قتل يک پلنگ در لرستان


به گزارش ایرانگرد نیوز از خرم‌آباد، محمدحسين بازگير صبح امروز در جمع خبرنگاران در خرم‌آباد گفت: متاسفانه بعد از سه سال تلاش زحمت‌کشان محيط‌بان که توانسته بوديم شکار پلنگ در استان لرستان را به صفر برسانيم، باز هم شکارچيان بي‌رحم يک قلاده پلنگ را در منطقه هشتاد پهلو خرم‌آباد بخش پاپي بي‌رحمانه از پاي در آوردند.

وي افزود: فرد متخلف با تلاش محيط‌بانان دستگير و به مقامات قضايي استان معرفي شد.

مديرکل محيط زيست لرستان گفت: اين شکارچي متخلف مبلغ هفت ميليون تومان بابت کشته شدن اين پلنگ جريمه شده است.

بازگير يادآورشد: اميدواريم مقامات قضايي حکم زندان اين متخلف را صادر کنند، تا شاهد اين‌گونه حوادث تلخ نباشيم.

مديرکل محيط زيست لرستان گفت: در آخرين ارزيابي‌هاي دانشمندان تنها 9گونه از پلنگ در دنيا وجود دارد که هشت گونه از آن در قاره پهناور آسيا و يک‌گونه در آفريقا است.

وي با بيان اينکه پلنگ ايراني پراکنش در افغانستان، پاکستان و تمام استان‌هاي ايران وجود دارد، يادآور شد: طبق آخرين سرشماري تنها 1300قلاده در محدوده پراکنش و تعداد 960-580قلاده از پلنگ در تمام ايران مشخص شده است، اما موضوع حائز اهميتي که مي‌توان به آن اشاره کرد: شکار آن در سال 89 در تمام مناطق استان لرستان صورت گرفت که وجود پلنگ را در رشته کوه‌هاي زاگرس اثبات مي‌کند که داراي تعداد قابل قبولي است، از يک لحاظ خبر خوبي است، ولي از طرفي حمايت مسئولان را مي‌طلبد که با اتخاذ تدابير ويژه جلوي شکار اين سرمايه جهاني را بگيرند.

بازگير تصريح کرد: همان‌طور که گفته شد، ما در سال 89 تعداد 11 قلاده پلنگ را از دست داديم و متاسفانه کشته شدند که با تلاش صورت گرفته ما در سه سال اخير هيچ‌گونه شکاري نداشته‌ايم، تا همين مورد آخري که يکي از دلايل کاهش شکار مي‌توان به تصويب قانون جديد شکار و صيد اشاره کرد که باعث بازدارندگي شکار مي‌شود.

اميد به روزي که تمام ايرانيان در کنار طبيعت با شکوه ايران بايستند و آن را لازمه حيات خود و فرزندان خود بدانند و براي حفظ ارزش‌هاي طبيعت اين مرز و بوم بکوشند.




:: دانلود فایل ضمیمه ()



Check Also

محیط‌زیست عامل وحدت و همگرایی در کشور است

رئیس سامان حفاظت محیط‌زیست گفت: پروژۀ تکثیر در اسارت یوز آسیایی نشان داد چطور مسالۀ …