محدودیت تصویر کردن فقر در دهه 60/ کاش نامه امیرمومنان به مالک اشتر در کشور اجرایی می‌شد


به گزارش ایرانگرد نیوز، عصر روز گذشته یکشنبه 27 مرداد ماه، مراسم بزرگداشت محمد کاسبی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون در دومین برنامه “عصر خاطره با هنر مبارزه” برگزار شد، در این مراسم سینماگرانی چون نادر طالب‌زاده، محسن علی‌اکبری و محمدرضا عرب حضور داشتند.


در ابتدای این نشست فیلم سینمایی “شنا در زمستان” به کارگردانی محمد کاسبی و با بازی مجید مجیدی به نمایش در آمد. همچنین در ادامه این مراسم به مناسبت سالگرد آزادی اسیران هشت سال دفاع مقدس از پروین سلیحی همسر شهید مرتضی لبافی‌نژاد، سعید طایفه‌نوروز و محمدجواد زمردیان از جمله اسیران هشت سال دفاع مقدس دعوت شد و خاطراتی را در رابطه با مبارزات خود قبل از انقلاب و در طول جنگ تحمیلی بیان کردند.


در ادامه این مراسم محمد کاسبی کارگردان فیلم سینمایی “شنا در زمستان” با اشاره به اینکه موافق این مسئله نیست که تنها کارگردان یک فیلم سینمایی باید در رابطه با آن فیلم توضیح دهد، گفت: “شنا در زمستان” در سال 67 ساخته و در همان سال اجازه نمایش این فیلم سینمایی صادر نشد. این فیلم سینمایی محصول حوزه هنری بود و در آن زمان بیشتر به عنوان بازیگر در تولیدات حوزه هنری حضور داشتم، اما در سال 67 یکی از موضوعات اصلی جشنواره فیلم فجر، نقد بر حکومت قبل از انقلاب اسلامی بود و همین مسئله سبب شد تا فیلمی را درباره سال های قبل از انقلاب بسازم.


وی ادامه داد: هسته اولیه این فیلم سینمایی معلمی است که به دلیل فقر شاگردانش غذای خود را با آنها قسمت می‌کند و معلم این فیلم سینمایی برگرفته از شخصیت معلم من در کلاس چهارم دبستان بود. خاطره دوران کودکی من دستمایه‌ای برای نگارش فیلمنامه “شنا در زمستان” شد.


کاسبی با اشاره به حضور شاگردان مدرسه در این فیلم سینمایی گفت: تمام شخصیت هایی که در فیلم حضور دارند برگرفته از دوستان من در دوران دبستان و بچه محل های آن زمان من بودند. حتی اسامی که در این فیلم وجود دارد نیز اسامی واقعی دوستان من در آن زمان بود.


وی در پاسخ به این سوال که آیا می توان او را فرزند فقر دانست، گفت: فقر همیشه در تاریخ هست و من فقر را چشیده ام، اما با کسانی زندگی کرده ام که فقر در خانواده آن ها بیداد می کرد.


بازیگر سریال تلویزیونی “خوش رکاب” درباره بازیگران این فیلم سینمایی گفت: تمام شاگردانی که در این فیلم بازی کرده‌اند از کانون اصلاح و تربیت تهران بوده و من 45 روز با آنها سر صحنه فیلمبرداری کار کردم و در طول تجربه همکاری خود با این دانش آموزان به این نتیجه رسیدم که اگر افراد مناسبی سر راه این گروه از کودکان قرار بگیرد زندگی آنها تغییر می کند.


وی با اشاره به اینکه در زمان ساخت این فیلم سینمایی اگر به یکی از تولیدات حوزه هنری پروانه ساخت یا نمایش داده نمی شد بین حوزه هنری و معاونت سینمایی جنگ می شد، ادامه داد: درست در چنین زمانی بود که برای اولین بار حوزه هنری تصمیم گرفت با “شنا در زمستان” در بخش اصلی جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کند، اما هیئت انتخاب این جشنواره اجازه حضور این فیلم سینمایی در جشنواره را نداده و این فیلم مانند دیگر تولیدات حوزه هنری در بخش جنبی جشنواره شرکت کرد و تنها یک سانس در سینما آفریقا برای نمایش آن اختصاص دادند.


کاسبی با اشاره به اینکه سال ها بعد از محمد بهشتی خواست تا این فیلم را دوباره ببیند و نظر خود را درباره “شنا در زمستان” بگوید، بیان کرد: بهشتی با دیدن این فیلم تعجب کرد و گفت که چرا این فیلم سینمایی تمام این سال ها اکران نشده است. اما نمایش این فیلم دیگر نمی توانست تاثیرگذار باشد.


وی علت اکران نشدن “شنا در زمستان” در دهه 60 را اینگونه تشریح کرد: این روزها هرکس که می خواهد رئیس جمهور شود، شعار سیر کردن فقرا را به کار می برد، اما در آن سال ها صحبت کردن از فقر ممنوع بود و بی شک فیلمی هم که در رابطه با فقر ساخته می شد فرصت نمایش پیدا نمی کرد.


بازیگر سریال تلویزیونی “صاحبدلان” با اشاره به علاقه خود به حضرت علی (ع) توضیح داد: متاسفانه سینما و تلویزیون ما کمتر به شخصیت حضرت علی (ع) می پردازد، این درحالی است که اگر نامه حضرت علی (ع) به مالک اشتر در مدیریت کشور اجرا شود، بسیاری از مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه از بین می رود.


در ادامه نادر طالب زاده نیز با اشاره به جذابیت های فیلم سینمایی “شنا در زمستان” گفت: من برای اولین بار با محمد کاسبی برای فیلم “پدر” در سفری که به اسپانیا داشتیم آشنا شدم، اما به خوبی یادم هست که این فیلم سینمایی تا چه اندازه برای مخاطبان جشنواره ای که در اسپانیا برگزار شد.


در پایان این مراسم از محمد کاسبی، پروین سلیحی، سعید طایفه نوروز و محمد جواد زمردیان تقدیر شد.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …