وزارت ارشاد کارهای زمین‌مانده زیادی دارد/ بودجه تئاتر 2 برابر شود


حسین مسافرآستانه کارگردان تئاتر و رییس سابق مرکز هنرهای نمایشی درباره مطالبات و انتظاراتی که هنرمندان از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم دارند به خبرنگار مهر گفت: با توجه به شناختی که من از علی جنتی دارم امیدوارم سکان فرهنگ و هنر مملکت را با وجود همکارانی که انتخاب می‌کند به خوبی هدایت کند. توقعات بسیاری از وی می‌رود چون کارهای انجام نشده و بر زمین مانده بسیاری در حوزه هنر وجود دارد بنابراین انتظار می رود وزیر ارشاد دولت یازدهم با اتخاذ تدابیر شاخص فرهنگی بتواند از عهده وظایف پیش‌رو سربلند بیرون بیاید.


وی افزود: اینکه من بر حوزه هنر تاکید دارم به این دلیل است که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معمولا هنر در اولویت آخر قرار دارد در حالی که هنر وظیفه اصلی و اولیه این وزارتخانه است و به وسیله هنر است که می توان فرهنگ را سربلند نگاه داشت. چون به عقیده من هنر اصول فرهنگ است و معماری و بنای فرهنگ بدون ستون قوام نخواهد داشت. امیدوارم وزیر ارشاد به این ستون که همان هنر است توجه ویژه‌ای داشته باشد.


دبیر جشنواره تئاتر مقاومت از نارسایی در حوزه هنر و مخصوصا تئاتر اینگوه سخن گفت: نارسایی سخت افزاری و نرم افزاری بسیار زیادی در این زمینه‌ها داریم. از جمله این نارسایی‌ها کمبود فضاهای کاربردی برای تئاتر است که با همکاری بخش های خصوصی می توان از فضاهای بکر استفاده کاربردی و اصولی کرد. ما سرمایه بسیار بزرگی به نام نیروی انسانی در حیطه تئاتر داریم که این سرمایه در منطقه و در مقایسه با بسیاری از کشورهای صاحب تئاتر جلوتر حرکت می کند. اما متاسفانه بهره برداری مناسب از این سرمایه برای خدمت به فرهنگ جامعه صورت نمی گیرد.


این کارگردان تئاتر افزود: مسئله دیگر این است که بودجه تئاتر باید به میزان قابل ملاحظه ای افزایش یابد و این بودجه به بخش های مختلف تقسیم‌بندی شود. اگر سرفصل‌های تئاتر مشخص شود و بودجه تئاتر هم حداقل دو برابر شود با تدبیری که دولت حسن روحانی و وزارت آقای جنتی می‌اندیشند می توان بخش مهمی از وظایف انجام نشده و دور مانده را به انجام رساند. همچنین با همکاری بخش‌های خصوصی و در اختیار قرار دادن فضاهای کاربردی به صاحب‌نامان تئاتر ایران می توان به پیشرفت تئاتر ایران امیدوار بود.


کارگردان “در قاب ماه” درباره خصوصیات معاونت هنری در دولت یازدهم متذکر شد: مهم نیست که معاونت هنری حتما از میان هنرمندان انتخاب شود بلکه نکته مورد توجه این است که فرد منتخب به حیطه فرهنگ و هنر و تاثیر آن اعتقاد داشته باشند. بنابراین تفاوتی نمی کند معاونت هنری از بین اهالی هنر باشد یا خیر. مسئله مهم دیگر توجه به جامعه‌شناسی تئاتر است که متاسفانه ما از آن به شدت غافل مانده ایم.


مسافر آستانه یادآور شد: امیدوارم هر فردی که قرار است بر مسند معاونت هنری بنشیند اگر هم از قشر هنرمندان نباشد اشراف کاملی نسبت به هنر داشته و به نقش و اهمیت هنر واقف و به آن اعتقاد داشته باشد. به این شکل می توان بهره برداری لازم را در ارتقا فرهنگ جامعه انجام داد. نام افراد اهمیت ندارد بلکه مهم ایده های افراد است و داشتن شناخت لازم در ارتباط با هنر کشور. معاونت هنری باید از مطالعه کافی در زمینه هنر برخوردار و هنرمندان جامعه را بشناسد و حرمتشان را نگه دارد.


این کارگردان تئاتر در پایان عنوان کرد: امیدوارم با توجه به ادعایی که در دولت تدبیر و امید وجود دارد و خود آقای روحانی نیز بارها بر آن تاکید کرده است افرادی به کار گرفته شوند که فقط به نیت خدمتگذاری به نظام و فرهنگ این نظام، روی کار آمده باشند. مطمئنم لابی‌گری تاثیری در این انتخاب ها نخواهد داشت.


 


 


 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …