بیان معضلات مسکن در”تهران امروز، تهران فردا”/ اجرای نمایشی با مشارکت تماشاگران


دادگر در این باره به خبرنگار مهر گفت: نمایش محیطی”تهران امروز، تهران فردا” قرار است در قالب جشنواره تئاتر شهر پنجشنبه 24 مرداد ماه در محوطه باز برج میلاد روی صحنه برود. این نمایش محیطی در قالب آثار شورایی و با مشارکت تماشاگران اجرا می شود که مرتضی وکیلیان، پروین ملک اعلایی، رمضا رمضانی و … بازیگران آن هستند.


وی افزود: این نمایش به شیوه آگوستوبوال و به شکل شورایی اجرا می شود. در واقع در اجرای این نمایش یکی از هفت تکنیک آگوستوبوال با عنوان “مجادله” به کار گرفته می شود.  اجرای این شیوه به این شکل است که یک نفر به عنوان بازیگردان وارد کار می شود و ابتدا درباره مشکلات مردم صحبت می کند. در این نمایش درباره مشکل سرسام آور قیمت اجرا بها مسکن در تهران بحث خواهد شد.


دادگر متذکر شد: این مقدمه چینی‌ها برای حضور ذهن پیدا کردن تماشاگر صورت می گیرد و به معضل اساسی دیگری که بالارفتن قیمت ارز و سکه است می‌پردازد. 15 دقیقه از کار به نمایش دعوای یک مستاجر و صاحب خانه اش اختصاص دارد پس از آن توسط بازیگردان مخاطب به مشارکت در کار دعوت شده و نظرش درباره این اتفاق پرسیده می شود. در واقع تئاتر شورایی قصد دارد مخاطب را به مشارکت بطلبد و از آنها تقاضای ارائه راه کار و اظهار نظر دارد.


این کارگردان ادامه داد: در ادامه مخاطب دعوت می شود در صورت تمایل راه کاری را که ارائه داده در حضور بقیه بازی کند. به این ترتیب افرادی هم که قبلا تجربه بازی در تئاتر را ندارند می توانند این کار را امتحان کرده چون به این شکل انگیزه بازیگری در مخاطب شکل می گیرد. نکته مورد توجه این است که شهروندان عادی جامعه که تا به حال تجربه دیدن را هم نداشته اند می توانند ایده های جذابی به گروه برای ادامه پرداختن به سوژه مورد نظر بدهند چون مشکلات مطرح شده در این نمایش از دل معضلات اجتماع بیرون می آید. در کشورهای مختلف از این راه کار برای بهبود اوضاع سیاسی اجتماعی بهره برده می شود و به این ترتیب مسائل و مشکلاتی را که شاید برخی مدیران و مسئولان به آن واقف نباشند به صورت مستقیم از زبان مردم شنیده می شود.


نمایش محیطی”تهران امروز، تهران فردا” پنجشنبه 24 مرداد ماه در قالب جشنواره تئاتر شهر ساعت 19:30 در محوطه باز برج میلاد اجرا می شود.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …