها باغ وحشي در کشور عنوان کرد که از استانداردهاي باغ وحش هاي اروپا استفاده مي کند.
هيچ يک از باغ وحش هاي کشور استاندارد نيستند

از سوي ديگر، دکتر اسماعيل کهرم، استاد دانشگاه ضمن انتقاد از شرايط نامساعد حيوانات درباغ‌وحش‌هاي کشور معتقد است، درحال حاضر در هيچ‌يک از باغ‌وحش‌هاي کشور استانداردهاي لازم رعايت نمي‌شود. به‌عبارت ديگر استانداردي وجود ندارد که بخواهند رعايت کنند در نتيجه وضعيت حيوانات در باغ‌وحش‌ها بسيار اسفبار است به‌طوري که نبودن اين باغ‌وحش‌ها از بودنش بهتر است.

کهرم وجود باغ‌وحش‌هاي استاندارد را ضرورتي اجتناب‌ناپذير عنوان کرد و گفت: فلسفه وجودي باغ‌وحش‌ها آشنايي با حيوانات و شيوه زندگي و رفتار آنهاست به‌طوري‌که الفتي ميان انسان به‌ويژه کودکان و حيات‌وحش ايجاد مي‌شود که درنهايت حفاظت از محيط‌زيست را درپي دارد. دستيابي به اين هدف در گرو راه‌اندازي باغ‌وحش‌هاي استاندارد است به‌طوري که فضا به‌گونه‌اي باشد که جانوران بتوانند در اين محيط‌هاي مصنوعي رفتار طبيعي خودشان را داشته باشند.
کشتار ببر هاي باغ وحشي پس از انقراض نسل ببر مازندران

يک فعال محيط زيست نيز از بي تفاوتي مسئولان نسبت به از بين رفتن گونه هاي با ارزش جهاني مانند ببر در باغ وحش هاي کشور انتقاد مي کند و مي گويد: ظاهراً پس از منقرض کردن نسل ببر در ايران، اکنون مرض ديگري به جانمان افتاده. ول کن ببر ها نيستيم. دو ببر را در باغ وحش وکيل مشهد به کشتن داديم و پس از آن سه سال پيش سازمان محيط زيست در پروژه اي تبليغاتي دو ببر سيبري را در ازاي دادن دو پلنگ ايراني از روسيه وارد کرد. از آن دو ببر سيبري يکي را در باغ وحشي در تهران کشتيم و آن يکي گفته مي شود بيمار است و بيش از يکسال است که کسي از سرنوشتش خبري ندارد. چند روز پيش هم يک ببر ديگر در باغ وحش ارم تهران مرده. تا اينجاي کار مي شود 4 ببر مرده و يک ببر مفقودالاثر! آن ببري که در باغ وحش ارم مرده ببر بنگال بوده، بر اساس آمار صندوق جهاني طبيعت (WWF) فقط حدود 1850 ببر بنگال در کل جهان در طبيعت زندگي مي کنند.

سپهر سليمي با بيان اينکه نسل ببر را در ايران منقرض کرديم و اکنون مرض ببرکشي در باغ وحش هاي کشور به جانمان افتاده اضافه مي کند: تا کي قرار است اين حيوانات کشته شوند و هيچ مسئولي پاسخگو نباشد؟! تا کي قرار است ميراث طبيعي جهان را نابود کنيم و در برابر جهانيان پاسخگو نباشيم؟! تا کي قرار است باغ وحش هاي ايران قتلگاه و شکنجه گاه حيوانات باشد؟!
نابودي ببر هاي در معرض انقراض و معدوم کردن شير هاي مبتلا به مشمشمه و چه و چه، همه در باغ وحشي اتفاق افتاده که به اعتقاد مسئولان محيط زيست استاندارد ترين باغ وحش کشور است بنابراين واضح است که وضعيت حيات وحش در ساير مراکز نگهداري حيوانات که بسياري از آنها حتي مجوز راه اندازي هم ندارند چگونه است البته گاهي اخبار جسته و گريخته مانند آنچه که در مورد نگهداري خرس در قفس يک متري در باغ پرندگاني در رشت اتفاق افتاده بود و مسئولان طبق روال هميشگي تنها آن را تکذيب کردند نشان دهنده وشرايط باغ وحش هاي کشور است که اگر مورد توجه قرار نگيرند علاوه بر ستمي که بر حيات وحش در طبيعت کشور روا داشته مي شود در زمينه حيوان آزاري و بي توجهي به حقوق حيوانات در باغ وحش ها هم شهره خواهيم شد.

—————————–

گزارش از بهار سلاحورزي




:: دانلود فایل ضمیمه ()



Check Also

محیط‌زیست عامل وحدت و همگرایی در کشور است

رئیس سامان حفاظت محیط‌زیست گفت: پروژۀ تکثیر در اسارت یوز آسیایی نشان داد چطور مسالۀ …