درس و مشق همه‌چیز بچه‌ها نیست/ ایجاد فرصت خلاقیت برای همه کودکان ایران


حسین موذن، مدیر مرکز آفرینش‌های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد فعالیت‌های این مرکز گفت: کانون بالغ بر 800 مرکز فرهنگی و هنری در سطح کشور دارد و با حضور مداوم خود همه جای ایران به دنبال پیدا کردن استعدادهای هنری کودکان و نوجوانان است.


وی افزود: پراکندگی مراکز ما در استان‌ها و شهرستان‌های کشور قابل توجه است که بخش عظیمی از فعالیت‌های کانون بحث فعالیت‌های تجسمی است که اجرای این برنامه‌ها به ویژه در اوقات فراغت تابستان برای خانواده‌ها و کودکان آنان بسیار مورد توجه است.


مدیر مرکز آفرینش‌های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مورد حوزه‌هایی که کانون کودکان و نوجوانان در آنها آموزش‌های هنری می‌بینند، توضیح داد: حوزه‌های مختلف هنرهای تجسمی در کانون مورد توجه قرار گرفته و می‌گیرند. ما در بخش‌های سفال، عکاسی، نقاشی، کلاژ، ‌خوشنویسی و … در تمام کشور آموزش‌های لازم را به کودکان می‌دهیم.


وی نقاشی را مهمترین و مورد علاقه‌ترین فعالیت هنری برای مردم عنوان کرد و گفت: ما تمام کلاس‌های هنری را داریم ولی مهمترین و مورد علاقه‌ترین حوزه برای خانواده‌های ایرانی نقاشی است که اتفاقا مسابقات زیادی در دنیا در حوزه نقاشی برگزار می‌شود.


موذن در پاسخ به این پرسش که آیا برای مسابقات خارجی از همه توان کشور استفاده می‌شود؟ خاطرنشان کرد: ما برای مسابقات بین‌المللی به تمام کشور فراخوان ارسال می‌کنیم و اطلاع‌رسانی می‌کنیم که همه کودکان فرصت حضور در این مسابقات را داشته باشند که اتفاقا نقاشی کودکان ایرانی در تمام دنیا و در داخل کشور نیز خوش درخشیده و کودکان ایرانی حائز رتبه‌های خوبی می‌شوند.


وی از آخرین مسابقه‌ای که در بلاروس برگزار شده و هشت کودک ایرانی رتبه‌های برتر را به خود اختصاص دادند به عنوان یک نمونه یاد کرد و گفت: باخبر شدیم که مسابقه‌ای در بلاروس برگزار می‌شود بنابراین به تمام کانون‌های کشور اعلام کردیم که برگزیده‌های خود را معرفی کنند که نزدیک به 15هزار اثر به دستمان رسید که سرزمین مادری خود را کشیده بودند.



 این فعال فرهنگی ـ هنری در پاسخ به این پرسش که آیا قبول دارید طیف اساتیدی که سال‌های نه چندان دور در کانون فعال بودند عوض شده و دیگر فعالیت‌های کانون آن کیفیت و شهرت گذشته را ندارد؟ گفت: بله قبول دارم. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گذشته‌ای درخشان دارد ولی باید به این نکته توجه کنیم که در آن روزهایی که کانون مورد عنایت و توجه اکثر بزرگان هنرهای تجسمی ایران بود ما تنوع و تکثر سازمان های فرهنگی نداشتیم.


وی ادامه داد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال 1344 متولد شد که در آن سال‌ها اساتیدی چون زنده‌یاد مرتضی ممیز، آیدین آغداشلو، فرشید مثقالی و دیگر بزرگان هنر وظیفه تدریس در آن را برعهده داشتند ولی باید این را قبول کنیم که در آن زمان این اساتید قدرت انتخاب زیادی نداشتند زیرا مراکز آموزش هنری زیاد نبود. اکنون هنرمندان نسل دوم هنری بعد از انقلاب بیشترین فعالیت خود را در کانون انجام می‌دهند هرچند باید این اظهار تاسف را هم اعلام کنم که متاسفانه همان بزرگان هنر نتوانستند شاگردان زیادی را تربیت کنند.


مدیر مرکز آفرینش‌های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به این که آیا کودکان برتر هنری امروز به جوانان هنرمند آینده تبدیل می‌شوند یا خیر و آیا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روند کاری آنها را رصد می‌کند؟ گفت: این مورد یکی از دغدغه‌های ما نیز هست. نوجوانان قابل رصدتر نسبت به کودکان هستند.


وی ادامه داد: متاسفانه برخی خانواده‌ها کودکان را از کار هنری منع کرده و آنها را مجبور به درس خواندن می‌کنند در صورتی که داشتن خلاقیت هنری به پیشرفت‌های علمی نیز کمک زیادی می‌کند. ما تمام سعی خودمان را می‌کنیم که رابطه کودکان و نوجوانان با کانون قطع نشود.


موذن با ذکر این جمله که ما به دنبال خلاقیت‌زایی هستیم ولی فرهنگ یک کار دیربازده است، در پایان گفت: متاسفانه برخی خانواده‌ها درس و مشق را بر همه چیز ارجحیت می‌دهند و این باعث قطع رابطه کانون با برخی از نخبگان هنری کودکان و نوجوانان می‌شود.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …