نشت نفت از نفتکش هندي در خليج فارس


نيما پورنگ در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: براساس گزارشات دريافت شده از مرکز منطقه‌اي MEMAC ( مرکز کمک‌هاي متقابل در موارد اضطراري در دريا) يک کشتي نفت‌کش هندي ( تحت عنوان Desh Shanti) در طي روزهاي اخير ( 8 مرداد ماه) موجب بروز نشت نفتي در خليج‌فارس شده است.

مديرکل دفتر آلودگي درياي سازمان محيط زيست افزود: براساس اطلاعات واصله نفت‌کش مزبور که ظاهراً به منظور بارگيري نفت خام از عراق وارد منطقه شده است، بخشي از آب توازن حاوي نفت خود را در حدود 30 مايلي شرق جزيره لاوان تخليه کرده است که اين امر موجب بروز لکه نفتي به طول حدود 10 مايل شده است.

وي ادامه داد: براساس اطلاعات ماهواره‌اي دريافت شده کشتي مزبور متعاقب هماهنگي منطقه‌اي انجام شده در حال حاضر در سواحل استان خوزستان( در خور‌موسي) متوقف شده است و توسط کارشناسان سازمان بنادر و دريانوردي در حال بازرسي است تا در صورت اثبات جرم تدابير مقتضي در راستاي اخذ جريمه اتخاذ شود.

پورنگ بيان داشت: با توجه به اطلاعات موجود هنوز برآورد دقيق ميزان نفت نشت يافته به محيط زيست دريايي از طريق کشتي مزبور امکان‌پذير نيست و در سطح ملي سازمان حفاظت محيط زيست با همکاري سازمان بنادر و دريانوردي در حال گردآوري اطلاعات و مدارک لازم در اين خصوص است.

مديرکل دفتر آلودگي درياي سازمان محيط زيست خاطرنشان کرد: اصولاً تمام شناورهايي که در منطقه خليج‌فارس و درياي عمان تردد مي‌‌کنند( با پرچم هر کشوري) ملزم به گزارش کردن فوري مشاهده وقوع هر گونه آلودگي به مرکز منطقه‌اي MEMAC هستند.




:: دانلود فایل ضمیمه ()



Check Also

محیط‌زیست عامل وحدت و همگرایی در کشور است

رئیس سامان حفاظت محیط‌زیست گفت: پروژۀ تکثیر در اسارت یوز آسیایی نشان داد چطور مسالۀ …