رويت پلنگ در پناهگاه حيات وحش عباس آباد پس از 32 سال


حسين اکبري در گفت‌وگو با خبرنگار «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در اصفهان، اظهار کرد: مدت‌ها بود که مشاهدات زيادي از آثار حضور پلنگ در يکي از گذرهاي حساس پناهگاه حيات وحش عباس آباد در دست بود و تلاش براي ثبت تصوير اين گربه‌سان نيز ادامه داشت.

وي با بيان اينکه اين قلاده پلنگ در جريان ساخت يک آب انبار براي دسترسي آسان‌تر وحوش اين منطقه به آب مشاهده شد، افزود: اصولا رويت گربه‌سانان به دليل زيرکي بالاي آن‌ها واقعا دشوار است و با وجود اينکه اين پلنگ در ميان يک گله کل و بز ديده شده است اما با ديدن محيط به ان‌ها و پيمانکار احداث آب انبار خود را نمايان نکرده است.

رييس اداره محيط زيست نايين ادامه داد: محيط‌بانان ما يک تصوير يک دقيقه‌اي و چندين عکس از اين پلنگ ثبت کرده‌اند که پس از 32 سال اميدواري را به اين پناهگاه باز گرداند.

اکبري با اشاره به اينکه عباس آباد يکي از ذخيرگاه‌هاي گربه‌سانان کمياب است و يکي از بهترين پتانسيل‌هاي کشور را در اختيار دارد، تاکيد کرد: سال‌ها بود من و همکاران فقط به صورت مکتوب از حضور پلنگ در اين منطقه خبر مي‌داديم تا اينکه اين عکس پس از 32 سال نشان از حضور پلنگ در سطح استان اصفهان داد.

وي ادامه داد: اين پلنگ از فاصله زيادي رويت شده و جنسيت آن معلوم نيست، اما پلنگ به نظر جوان و قطعا داراي خانواده است و بايد با بررسي‌ها بيشتر براي ثبت تصاوير آن اقدام شود.

پناهگاه حيات وحش عباس آباد تصريح کرد: پس از رويت اين پلنگ مي‌توان احتمال داد در ساير مناطق حفاظت شده استان از جمله قميشلو، موته، کلاه‌قاضي، کرکس و مناطق شکار ممنوع کوه بزرگي و يخاب پلنگ وجود داشته باشد اما متاسفانه هنوز تصويري از پلنگ در اين مناطق ثبت نشده است.

اکبري با اشاره به اينکه منطقه حفاظت شده عباس آباد به دليل ارتفاعات گسترده و ظرفيت‌هاي زيست‌محيطي قوي و منابع آبي فراوان مي‌تواند منطقه مناسبي براي حضور وحوش باشد، گفت: از هشت گربه‌سان موجود در کشور ايران قطعا هفت گربه‌سان در استان اصفهان حضور دارند و فقط سياه گوش در اين استان ديده نشده است.

وي اضافه کرد: عباس‌آباد منطقه‌اي است که پيگيري‌هاي حفاظتي آن از 10 سال گذشته آغاز شده است و بالاخره اين منطقه غني بهتر از گذشته اداره مي‌شود و اميدواريم که هر روز روبه رشد برود و از منطقه حفاظت بهتري انجام گيرد.

پناهگاه حيات وحش عباس آباد همچنين در خصوص گرماي بي‌سابقه در منطقه عباس آباد گفت: گرماي امسال در منطقه عباس آباد بي‌سابقه بوده و گاهي در برخي از ايستگاه‌ها دماي هوا بيش از 50 درجه به ثبت رسيده است.

اکبري به ايسنا گفت: يکي از اساسي‌ترين فعاليت‌هايي اداره محيط زيست نايين در منطقه حفاظت شده عباس آباد براي کاهش اثرات گرما حفظ منابع آبي بود که خوشبختانه پيش‌بيني چنين گرمايي اواخر زمستان و اوايل بهار موجب شد به خوبي آن را مديريت کنيم.

وي اظهار کرد: تاکنون حضور گربه‌ساناني مانند کاراکال، گربه‌شني، گربه وحشي، گربه پالاس، گربه جنگلي، يوزپلنگ و امروز هم پلنگ در عباس‌آباد ثبت شده است که نشان از غني بودن منطقه از نظر تنوع زيستي مي‌دهد.

پناهگاه حيات وحش عباس آباد خاطرنشان کرد: در صدد هستيم تا منطقه‌اي از پناهگاه حيات وحش عباس آباد را به پارک ملي ارتقا دهيم و از سه سال پيش نيز بررسي لازم براي ارتقا آن به ذخيره‌گاه زيست کره يونسکو در حال انجام است.




:: دانلود فایل ضمیمه ()



Check Also

محیط‌زیست عامل وحدت و همگرایی در کشور است

رئیس سامان حفاظت محیط‌زیست گفت: پروژۀ تکثیر در اسارت یوز آسیایی نشان داد چطور مسالۀ …