ماجرای کنده شدن سردیس سیروس قایقران/”ال‌گیلانو” کار دست یک مجسمه داد


به گزارش ایرانگرد نیوز- بازی دو تیم دسته‌اولی گیلانی یعنی داماش گیلان و ملوان بندرانزلی مانند تمام شهرآوردهای دیگر کشور و دربی‌های دنیا حساس و مورد توجه علاقه‌مندان به فوتبال است.


دربی‌ها همیشه تنش‌زا بوده و هستند و در آنها اتفاقات خاص و گاه تاسف‌آور می‌افتد که این مختص ایران نیز نیست و در تمام دنیا رواج دارد؛ از انداختن کله خوک در ال‌کلاسیکوی اسپانیا گرفته تا به آتش کشیدن سردر ورزشگاه در ایتالیا. به هر حال همیشه و همواره اتفاقات و حواشی بعد از شهرآوردها و بازی‌های حساس فوتبال توجه خیلی‌ها را به خودمعطوف کرده است.


در ایران هم بازی‌های پرسپولیس و استقلال، سپاهان و ذوب‌آهن، استقلال اهواز و صنعت نفت آبادان و سایر تیم‌های مطرح حواشی جالب و گاه عجیب و ناراحت‌کننده داشته است.


چندسالی است که کری‌خوانی هواداران دو تیم داماش گیلان و ملوان بندرانزلی به بیرون از زمین هم کشیده و به سکوهای ورزشگاه ختم نمی‌شود. در بازی اخیر این دو تیم در هفته گذشته یکی از اتفاقات تاسف‌بار ورزش رقم خورد.


زنده‌یاد سیروس‌ قایقران را حتی فوتبال‌دوستان غیرشمالی نیز دوست داشتند. او یک اسطوره فوتبالی و اخلاق بود که مرگ تراژیکش همگان را ناراحت و اندوهگین کرد تا آنجا که هنوز هم در سالروز درگذشتش مردم گیلان و اهالی فوتبال یادی از او می‌کنند.


از این اسطوره فوتبال با ساخت یک سردیس که جلوی درب شمالی ورزشگاه ملوان بندرانزلی نصب شده است، تقدیر به عمل آمده بود که بعد از بازی ملوان و داماش معروف به “ال‌گیلانو” این سردیس توسط چند نفر از تماشگران بازی به پایین کشیده شد.


سعادتمند داوودی، فرماندار بندر انزلی و رئیس هئات مدیره باشگاه ملوان بندرانزلی در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد شکسته شدن سردیس زنده‌یاد سیروس قایقران توضیح داد: در این سال‌ها داربی گیلان و حساسیت‌های اطرافش ما را به دیدن هر حاشیه‌ای عادت داده بود اما در آخرین بازی انجام شده بین دو تیم اتفاق جدیدی افتاد که در نوع خودش عجیب بود.


فرماندار بندرانزلی افزود: پس از پایان دربی گیلان که در داخل زمین بدون گل تمام شد، خبری به ما رسید مبنی بر اینکه سردیس سنگی زنده‌یاد سیروس قایقران که در جلوی در ورزشگاه نصب شده است پایین افتاده است.


 وی سیروس قایقران را یک اسطوره برای ورزش گیلان نامید که متعلق به هیچ فرد خاصی نیست و بیان کرد: زنده‌یاد سیروس قایقران فقط متعلق به انزلی نیست، افتخار و اسطوره فوتبال گیلان و شمال است. او اولین کاپیتان شهرستانی تیم ملی فوتبال ایران است به همین دلیل هیچکس در کل شمال نیست که وی را دوست نداشته باشد.


داوودی در مورد دلیل شکسته شدن سردیس قایقران بعد از بازی ملوان و داماش توضیح داد: نیم‌تنه‌ای سفید از زنده‌یاد قایقران روی سکویی دو ونیم متری جلوی در ورزشگاه نصب شده بود که جلوی راه خروج تماشاچی‌های داماش بود.


داوودی خاطرنشان کرد: نمی‌دانم عمدا یا به صورت سهوی مجسمه توسط تماشاچی‌های داماشی افتاد ولی خوشبختانه آسیب ندید. جالب اینجاست که با افتادن این مجسمه، اولین کسانی که ناراحت شدند خود داماشی‌ها بودند که دست به دست هم داده و مجسمه را به جای اول خود بازگرداند.


وی اشتباه یکی دو نفر را در انداختن مجسمه اسطوره فوتبال خطه شمال پذیرفت و گفت: شاید یکی دو نفری اشتباه کرده باشند ولی خود تماشاچی‌ها به اهمیت احترام به بزرگمرد عرصه فوتبال شمال کشور مجسمه را به جای اول خود بازگرداندند.


رئیس هیات‌مدیره تیم فوتبال ملوان بندرانزلی در پایان گفت: به محض شنیدن این خبر از هیات مدیره باشگاه ملوان انزلی خواستم که این مشکل را رفع کند و مجسمه را طوری در جای خود محکم کنند که دیگر چنین اتفاقی برایش نیفتد.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …