نجفي؛ هفتمين ناخدا براي نجات ميراث فرهنگي

ImageHandler.ashx
«محمدعلي نجفي» اكنون سكاندار جديد سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري است، سازماني كه از يك سو بايد پاسدار ميراث گذشتگان براي آيندگان باشد و از سوي ديگر براي افزايش سهم ايران از بازار جهاني، برنامه ريزي كند.

به گزارش ایرانگرد نیوز، حجت الاسلام و المسلمين حسن روحاني رييس جمهوري اسلامي ايران در حكمي «محمدعلي نجفي» را به عنوان معاون خود و رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري منصوب كرد.

نزديك به ۱۰ سال از تاسيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مي گذرد اما در همين مدت كوتاه اين سازمان ۶ رييس به خود ديده است كه گوياي عمر كوتاه مديريت در اين سازمان راهبردي است.

از سال ۱۳۸۲ كه قانون تاسيس اين سازمان تصويب شد، سيدمحمد بهشتي براي مدتي عهده دار اين مسووليت بود تا اينكه «سيدحسين مرعشي» با حكم رييس جمهور وقت به رياست اين سازمان رسيد.

در دولت هاي نهم و دهم، به ترتيب اسفنديار رحيم مشايي، حميد بقايي، روح الله احمدزاده كرماني، سيدحسن موسوي و محمدشريف ملك زاده رياست اين سازمان را بر عهده گرفتند.

اكنون نجفي به عنوان هفتمين رييس اين سازمان راه درازي را براي تحقق اهداف و برنامه هاي آن پيش رو دارد؛ اهداف و برنامه هايي كه در قانون تاسيس آن و همچنين اسناد بالادستي از جمله سند چشم انداز ۲۰ ساله كشور و نيز برنامه هاي پنج ساله توسعه تدوين شده اما تحقق كامل اين اهداف ميسر نشده است.

مروري بر كارنامه فعاليت هاي نجفي از بعد از پيروزي انقلاب اسلامي تا تصدي مسووليت جديد نشان مي دهد كه او هم در حوزه هاي فرهنگي فاليت داشته و هم فرد كارآزموده اي در ميدان اقتصاد است.

نجفي داراي مدرك ليسانس رياضي از دانشگاه صنعتي شريف است كه مدرك كارشناسي ارشد خود را در همين رشته از دانشگاه ام آي تي آمريكا كسب كرد.

حضور نجفي در آمريكا طولاني نشد زيرا به دليل فعاليت هاي مربوط به پشتيباني از حركت انقلاب اسلامي در ايران وي دوره دكتري خود را ناتمام گذاشت و به ايران بازگشت.

وي در طول دوران تحصيل همواره در زمره دانش آموزان و دانشجويان نخبه بوده كه براي نمونه مي توان كسب رتبه اول كنكور ورودي دانشگاه صنعتي شريف در سال ۱۳۴۹، كسب رتبه اول مسابقات رياضي دانشجويان سراسر كشور (۱۳۵۳)، كسب رتبه اول در ميان فارغ التحصيلان دانشگاه صنعتي شريف (۱۳۵۳) و كسب نمره A+ در تمام دروس در دانشگاه M.I.Tآمريكا اشاره كرد.

نجفي پس از پيروزي انقلاب اسلامي و بازگشت به ايران رياست دانشگاه صنعتي اصفهان را بر عهده گرفت و در كابينه شهيد محمدجواد باهنر وزير آموزش و پرورش شد و اين مسووليت در دولت هاي موسوي و هاشمي رفسنجاني تكرار شد.

وي پس از سال ها تصدي مسووليت وزارت آموزش و پرورش، در دولت سيدمحمد خاتمي رييس سازمان برنامه و بودجه شد تا در عرصه اقتصاد نيز صاحب تجربه شود.

معاون آموزشي صدا و سيما، عضويت هيات علمي دانشگاه صنعتي اصفهان، عضويت در هيات علمي دانشگاه صنعتي شريف بخشي از كارنامه نجفي را شكل مي دهد.

وي در آخرين مسووليت عضو شوراي شهر تهران بود و در كميسيون برنامه و بودجه اين شورا عضويت داشت.

نگاهي به بيانيه ها و اطلاعيه فعالان حوزه ميراث فرهنگي و گردشگري نشان مي دهد، بخش غيردولتي نيز به رياست نجفي بر اين سازمان اميد بسته است تا گره اي از صنعت گردشگري ايران باز و راه را براي صيانت هرچه بيشتر مواريث گذشتگان براي آيندگان هموار كند.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …