پیشنهادهای داوودنژاد به دولت یازدهم/ از ساماندهی اصناف تا جلوگیری از قاچاق فیلم


علیرضا داوودنژاد کارگردان سینما درباره اولویت‌های سینمایی پس از تعیین وزیر ارشاد و مدیر سازمان سینمایی در دولت یازدهم به خبرنگار مهر گفت: رسیدگی و ساماندهی صنوف سینمایی باید از اولویت‌های نخست مدیریت جدید سازمان سینمایی باشد تا در سایه این ساماندهی منافع به‌حق اکثریت اعضای صنوف، تامین شود.


صنوف سینمایی ساماندهی شوند


وی در ادامه افزود: در همین راستا باید ساماندهی صنفی در اولویت اول فعالیت مدیر سینمایی در بدو ورود قرار گیرد. در واقع باید ساماندهی صنوف به شکلی صورت گیرد به شکلی که شوراهای مرکزی اصناف، منافع اکثریت اعضا را نمایندگی کنند.


کارگردان فیلم سینمایی “کلاس هنرپیشگی” در ادامه با اشاره به حرفه‌ای بودن جامعه اصناف سینمایی گفت: مدیریت جامعه اصناف سینمایی باید حرفه‌ای باشد و آشنایی کامل به مسائل مربوط به سرمایه‌گذاری، تولید، توزیع، نمایش و ممیزی داشته باشد تا بتواند به رابطه مجموعه سینما با نهادهای جانبی چون تلویزیون، حوزه هنری، شهرداری و ارشاد سر و سامان دهند.


سیستم فروش سینماها رایانه‌ای شود


داوودنژاد در ادامه صحبت های خود با اشاره به لزوم جلوگیری از سرقت و قاچاق غیرقانونی فیلم‌های ایرانی گفت: از دیگر اولویت‌های مهم در حوزه سینما جلوگیری از سرقت، قاچاق و تکثیر غیرقانونی فیلم‌های ایرانی در سطح کشور است. همچنین از دیگر کارهایی که باید به فوریت انجام شود، اقدام سریع برای رایانه‌ای شدن گیشه‌های فروش بلیت در سراسر کشور است تا صاحبان فیلم‌ها به شکل آنلاین در جریان آمار دقیق فروش فیلم‌هایشان قرار گیرد. همچنین لازم است با در نظر گرفتن معافیت‌هایی برای برق و گاز سالن‌های سینما شرایط ادامه فعالیت های آنها در این وضعیت رکود، میسر کند.


کارگردان فیلم سینمایی “مرهم” افزود: همچنین همه ارگان‌هایی چون اتوبوسرانی، هتل ها، بیمارستان‌ها، کشتیرانی، قطارها و خطوط هوایی و سایر نهادهایی که به طور غیرقانونی از فیلم‌های ایرانی استفاده می کنند باید رایت قانونی خریداری کنند. بنابراین باید به بازار نمایش سامان داده شود.


مخاطبان فارسی‌زبان را به ما برگرداند


داودنژاد در پاسخ به این پرسش که مدیریت سینما در چند سال نخست فعالیت‌هایش چه کارهایی را باید در اولویت قرار دهد؟ گفت: توسعه، ترمیم و بازسازی ظرفیت های نمایشی از جمله فعالیت‌هایی است که می‌توان در چند سال اول انجام فعالیت‌ها به انجام رسانید. به این معنا که در حال حاضر ده ها میلیون مخاطب فارسی‌زبان توسط بازار سیاه قاچاق ویدیو و کانال های ماهواره ای که سریال ها و فیلم های دوبله شده نشان می‌دهند به تاراج رفته اند.


وی در ادامه متذکر شد: برهمین اساس ضمن رسیدگی به وضعیت بازار سیاه نمایش، ظرفیت های نمایشی به سرعت توسعه پیدا کند و از سوی دیگر تولید بومی و ملی به سرعت تقویت شود تا بتوانیم مخاطب به تاراج رفته را به دامن تولید داخلی برگردانیم.


تغییر این وضعیت کار ساده‌ای نیست


این کارگردان سینما درباره میزان شناخت خود از وزیر پیشنهادی دولت یازدهم گفت: هیچ شناختی از علی جنتی وزیر ارشاد پیشنهاد شده دولت یازدهم ندارم و نمی دانم چه نسبتی با هنر و رسانه دارد همچنین هیچ تصوری از برخورد وی با مجموعه فرهنگ و هنر و رسانه و سینما نیز ندارم اما آنچه مسلم است منظومه رسانه ای و هنری کشور در وضعیت انفعالی و تقریبا ورشکسته قرار گرفته و رقبا و حریفان جهانی توانسته اند مخاطبان فارسی زبان را در ایران و همه جای جهان به تاراج ببرند.


داوودنژاد در پایان تاکید کرد: تغییر این وضعیت کار ساده ای نیست و به اشراف، اطلاعات کافی، برخورداری از مبانی نظری گره‌گشا و اتکا به اکثریت اعضای صنوف سینمایی دارد مگر اینکه قید همه مخاطبان را زده باشیم و آنها را در طبق اخلاص به تولیدکنندگان خارجی واگذار کرده باشیم. بازسازی بازار قانونمند و با رونق در داخل کشور در حوزه کالاهای فرهنگی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر برای حفظ منافع بومی و ملی ما است و این اصلی‌ترین مسیر برای ورود به بازارهای منطقه و دنیا است.


 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …