تلفات گسترده، حاصل ساخت جاده درکوه بافق


به گزارش ایرانگرد نیوز، بر اساس ماده ? ضوابط تعليف احشام در مناطق حفاظت شده ، در هر يک از مناطق حفاظت شده و پناهگاه هاي حيات وحش به منظور حفظ و احياء وضعيت طبيعي اين مناطق، ?? درصد (يک پنجم) از کل مساحت منطقه توسط سازمان حفاظت محيط زيست بعنوان محدوده امن تعيين و اعلام مي شود. به طوريکه در محدوده امن، ورود و چراي دام اهلي ممنوع بوده و ورود اشخاص، هرگونه فعاليت هاي انساني و ايجاد هرگونه تاسيسات بدون اخذ مجوز قبلي از سازمان محيط زيست ممنوع است.

غالباً ارزش زيستگاهي و تنوع زيستي در ??درصد امن مناطق حفاظت شده از ?? درصد مابقي منطقه بالاتر است و اين به دليل وجود سکونتگاه هاي انساني، تفرجگاهي، راه هاي دسترسي متعدد و کمبود نيرو و امکانات حفاظتي در ?? درصد غير امن مناطق است.

فعاليت هاي عمراني در ??درصد امن مناطق حفاظت شده منجر به کاهش امنيت حيات وحش و پراکنده شدن آنها از داخل زون امن به ساير قسمت ها و حاشيه منطقه مي شود و اساساً با شکار غيرمجاز وحوش در حاشيه مناطق حفاظت شده و اطراف روستاها و تلف شدن آنها در اثر برخورد با خودروهاي عبوري و غيره همراه است.
عمليات احداث جاده اي که درست از ميان محدوده امن منطقه حفاظت شده کوه بافق (معروف به جاده گزو) مي گذرد و با کاهش امنيت در محدوده فعاليت راهسازان همراه بوده است، آسيب جدي به حيات وحش اين منطقه وارد کرده به نحوي که پراکنده شدن چهارپايان علفخوار از محدوده امن کوه بافق، موجب شکار غيرمجاز آنها در حاشيه منطقه توسط افراد سودجو، تصادفات جاده اي، کاهش ميزان زاد و ولد و در نتيجه موجب کاهش جمعيت حيات وحش اين منطقه شده است.

از سوي ديگراين موضوع موجب پراکنده شدن گوشتخواران از محدوده امن منطقه حفاظت شده کوه بافق به مناطق آزاد و حواشي شده و حملات بي سابقه گوشتخواران به خصوص پلنگ به دام هاي اهلي منطقه را به دنبال دارد به نحوي که طي يک سال گذشته در اين منطقه دريده شدن ? شتر و ? مورد حمله به گوسفندان توسط پلنگ (به غير از حملات متعدد گرگ) گزارش شده است.
معاون محيط طبيعي اداره کل حفاظت محيط زيست استان يزد ضمن تاييد افزايش حملات گوشتخواران به دام هاي اهلي منطقه، در اين باره مي گويد: : علت اصلي اين مسئله کاهش امنيت در محدوده امن کوه بافق به دليل عمليات احداث جاده و به دنبال آن هجوم زمين خواران، کشاورزان و گردشگران به داخل منطقه بوده است.

به گفته اکبري، گربه سانان بزرگ جثه مانند پلنگ و يوزپلنگ به شرايط حاکم بر قلمرو خود بسيار حساسند. آنها در صورت احساس ناامني قلمرو خود را ترک کرده، به مناطق حاشيه زيستگاه ها پناه مي برند و براي يافتن طعمه به ناچار به سکونتگاه هاي انساني نزديک مي شوند.
به گزارش مهر، حملات متعدد پلنگ به دام هاي اهلي موجب نگراني مردم بومي اين منطقه شده است.

آنطور که علي ساربانيان يکي از دامداران ساکن بافق مي گويد: از ابتداي سال جاري تاکنون ? مرتبه پلنگ به شترهايمش حمله کرده و ? شتر را دريده است که آخرين مورد آن مربوط به ?? روز قبل بوده که يک شتر جوان ? ماهه توسط پلنگ کشته شد.

به گفته وي، اين ماجرا به محيط زيست اطلاع داده شد که از روي عکس ها، شواهد و ردپاي بجا مانده در اطراف لاشه شتر، حمله پلنگ را تاييد شد اما آنها مي گويند بودجه اي براي جبران خسارت حملات حيوانات وحشي به دام هاي اهلي ندارند.
اين دامدار در پاسخ به اين سوال که چرا دام هاي خود را بيمه نکرده است، مي گويد: بيمه براي هر شتر ??? هزار تومان پرداخت مي کند درحاليکه قيمت يک شتر بيش از يک تا دو ميليون تومان است، بنابراين بيمه کردن شتر ها فايده اي ندارد.

مدير ديده بان محيط زيست و حيات وحش ايران نيز معتقد است: ادامه نزديک شدن گوشتخواران به سکونتگاه هاي انساني در حاشيه منطقه حفاظت شده کوه بافق و حمله آنها به دام هاي اهلي، علاوه بر بروز خسارات جاني و مالي فراوان به مردم، موجب مقابله دامداران و کشته شدن گونه هاي نادر جانوري به خصوص يوزپلنگ و پلنگ توسط مردم به روش هاي گوناگون از جمله استفاده از اسلحه، طعمه مسموم و تله گذاري خواهد شد.
به گفته کيوان هوشمند، با وجود اينکه آخرين و تنها بهانه مسئولان استاني يزد براي ادامه ساخت جاده در منطقه حفاظت شده کوه بافق، مخالفت سازمان انرژي اتمي با احداث مسير جايگزين سيروس آباد بوده است اما پس از اعلام موافقت رسمي اين سازمان با مسير جايگزين، مشخص نيست مسئولان استان يزد اين بار با چه بهانه اي و اصولا به چه دليلي اصرار به ادامه ساخت جاده اي دارند که نه تنها از لحاظ فني (به علت وجود گردنه‌هاي متعدد و صعب العبور و خطر ريزش کوه) گزينه مناسبي نيست، بلکه هزينه هاي بالايي نيز به همراه داشته و فاقد صرفه اقتصادي است.

روشن است که در صورت ادامه فعاليت هاي راهسازي و به دنبال آن هجوم زمين خواران به محدوده امن منطقه حفاظت شده کوه بافق، علاوه بر مرگ و مير اندک جمعيت باقيمانده يوزپلنگ آسيايي و پلنگ در اثر برخورد با خودروهاي عبوري در جاده هاي حاشيه اي و کشته شدن آنها توسط مردم محلي، از يک سو شاهد نابودي کامل تنوع زيستي در اين منطقه خواهيم بود و از سوي ديگر خسارت هاي زيادي به دامداران و ساکنان حواشي منطقه کوه بافق به بار مي آيد بنابراين بهتر است تا زماني که به جاي دام هاي روستاييان اطراف خداي ناکرده يکي از ساکنان مورد هجوم پلنگ و يوز پلنگ واقع نشده اند مسئولان به فکر جاده جايگزين در کوه بافق باشند.




:: دانلود فایل ضمیمه ()



Check Also

محیط‌زیست عامل وحدت و همگرایی در کشور است

رئیس سامان حفاظت محیط‌زیست گفت: پروژۀ تکثیر در اسارت یوز آسیایی نشان داد چطور مسالۀ …