ردپای تهمینه میلانی در “از تهران متنفرم”/ رایگان کارگردانی درس می‌دهم


السا فیروزآذر بازیگر سینما در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این که از میان سه فیلمنامه‌ای که تا امروز نوشته است “از تهران متنفرم” را جلوی دوربین خواهد برد، گفت:  فیلمنامه “از تهران متنفرم” با نام قبلی “یک روز خوش زمستانی” اولین فیلمنامه ای از من است که ساخته خواهد شد.


وی افزود: البته پیش از این نیز فیلمنامه هایی را نوشته بودم اما با توجه به اینکه “از تهران متنفرم” قرار بود ساخته شود، روی نگارش آن بیشتر دقت کردم. داستان اصلی این فیلمنامه درباره تفاوت طبقاتی است که در جامعه امروزی ما وجود دارد، تفاوت طبقاتی که انسان ها در آن نقشی نداشته و این سیستم حاکم بر جامعه است که باعث ایجاد چنین اختلافاتی شده است.



وی که خواهرزاده تهمینه میلانی است و در بسیاری از کارهای این کارگردان هم بازی کرده است درباره اینکه چقدر سینمای تهمینه میلانی در نگارش این فیلمنامه تاثیرگذار بوده است، توضیح داد: اگر بخواهم از لحاظ موضوعی “از تهران متنفرم” را با کارهای خانم میلانی مقایسه کنم باید بگویم که هیچ شباهتی به هم ندارد. در این فیلم تنها به مسائل و مشکلات زن در جامعه توجه نکرده‌ام زیرا اختلافات طبقاتی تنها مشکل زنان امروز جامعه ما نیست بلکه مردان نیز با آن درگیر هستند. اما از نظر چگونگی نگارش فیلمنامه بی شک ردپای راهنمایی‌های تهمینه میلانی در آن وجود دارد.


بازیگر “آتش‌بس” ادامه داد: هرچند کارگردان این فیلم سینمایی مشخص شده است، اما تا زمانی که پروانه ساخت “از تهران متنفرم” صادر نشود نام کارگردان اعلام نخواهد شد ولی تهیه‌کنندگی این فیلم را تهمینه میلانی برعهده دارد. یکی از دلایلی که سبب شد در این فیلم به عنوان بازیگر حضور داشته باشم، این است که همیشه آرزو داشتم در نقش دختری همانند دختری که در این فیلم وجود دارد، بازی کنم. شاید نگارش این فیلمنامه و شخصیت دختر داستان به این خاطر بود که هیچگاه چنین پیشنهادی برای بازی در چنین نقشی به من نشده بود. دختر این فیلم،  دختری از قشر متوسط رو به پایین است که از نظر مالی در سطح چندان خوبی نبوده و همین مسئله سبب شده تا اعتماد به نفس کمی نسبت به شخصیت واقعی خود داشته باشد. این نقشی متفاوت و جذاب است که ترجیح دادم خودم آن را بازی کنم.


فیروزآذر گفت: به عنوان نویسنده فیلمنامه نام “یک روز خوش زمستانی” را بسیار دوست داشتم اما برخی از دوستان در مقام مشورت به من گفتند که نام یک فیلم باید به گونه ای باشد که مخاطبان را جذب خود کند. همین مسئله سبب شد تا نام این فیلم را به “از تهران متنفرم” تغییر دهم. هرچند هر دوی این نام ها به فیلمنامه می خورد اما نام “یک روز خوش زمستانی” یک نام سنگین بوده و ممکن بود که بسیاری از مخاطبان فکر کنند که با یک فیلم خاص هنری مواجه هستند.



وی توضیح داد: نزدیک به 2 سال است که در هیچ فیلم و سریالی بازی نکرده ام، البته این به آن معنا نیست که پیشنهاد بازی در کاری را نداشتم. طی این 2 سال اکثر پیشنهادها درباره تله‌فیلم و یا سریال بود و با توجه به اینکه آدمی هستم که چندان تمایلی به حضور در کارهای عجله ای ندارم، ترجیح دادم که پیشنهاد بازی در این کارها را قبول نکنم.


کارگردانی را رایگان تدریس می کنم


بازیگر فیلم “یکی از ما دو نفر” گفت: این روزها در کنار فیلمنامه نویسی، یک کلاس کوچک تدریس کارگردانی در دفتر رضا رشیدپور دارم که این کلاس خصوصی به صورت رایگان برگزار می شود. برگزاری این کلاس ها در ابتدا یک ایده برای ایجاد یک فرصت مناسب برای اهالی منطقه 11 و آموزش کارگردانی به افرادی است که چندان موقعیت مناسب برای آموزش ندارند. اما این مسئله کم کم گسترش پیدا کرده و تبدیل به گروهی شدیم که فیلم می بینیم، صحبت می کنیم و در عین حال آموزش نیز داده می شود.


وی تصریح کرد: یکی از اهداف اصلی من در سینما این است که کارگردان شوم، اگر حضور در سینما را با بازیگری و فیلمنامه‌نویسی آغاز کرده ام، به این دلیل است که کم کم با تمام بخش های پشت و جلوی دوربین آشنا شدم تا بتوانم در آینده از نظر جنبه مدیریت یک پروژه سینمایی موفق‌تر عمل کنم.



میلانی بهترین الگوی من در سینماست


وی در پاسخ به این که حضور در یک خانواده سینماگر تا چه اندازه در روند فعالیت های سینمایی وی تاثیرگذار بوده است؟ بیان کرد: بی‌شک بسیار تاثیرگذار است. زمانی که یک الگو مانند تهمینه میلانی را در خانواده خود داشته باشیم و از نزدیک شاهد کار وی باشیم رسیدن به نقطه ای که وی حضور دارد برایمان راحت تر و در دسترس تر می شود، اما بیش از اینکه موفقیت‌های میلانی برای من جذاب باشد، مجذوب روابط عمومی او در کل زندگی شده ام و سعی می کنم او را الگوی خود قرار دهم.


بازیگر فیلم “سوپراستار” در پایان گفت: هیچگاه با نظر تهمینه میلانی و نگاه او به زن در سینما مخالف نبوده و از آن دفاع می کنم. توجه به زن و مساله حقوق زن و مرد برای جامعه امروزی بسیار مهم است، به عنوان مثال هرچند در بسیاری از کشورهای اروپایی و امریکایی برابری حقوق زن و مرد به تصویب رسیده است اما با این حال باز هم زنان برای حقوق خود می جنگند. به همین دلیل ساخت فیلمی در رابطه با حقوق زن می تواند سلیقه ای باشد، اما در ایران ساخت فیلم در این رابطه دیگر سلیقه نیست و یک الزام است تا بتوان این روابط را به تعادل رسانیم. متاسفانه نادیده گرفتن حقوق زن نسبت به مرد در جامعه تخریب های بسیاری را به همراه داشته و از طریق سینما می توان این روابط را درست کرد.


السا فیروزآذر پیش از این در فیلم هایی چون “چگونه میلیاردر شدم” به کارگردانی علی عبدالعلی زاده، “سوپراستار” به کارگردانی تهمینه میلانی، “تسویه حساب” به کارگردانی تهمینه میلانی و “تقاطع” به کارگردانی ابوالحسن داوودی حضور داشته است.


 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …