کاهش گرفتاری‌های بازار موسیقی با هولوگرام/ دولت جدید درباره موسیقی اعلام موضع کند


به گزارش خبرنگار مهر، تعدادی از تولیدکنندگان و ناشران آثار موسیقایی یکشنبه 3 شهریورماه در یک نشست خبری که با حضور دبیر ستاد حمایت و صیانت از آثار فرهنگی و  هنری وزارت ارشاد برگزار شد خواستار اقدام عاجل این وزارتخانه در برخورد با توزیع‌کنندگان غیرمجاز آثار موسیقایی شدند.


حمید اسفندیاری مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری “آوای باربد” درباره بحث هولوگرام که طی ماه های اخیر مورد توجه تولیدکنندگان آثار موسیقایی بوده است، گفت: یکی از دلایلی که امروز باعث شد در این نشست حضور داشته باشیم بحث هولوگرام است که مدتی است توسط ستاد صیانت از آثار فرهنگی هنری مورد توجه قرار گرفته که البته مورد انتقاد و بروز اظهار نظرهایی در این رابطه شده است که می تواند در جای خود مورد بررسی قرار بگیرد.


موافقان و مخالفان طرح هولوگرام


وی ادامه داد: عده ای از ناشران موسیقایی تصور می کنند که ماجرای هولوگرام می تواند به نوعی گرفتاری های بازار موسیقی را حل کند و باعث شود که مشکلات عدیده این موضوع که ناشران موسیقی به شدت درگیر آن هستند مرتفع شود چراکه این قانون می تواند از این به بعد پاسخگوی بسیاری از نیازهایی باشد که ما در این حوزه گرفتار آن بودیم.


مدیر موسسه “آوای باربد” در ادامه سخنان خود بیان کرد: با الصاق هولوگرام در آثار موسیقایی از این پس صاحبان اثر به ویژه ناشران موسیقی در صورت بروز هرگونه تخلف می توانند پاسخگو باشند. حتی اگر ماجرای هولوگرام برای ما هزینه هایی در بر داشته باشد اما به نظر می آید در کلیات اثر به نفع ماست چراکه با روند خوب این ماجرا است که می توانیم به غیرمجاز و مجاز بودن آثار موسیقایی بهتر دست پیدا کنیم.


اسفندیاری با بیان اینکه طرح هولوگرام معایب و محاسنی دارد، گفت: ما منکر این نیستیم که طرح هولوگرام ممکن است در بسیاری از موارد دارای معایبی هم باشد اما حرف ما این است که کار دوستان به دلیل اینکه در مواردی حتی عملیاتی هم شده است دارای ویژگی های مثبتی است که می تواند زنگ خطر بزرگی هم برای ما به حساب آید. زیرا خود ناشران موسیقی نیز تاکنون در این عرصه اقدامی جدی را انجام نداده اند که این چنین شاهد آشفته بازار برای عرضه غیرمجاز آثار موسیقایی هستیم.


این تهیه کننده عرصه موسیقی افزود: ستاد صیانت و حمایت از آثار فرهنگی هنری می تواند بازوی اجرایی خوبی برای کپی نکردن بیش از حد و حصر آثار موسیقایی باشد. ما وقتی متوجه شدیم این کار به صلاح ماست به کار ادامه دادیم زیرا معتقدیم اگر این جریان بتواند شکل جدی را به خود بگیرد طبیعتاً به فروش آثار موسیقایی اوریجینال نیز کمک خواهد شد.


نهادهای قانونی در برخورد با عاملان غیر مجاز نشر همسویی ندارند


صدرالدین حسین خانی مدیر موسسه “ایران گام” هم در این نشست خبری گفت: طی صحبت هایی که انجام شده از تاریخی که طی جلسات متعدد ما مقرر شد تمامی آثار موسیقایی دارای برچسب هولوگرام خواهند شد. این در حالی است که آثاری که از قبل تولید شده هم بایستی دارای برچسب هولوگرام و یا سریال مشخصی باشند که این در ماه های آینده محقق خواهد شد. اعتقاد داریم بحث هولوگرام می تواند یکی از طرح های مهم ایمنی فروش آثار موسیقایی در بین خانواده ها باشد.


وی با اشاره به اینکه متاسفانه رسانه ملی قانونی دارد که وقتی آثار را پخش می کند مالکیت آن را هم به عهده می گیرد یادآور شد: حتی ما چند اثری داشتیم که به عنوان تیتراژ در مجموعه های تلویزیونی پخش شده‌اند در حالی که مالکیت آن و هزینه ای که برای ساخت آن ملودی ها صرف کردیم به نام شرکت ما بوده و متاسفانه دوستان به نام خود این آثار را بهره برداری می کنند. البته پیگیری هایی هم در این زمینه انجام گرفته است اما به دلیل کم توجهی هایی که ما در این حوزه شاهد هستیم اتفاق چندان مطلوبی در این عرصه برای ما نیفتاده است.


مدیر مؤسسه “ایران گام” تصریح کرد: متاسفانه علیرغم تمام تلاش هایی که در ستاد صیانت برای عرضه غیرمجاز آثار موسیقایی مجاز در تهران و شهرستان ها انجام گرفته است اما به دلیل اینکه دفتر موسیقی وزارت ارشاد همسویی چندانی با ستاد صیانت ندارد بنابراین هنوز تکلیف این طرح معلوم نیست و ما همچنان در معرض آسیب کارهای عرضه شده توسط خودمان در بازار موسیقی هستیم. امروز ما در شرایطی قرار گرفتیم که دیگر تضمینی برای فروش آلبوم های موسیقی مان در شهرستان ها نداریم. زیرا بسیاری از افراد سودجو در راحت ترین شکل ممکن نسبت به کپی غیرمجاز آلبوم ها اقدام کرده و آنها را در بازار موسیقی شهرستان ها به فروش می رسانند.


حسین خانی ضمن اظهار تأسف از سختگیری‌های فراوان دفتر موسیقی ارشاد در حوزه موسیقی و ترانه گفت: دفتر موسیقی ارشاد برای انتشار یک آلبوم آن چنان فشارهایی را وارد می کند که پروسه تهیه، تولید و  عرضه یک آلبوم موسیقایی ممکن است حتی چند سال هم طول بکشد. اما متاسفانه این دوستان بعد از توزیع آلبومی که خودشان در مورد آن سختگیری کرده اند هم هیچ کاری انجام نمی دهند که این آلبوم به شکل درست در بازار موسیقی توزیع شود.


این تولیدکننده آثار موسیقایی پاپ با اشاره به روی کار آمدن دولت تدبیر و امید از مسئولان فرهنگی و هنری کشور خواست که تکلیف خود را با موسیقی مشخص کنند و در هر جایی که لازم است مواضع رسمی خود را در این زمینه اعلام کنند تا تهیه کنندگان، تولیدکنندگان، ناشران و هنرمندان فعال موسیقی بهتر و سنجیده تر به فعالیت خود ادامه دهند.


خیلی از خوانندگان از توزیع غیر مجاز آثار خود راضی اند


میلاد درخشانی نوازنده و آهنگساز هم در این نشست گفت: مردم همیشه دوست دارند راحت ترین راه را برای شنیدن آثار  موسیقی انتخاب کنند بنابراین دانلود مستقیم آثار موسیقایی در فضای اینترنتی بهترین راه برای آنها است. البته این امر به خودی خود برای من به عنوان نوازنده، آهنگساز یا خواننده می تواند خوب هم باشد و کار من را بیشتر به مردم معرفی کند. به همین خاطر نمی توان در این آشفته بازار پر از تراکم دانلود غیرمجاز آثار موسیقایی قضیه را دزد و پلیسی کرد. ما باید به فکر خرید دیجیتالی و اینترنتی آثار موسیقایی باشیم که می تواند بار بسیاری از مشکلات این حوزه را از دوش ناشران و تهیه کنندگان آثار موسیقایی بردارد و گرنه ما شاهد اتفاقات بسیار بدتری هم در این حوزه خواهیم شد.


پرسش های وحید تاج از مسوولان صدا و سیما


وحید تاج خواننده موسیقی ایرانی هم در این نشست با بیان اینکه خانه از پای بست ویران است، یادآور شد: وقتی نهادی مانند صدا و سیما اجازه پخش آثار موسیقایی هنرمندان را بدون اجازه از خود آنها دارد بنابراین ما نمی توانیم امیدواری چندانی برای تحقق چنین امری را در بازار موسیقی داشته باشیم. وقتی من به عنوان هنرمند ندانم که برای شکایت باید به چه نهادی مراجعه کنم و اصولاً هم وزارت ارشاد در این زمینه همراه خوبی برای ما نیست چطور می توان به تحقق طرحی دلخوش کرد در صورتی که هر روز آهنگ های ما به راحتی در صدا و سیما پخش و منتشر می شود.


وی در ادامه صحبت های خود با انتقاد از شرایط سیاست گذاری در عرصه موسیقی گفت:  متاسفانه وقتی مخاطب نمی تواند در رسانه ملی تصویرساز را در قاب تلویزیون ببیند به خودی خود به سمت دیدن برنامه های ماهواره ای می رود که در آن انواع و اقسام سازها و موسیقی های مبتذل به روی او گشوده شده است و برای او تعریفی که ما از موسیقی به اصطلاح فاخر داریم همانی می شود که در برنامه های ماهواره ای از آن سراغ داریم. وقتی پوستر یک فیلم سینمای مبتذل در اماکن مختلف شهری به وضوح دیده می شود اما مخاطب ایرانی تصویری از موسیقی و هنرمندان بزرگوار موسیقی ایرانی نمی بینند چطور می توان انتظار فرهنگ سازی در عرصه خرید و توزیع آثار موسیقایی داشت؟ وقتی تکلیف موسیقی هنوز برای مسئولان مشخص نیست و خط قرمزهای این هنر مانند سینما و هنرهای دیگر آن چنان که باید و شاید مشخص نیست، چطور می توانیم منتظر فروش استاندارد آثار موسیقی در قالب مجاز آن باشیم.


استقرار ستادهای صیانت از آثار فرهنگی هنری در شهرستان ها


سعید جابری انصاری دبیر ستاد صیانت و حمایت از آثار فرهنگی و هنری وزارت ارشاد هم در این نشست خبری گفت: نگاه وزارت ارشاد به بحث موسیقی یک نگاه ویژه و استراتژیکی است. ما شاهد دست درازی ها و توزیع غیرمجاز آثار موسیقایی هستیم که باید هرچه زودتر نسبت به جلوگیری از آنها تدابیری را پیش بینی کنیم. از این جهت تاکنون اقداماتی در این راستا انجام گرفته که می تواند به نوعی خلاء این حوزه را پر کند.


وی با تشریح فعالیت های ستادی این نهاد افزود: آنچه برای ما مهم است تقویت اقتصاد فرهنگی موسسات فرهنگی و هنری است که با انجام آسیب شناسی ها و شناسایی حلقه های مفقوده مبارزه با توزیع و تکثیر غیرمجاز آثار موسیقایی درصدد هستیم که با تشکیل این ستاد خلاءها را پر کنیم و با اعمال نظرهای کارشناسانه به شاخص های نظارت در عرصه فروش و توزیع آثار موسیقی با مباحثی چون هولوگرام نسبت به احقاق حقوق ناشران موسیقی کارهایی را انجام بدهیم.


انصاری با اشاره به دانلود آهنگ های موسیقایی مجوز گرفته از سوی دفتر موسیقی وزارت ارشاد گفت: پیگیری دانلود غیرمجاز آثار موسیقایی مجاز در فضای مجازی نیز یکی از اهداف ستاد صیانت و حمایت از آثار فرهنگی هنری است که طبق اقداماتی که انجام گرفته تصمیم داریم با شناسایی عاملان عرضه این آثار در اینترنت برخورد قانونی لازم را انجام دهیم. در این راستا رایزنی هایی را با نیروی انتظامی و ستادهای مستقر خودمان در شهرستان ها انجام دادیم و امیدواریم در آینده نزدیک دغدغه های ناشران در تضمین سرمایه های مالی خودشان را کاهش دهیم.


دبیر ستاد حمایت و صیانت از آثار فرهنگی هنری وزارت ارشاد در بخش پایانی صحبت های خود یادآور شد: این طرح، طرح عجولانه‌ای نیست اما معتقدیم نیازمند توجه و اعمال کارشناسی‌های بیشتری چه از جانب موافقان و چه از جانب مخالفان است. به همین جهت از تمامی کسانی که در حوزه نشر موسیقی فعالیت دارند می خواهیم که در تحقق این طرح همراه ما باشند البته که اجباری هم در انجام آن نداریم اما تلاش می کنیم که اجبارمان برای صیانت از آثار فرهنگی هنری بتواند نتایج ثمربخشی را در حوزه موسیقی داشته باشد.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …