پس از 8 سال ادبياتي در حد ايران فرهنگي شنيديم/ هنرمند مي‌تواند نام ايران را از فرش به عرش ببرد


به گزارش خبرنگار مهر، ديدار اهالي فرهنگ و هنر با علي جنتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در حال حاضر در تالار وحدت در حال برپايي است كه در اين مراسم تعداد زيادي از چهره هاي فرهنگي حضور دارند.


غلامحسین امیرخانی رئیس شورای عالی خانه هنرمندان و استاد خوشنويسي به نمایندگی از هنرمندان تجسمی در اين مراسم گفت: در ابتدا باید به این نکته ظریف و دقیق اشاره کنم که تالار وحدت در طول 8 سال گذشته جلسه ای با این وزن و اعتبار به خود ندیده است و جای خوشحالی و امیدواری دارد که اهالی فرهنگ و هنر امروز با وزیر خود دیدار دارند و مسائل خود را مطرح می کنند.


وی در ادامه افزود: مدتهاست که کلامی و یا گفتمانی در اندازه ایران فرهنگی، ایرانی که در قله سخن و ادب قرار دارد نشنیده بودیم اما خیلی خوشحالیم که سخن از ادب را از زبان حسن روحانی رئیس دولت یازدهم شنیدیم و آنچه در کلام رئیس جمهور بیش از هر عنوانی نمایان بود تاکید بر اعتدال و تدبیر بود. حتی مولا علی نیز در نهج‌البلاغه عنوان می‌کنند بین افراط و تفریط هر کسی در حد اعتدال رفتار نکند حتی اگر زیر عبای من پناه گرفته باشد از من نیست بنابراین بدون اعتدال و اندیشه سخن گفتن ممکن نیست.


این هنرمند پیشکسوت هنر خوشنویسی در ادامه تاکید کرد: رئیس جمهور می داند که درباره مردم با فضیلت ایران باید به ادب و درایت سخن بگوید و از آنجا که اعتدال را سرلوحه فعالیتهای خود قرار داده است به این نکته واقف است که بدون اعتدال تصمیم گیری صحیح و اندیشمندانه ممکن نیست.


غلامحسین امیرخانی با تاکید بر اخلاق مداری در دولت یازدهم گفت: مساله اخلاق و اخلاق مداری نکته ای است که در حیات جمهوری اسلامی ایران بسیار شنیده ایم اما اخلاق در دو دولت قبل به نوعی نادیده گرفته شد و باز هم خوشحالیم که تاکید دولت یازدهم علاوه بر اعتدال، اخلاق مداری است. به اعتقاد من مردم ایران مردمی باهوش و با فرهنگ هستند و از ظرفیتهای بسیاری برخوردارند ولی متاسفانه آن گونه که باید قدر آنها دانسته نشده است. ما باید با دنیا با فرهنگ و هنر خود صحبت کنیم و امیدوارم که این اتفاق در دولت جدید رخ دهد.


اين هنرمند پيشكسوت همچنين به هوش و فرهنگ مردم ايران اشاره كرد و توضيح داد: مردم ما نسبت به عهد خود بسیار حساس هستند و تنها کسانی که در تاریخ جهان امانتداری را رعایت کردند اهالی فرهنگ و هنر هستند. ایران در جایگاهی قرار دارد که قله فرهنگ و هنر در جهان است و اهالی هنر این امانتداری را حفظ کرده اند. تا زمانی که هنرمندان حمایت شوند با درخشش بیشتری نمود خواهند داشت و اگر حمایت نشوند در پنهان آن را حفظ می‌کنند. به گمان من قدر این امانتداری هنرمندان آن طور که باید و شاید دانسته نشده است.


استاد خوشنويسي و داراي نشان عالي هنر در ادامه صحبتهای خود با اشاره به این مطلب که هنر ملی ایران در دنیا حرف اول را می زد، گفت: هنر ملی ايران و به ويژه هنرهای تجسمی ما همواره در دنیا حرف اول را می زند اما متاسفانه به دلیل سوءمدیریتها این هنر امروزه پس از نام چین و اندونزی مطرح می شود به همین دلیل باید برای احیای این هنرها تلاش بسیار کرد چرا که حیثت ایرانی ما بستگی به هنرهای ملی در زمینه هاي مختلف دارند و معتقدم که هر هنرمند ایرانی می تواند نام سرزمین خود را از فرش به عرش ببرد.


وی در پایان صحبتهای خود گفت: به عنوان یک هنرمند پیشنهاد می کنم که وزیر ارشاد دائمی باشد چراکه 4 سال برای شناخت کافی هنر این سرزمین مدت زمان اندکی است و چگونه می توان بار هنر یک مملکت را با انتخابهای سیاسی در طول 4 سال به سرانجام رساند. به همین دلیل معتقدم در اتاق فکر جمهوری اسلامی ایران باید فکری برای تداوم مدیریت در وزارت ارشاد در جهت انسانی شود.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …