جاذبه های گردشگری زادگاه معمار کبیر انقلاب اسلامی در انتظار گردشگران نوروزی

جاذبه های گردشگری زادگاه معمار کبیر انقلاب اسلامی در انتظار گردشگران نوروزی

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری استان مرکزی گفت: شهرستان خمین با ‎دو هزار و 396کیلومتر وسعت در جنوب غرب استان مرکزی، زادگاه معمار انقلاب اسلامی است که هم به دلیل انتساب به نام حضرت امام (ره) و نیز وجود مناطق زیبا جذابیت خاصی برای گردشگران داخلی و خارجی دارد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی، سید محسن رحمتی افزود:وجود متبرک 36 امامزاده و مکانهای مذهبی و در عین حال تاریخی ، میهمانان این خطه و عاشقان ولایت را از سویی به زیارت می طلبد ضمن اینکه مناظر طبیعی در روستاهای شهرستان خمین، نگاه هر دوست دار طبیعت را به شدت مجذوب خود می کند.
رحمتی افزود : یکی از این جاذبه های گردشگری در قلب شهر خمین بیت قدیمی حضرت امام خمینی (ره) نگین شهر و استان مرکزی مهمترین اثر تاریخی و جاذبه گردشگری است که موجب سفر گردشگران و میهمانان زیادی به خمین می شود.
به گفته وی، سبک معماری این خانه مربوط به عصر قاجار است و قدمت آن به حدود ‎ 175سال می رسد که در مجموعه این بیت پنج خانه بزرگ و یک خانه کوچک ساخته شده است.
رحمتی یادآور شد: حضرت امام خمینی (ره) در سال 1281هجری شمسی در پنج دری مشرف به حیاط بزرگ که درهای آن رو به غرب باز می شوند متولد شده است.
به گفته وی، یکی دیگر از جاذبه های گردشگری وتاریخی خمین قلعه ˈسالار محتشمˈ است که توسط مرحوم ˈمیرزا علی خان کمره ایˈ معروف به سالار محتشم ساخته شده است و تاریخ ساخت آن به اواسط دوره قاجاریه می رسد.
مدیر کل میراث فرهنگی استان مرکزی ادامه داد: این بنای تاریخی در محله قدیمی شهرˈقلعهˈ واقع شده است و شامل یک هزار مترمربع عمارت های اشرافی و بزرگ در درون یک باغ است که جلوی اتاق های این بنا یک ایوان بزرگ قرار دارد که از دو طرف بوسیله پله به حیاط ارتباط دارد.
وی یادآور شد: قلعه سالار محتشم خمین با قدمت ‎ حدود 200سال مربوط به اواخر دوره قاجاریه در حال حاضر در تملک میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی است که طرح و ساختار قلعه و عمارت براساس فرهنگ معماری ایرانی استوار شده است بطوریکه می توان عناصر معماری تاریخی همچون گوشواره ، سردابه ، ایوان و گرمخانه را در آن مشاهده کرد.
وی گفت: این عمارت شامل یک بخش شبستانی و یک بخش اعیان نشین در پایین و یک بخش اعیان نشین در طبقه فوقانی است.
رحمتی خاطر نشان کرد: یکی دیگر از جاذبه های تاریخی شهرستان خمین ˈمسجد جامع ˈواقع در انتهای بازار این شهر به مساحت سه هزار مترمربع با دو سبک معماری قدیم و جدید است.
به گفته وی، بافت معماری قسمت قدیمی مسجد بیش از یک متر در عمق زمین احداث شده و سقف نیز به صورت ضربی با آجر قرمز و نخودی ساخته شده است. بافت کالبدی این مسجدطوری طراحی شده است که در زمستان هوای داخل آن گرم و در تابسان خنک و مطبوع است و برای ورود به داخل مسجد جامع خمین ، باید چند پله را به سمت پایین طی کرده و سپس به فضای داخلی وارد شد.
رحمتی افزود: منطقه تیمره در نزدیکی شهرستان خمین یکی از غنی ترین نقاط ایران به لحاظ تعداد و نوع سنگ نگاره های کشف شده است.
وی خاطر نشان کرد: امامزاده محمد مالک ، بقعه متبرکه محمدابن مالک اشترنخعی فرزند سردار بزرگ حضرت علی (ع) واقع در روستای گوشه محمدمالک، نیز از دیگر دیدنی های شهرستان خمین است که هر ساله و بخصوص سیزدهم نوروز جمع زیادی از مشتاقان و ارادتمندان خاندان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) را به سوی خود فرا می خواند.

Check Also

برگزاری رالی تور گردشگری تهران- شمال

کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی با همکاری انجمن موتورسواری و اتومبیل‌رانی ورزش کارگری، رالی تور تفریحی، …