علی‌آباد میزبان خوبی برای جشنواره تجسمی جوانان است/ تشکیل رنگین‌کمانی از هنرمندان


به گزارش ایرانگرد نیوز ، نشست خبری بیستمین جشنواره تجسمی جوانان که هرساله در استان گلستان برگزار می‌شد، صبح امروز سه‌شنبه 22 مرداد با حضور علی‌اصغر امیرنیا، مدیرکل دفتر تجسمی ارشاد و غلامرضا منتظری، دبیر جشنواره و مدیرکل دفتر اداره ارشاد استان گلستان در کتابخانه موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.


در ابتدای این نشست امیرنیا گفت: یکی از مواردی که همیشه نقشی زیرساختی در کشور ما دارد فرهنگ و هنر است و تجلی فرهنگ و هنر در هویت ملی ما هویدا و آشکار بوده و اگر بخواهیم شاهد تبلور بیشتر فرهنگ و هنر در کشورمان باشیم باید به آثار نوجوانان و جوانان توجه بیشتری نشان دهیم.


وی افزود: البته جوانان ما توانسته‌اند براساس توانمندی‌های خود طی سال‌های گذشته در کنار هنرمندان پیشکسوت به ارائه اثر بپردازند و همواره در کنار هنرمندان بزرگ این عرصه حضور جوانان چشمگیر و قابل اعتنا بوده است.



رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره بیستم تجسمی جوانان، این جشنواره را عرصه‌ای برای استعدادیابی و تربیت هنرمندان خلاق دانست و در مورد بیستمین جشنواره تجسمی جوانان بیان کرد: جوانان در این دوره از جشنواره با ارائه آثار درخشان پایه‌های فرهنگ و هنر را برای نسل‌های بعدی می‌گذارند.


وی به رقابتی نبودن این دوره جشنواره اشاره کرد و گفت: هدف جشنواره به نمایش گذاشتن ایده‌های ناب جوانان است. نزدیک به 740 هنرمند در این دوره از جشنواره به ارائه اثر پرداخته‌اند که از این افراد 3400 اثر به دست ما رسیده است.


امیرنیا در ادامه خاطر نشان کرد: سیاست‌گذاران برگزاری این جشنواره همواره درصدد برنامه‌ریزی برای فراهم کردن زمینه استعدادیابی برای این جوانان بوده است. در واقع می توان گفت سکان هنر ایرانی در آینده ای نزدیک به دست کسانی خواهد افتاد که تخصص و تجربه لازم را در این عرصه دارند.


وی جشنواره‌های کودک و نوجوان و نیز جشنواره جوانان را دو رکن اساسی دفتر امور تجسمی برای نگاه به آینده دانست و گفت: این دو جشنواره به نوعی سرمایه‌گذاری ما برای آینده هنری کشور است که قصد داریم با برگزاری این دو جشنواره به نوعی آینده هنرهای تجسمی کشور را ترسیم کنیم.



مدیر مرکز امور تجسمی ارشاد جشنواره هنرهای تجسمی جوان و جشنواره تجسمی کودک و نوجوان را محفلی برای بالندگی و رشد و تعالی نسل‌های جوان ایران عنوان کرد و افزود: ما قصد داریم آینده فرهنگ و هنر کشور را به دست این افراد بسپاریم پس از اکنون باید آنها را بشناسیم و آنها را پرورش بدهیم.


وی به برنامه چشم‌انداز و دغدغه‌هالی مقام معظم رهبری برای ترسیم آینده کشور در سال 1404 اشاره کرد و گفت: در واقع چشم‌انداز آثاری که این جوانان و کودکان و نوجوانان در جشنواره‌های مختلف خلق کرده‌اند امیدوارکننده و رضایت‌بخش است. در عین حال مقام معظم رهبری هم همواره خواستار این نکته بوده اند که اعتماد به نفس در جوانان و نوجوانان تقویت شود.


امیرنیا در پایان از برگزاری نمایشگاهی از آثار هنرمندان حاضر در این جشنواره در دانشگاه آزاد اسلامی علی‌آباد کتول و نصب آثار بر روی دیوارهای این دانشگاه خبر داد.


غلامرضا منتظری، دبیر جشنواره و مدیر کل ارشاد استان گلستان سخنران بعدی این نشست بود که گفت: این جشنواره تنها رخداد بزرگ تجسمی است که هنرمندان به شکل حضوری به ارائه اثر می‌پردازند.


وی یکی دیگر از ویژگی‌های جشنواره‌ امسال تجسمی جوانان را حضور گسترده همه استان‌های کشور در این برنامه هنری دانست و جشنواره بیستم را رنگین‌کمانی نامید که در آن کل هنرمندان جوان کشور در عین کثرت به وحدت نیز رسیده‌اند.



دبیر جشنوراه به افتتاح بزرگترین نگارخانه خصوصی استان گلستان به عنوان یکی دیگر از ویژگی‌های جشنواره بیستم اشاره کرد و گفت: در جشنواره امسال نیز هر 9 حوزه تجسمی مانند نقاشی، طراحی پوستر، کاریکاتور، مجسمه و حجم، خوشنویسی و … را خواهیم داشت و هنرمندان جوان کشور در کنار 12 هنرمند خارجی از کشورهای صربستان، هند، بلاروس، لبنان و قزاقستان به خلق اثر می‌پردازند.


وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا علی‌آباد کتول می‌تواند میزبانی کامل و شایسته برای جشنواره باشد و آیا امکانات این شهر اجازه برگزاری این جشنواره را می‌دهد یا خیر؟ گفت: ظرفیت‌های هنری موجود در شهرستان علی‌آباد کتول امیدوار کننده است و من تصور می‌کنم جشنواره تجسمی جوانان با توجه به تمرکززدایی و برگزاری هر دوره در هر استان تاکنون توانسته دستاوردهای خوبی در بر داشته باشد البته باید بگوییم که دانشگاه آزاد اسلامی علی‌آباد کتول نیز همکاری بسیاری خوب با ما برای برگزاری این جشنواره کرده است.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …