آلوده سازي خليج فارس توسط کشتي نفتکش هندي


سيد علي استيري درباره توقيف نفتکش هندي در آب‌هاي ايران به دليل ايجاد آلودگي نفتي، گفت: روز هشتم مردادماه جاري يک فروند نفت‌کش هندي‌ ‌با عنوان Desh Shanti با تخليه غيرقانوني آب توازن، عمداً موجبات ايجاد آلودگي نفتي را در خليج‌فارس فراهم کرد.

وي با بيان اينکه اين آلودگي نفتي از طريق عکس‌هاي ماهواره‌اي کاملاً محرز است، افزود: اين نفتکش بخشي از آب توازن خود را که حاوي نفت بوده، در 30 مايلي شرق جزيره لاوان تخليه کرده و اين امر موجب بروز لکه نفتي به طول حدود 10 مايل شده است.

سرپرست اداره کل بنادر و دريانوردي هرمزگان با بيان اينکه نفتکش هندي توقيف شده است، اضافه کرد: تجهيزات نفتکش مذکور ظاهراً نقص فني داشته و خدمه با علم به وجود مشکل، اقدام به تخليه آب توازن کرده‌اند،‌ بنابراين ايجاد اين آلودگي، عمدي محسوب مي‌شود و طبق قوانين بين‌المللي بايد جبران خسارت هم انجام شود.

استيري با اشاره به اينکه سازمان بنادر و دريانوردي، اطلاعات و مدارک لازم را در اين‌ مورد گردآوري کرده است، تصريح کرد: اين نفتکش براي بازرسي‌هاي فني‌-ايمني به بندرعباس منتقل شده تا اين امر توسط کارشناسان سازمان بنادر و دريانوردي انجام شود.

اين مقام مسئول با اشاره به اينکه نفت‌کش هندي هم‌اکنون در توقيف فني-ايمني سازمان بنادر و دريانوردي ايران است، يادآور شد: تا اين نواقص برطرف نشود، کشتي حرکت نخواهد کرد.

استيري ادامه داد: طبق قوانين بين‌المللي دريانوردي، نفتکش مذکور بايد از طريق بيمه P&I خود، خسارت ايجاد آلودگي در خليج‌فارس را پرداخته و تضامين لازم را در اين‌باره به سازمان بنادر و دريانوردي ايران ارائه دهد.

وي توقيف نفتکش هندي توسط سپاه پاسداران را قوياً تکذيب کرد و گفت: اين مباحث فرافکني برخي رسانه‌هاي معاند است.

سرپرست اداره کل بنادر و دريانوردي هرمزگان با اشاره به اينکه منطقه خليج‌فارس طبق قانون سازمان جهاني دريانوردي منطقه ويژه دريايي محسوب مي‌شود، اضافه کرد: تمام شناورهايي که در منطقه خليج‌فارس و درياي عمان با هر پرچمي تردد مي‌کنند، ملزم به گزارش سريع ‌آلودگي‌ها به مرکز کمک‌هاي متقابل در موارد اضطراري در دريا (MEMAC) هستند.

به گزارش ايسنا، رئيس و مدير شرکت کشتيراني هند در اين‌باره مدعي شده بود که «اين نفتکش در نزديکي آب‌هاي ايران نبوده» و اين در حاليست که نفتکش مذکور دقيقا در آب‌هاي ايران و منطقه خليج‌فارس اقدام به ايجاد آلودگي نفتي کرده است.




:: دانلود فایل ضمیمه ()



Check Also

محیط‌زیست عامل وحدت و همگرایی در کشور است

رئیس سامان حفاظت محیط‌زیست گفت: پروژۀ تکثیر در اسارت یوز آسیایی نشان داد چطور مسالۀ …