تازه‌ترین فعالیت‌های روشن‌روان در ایران/ انتشار کتاب و تدارک یک آلبوم جدید


کامبیز روشن‌روان که به تازگی از کشور کانادا به ایران بازگشته است در گفتگو با خبرنگار مهر پیرامون تازه‌ترین فعالیت‌های موسیقایی خود گفت: این کتاب در ادامه دو کتاب قبلی پیرامون تئوری موسیقی است که هم اکنون در مراحل پایانی انتشار قرار دارد و طبق برنامه‌ریزی های انجام گرفته اواخر تابستان منتشر می شود.


وی درباره ساختار این کتاب توضیح داد: این کتاب که به زبان ساده ای نوشته شده در اصل برای هنرمندان فعال در عرصه آهنگسازی است و برای علاقه‌مندانی است که می خواهند برای ارکسترهای مختلف آهنگسازی کنند. البته این مجموعه به اعتقاد من یکی از کامل‌ترین منابع تئوری موسیقی برای هارمونی است که می تواند مرجع بسیار خوبی برای دانشجویان موسیقی نیز باشد.


این آهنگساز افزود: جلد سوم کتاب “هارمونی جامع کاربردی موسیقی” که بخش انتهایی دو جلد قبلی است تمام تلاش خود را انجام داده که به موسیقی چند صدایی توجه کند. این کتاب موسیقی چند صدایی را از قرن 16 میلادی تا زمانی که موسیقی از حالت تونالیته خارج می شود مورد بررسی قرار می‌دهد و نکته های ویژه را درباره هارمونی بیان می کند که تاکنون در هیچ کتابی بازگو نشده است.


روشن‌روان همچنین از انتشار یک آلبوم موسیقایی جدید در ایران خبر داد و گفت: از هفته آینده کار ضبط این آلبوم موسیقایی آغاز می شود که به دلیل اینکه هنوز جزییات آن مشخص نیست ترجیح می دهم فعلا درباره این آلبوم خبری را اعلام نکنم اما آنچه مسلم است اینکه هفته آینده کار ضبط این آلبوم آغاز می شود.


دبیر چند دوره جشنواره بین المللی موسیقی فجر با اشاره به سیاستگذاری های مدیریت موسیقی در کشور خاطرنشان کرد: متاسفانه بسیاری از بنیان‌های موسیقی ایران در این چند ساله از بین رفته است و ما نیازمند این هستیم که در این حوزه کارهای بسیار اساسی را انجام دهیم که بررسی و انجام آنها با گفتن چند جمله کوتاه میسر نیست.


روشن‌روان در پایان تاکید کرد: به هر ترتیب باید منتظر ماند و دید که بعد از احراز رای اعتماد وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی چه کسی سکان مدیریت معاون هنری و سپس دفتر موسیقی را به دست خواهد گرفت، آن گاه می توان درباره آینده موسیقی ایران صحبت کرد که چه کارهایی باید کرد و چه کارهایی نباید کرد.


کامبیز روشن‌روان که مدتی است در کشور کانادا سکونت دارد چندی پیش موسیقی متن فیلم “ترنج ” به کارگردانی مجتبی راعی را به پایان رساند. اين آهنگساز همچنين پيش از اين كتاب‌هاي پارتیتور سمفونی فلک الافلاک، پارتیتور (پوئم سمفونی پرواز) از خیام تا مولوی، کنسرتو برای فلوت به همراه ارکستر زهی و سازشناسی و ارکستراسیون موسیقی ایرانی را منتشر كرده است.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …