قالیباف و مسجدجامعی فردا به هیات دولت می‌روند

برای رایزنی درباره وضعیت شهرسازی تهران

قالیباف و مسجدجامعی فردا به هیات دولت می‌روند

 

رئیس شورای شهر همراه با شهردار تهران امروز (سه شنبه ۲۹ بهمن) راهی دفتر وزیر راه و شهرسازی شدند تا مقدمات حضور در جلسه فردای هیات دولت را آماده کنند. همکاری دولت و مدیریت شهری برای سامان‌دادن به وضع ساخت و سازهای تهران و تجدیدنظر در شیوه‌های شهرسازی موضوع‌های بحث این جلسه و جلسه آینده هیات دولت با مدیران شهر است.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی پیش از این بارها از وضعیت شهرسازی در پایتخت انتقاد کرده بود. از منظر او تهران وضعیت «بسیار نگران‌کننده‌ای» دارد و فروش تراکم مانند «فروش قانون، فروش حقوق مردم، حقوق شهروندان و تهی کردن شهر از مفاهیم شهرسازی» است.

اختلاف نظر محمدباقر قالیباف و وزیر راه و شهرسازی و برخی از اعضای شورا درباره شیوه فروش تراکم در شهر و آینده جمعیت تهران و زیرساخت‌های مورد نیاز برای جمعیت آینده این شهر عمیق و ریشه‌ای است. شهردار تهران می‌گوید فروش تراکم در شهر «قانونی» است و بر اساس طرح تفصیلی انجام می‌شود اما وزارت شهرسازی می‌گوید توسعه کالبدی تهران به «افزایش کیفیت زندگی» در این شهر نیانجامیده است.
وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم خواهان کاستن از شتاب ساخت و سازهای بی‌رویه در پایتخت است چرا که به عقیده او زندگی برای بیش از «5 و نیم میلیون نفر در تهران دشوار» است. نگرانی آخوندی از افزایش جمعیت تهران به 15 میلیون نفر است. اما کاهش ساخت و ساز در تهران به معنی کاهش چشمگیر درآمدهای شهرداری است و این موضوع برای شهردار تهران پذیرفتنی نیست.
امروز محمدباقر قالیباف و احمد مسجدجامعی راهی دفتر عباس آخوندی شدند تا بتوانند راهکاری برای اختلاف‌نظرهای شهرداری و دولت در این زمینه پیدا کنند. فردا هم شهردار و رئیس شورای شهر تهران برای رایزی و گفتگو با دولت در این زمینه به جلسه هیات دولت می‌روند تا برای توسعه پایتخت راهکار مشخصی پیدا کنند.
گویا این جلسات به پیشنهاد احمد مسجدجامعی، رئیس شورای شهر تهران برگزار می‌شود و قرار است به صورت مدوام ادامه پیدا کند. موضوع درآمدهای شهرداری از ساخت و ساز و فروش تراکم مهم‌ترین چالش پیش‌روی دولت است. ارائه کمک‌های دولتی و پرداخت قسمتی از مالیات‌ شهرها به شهرداری‌ها می‌تواند کمک بزرگی به شهرداری باشد که باید دولت برای آن تصمیم‌گیری کند.
انتقادهای گاه تند و بی‌پرده وزیر راه و شهرسازی از شهرداری تهران نشان می‌دهد که دولت از وضعیت ساخت و سازها و شیوه شهرسازی در تهران ناراضی است و قصد دارد این وضعیت را ساماندهی کند. شورای عالی شهرسازی و وزارت شهرسازی به نوع فعالیت‌ کمیسیون‌های ماده 5 و تغییر کاربری‌ها و نادیده‌گرفته‌شدن طرح تفصیلی هم معترض‌اند. حضور قالیباف در هیات دولت شاید فرصتی برای سامان‌گرفتن آشفتگی ساخت و ساز در تهران باشد.

Check Also

برگزاری رالی تور گردشگری تهران- شمال

کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی با همکاری انجمن موتورسواری و اتومبیل‌رانی ورزش کارگری، رالی تور تفریحی، …