ارکستر مهستان “صداي بال ققنوسان” را نواخت

به گزارش ایرانگرد نیوز، پیام کریمی مدیر ارکستر مهستان با اعلام این خبر افزود: آلبوم “صدای بال ققنوسان” به آهنگسازی فراز خنافری و اجرای ارکستر مجلسی مهستان به زودی از سوی نشر “مس” منتشر می‌شود. قطعات این آلبوم منتخب آثاری هستند که در چهار سال گذشته در کنسرت‌های گوناگون توسط ارکستر مجلسی مهستان که به سرپرستی و آهنگسازی فراز خنافری فعالیت دارد، اجرا شده‌اند.

 

وي ادامه داد: این قطعات برای ارکستر موسیقی کلاسیک غربی نوشته شده‌اند اما تم‌های مورد استفاده آهنگساز در آنها بسیار متاثر از موسیقی سنتی و فولکلوریک ایرانی است و از ویژگی‌های بارز موسیقایی این اثر استفاده از تلفیق هارمونی قرن بیستم و اواخر دوره رمانتیک توسط فراز خنافری است و این هارمونی بیشتر در خدمات بیان موسیقایی شعر نو فارسی قرار گرفته است.

 

مدیر ارکستر مهستان با بیان اینکه شعار مورد استفاده در این آلبوم از میان اشعار شاعران نوگرا انتخاب شده است، خاطرنشان کرد: سعی شده اشعار انتخابی با زبان و مسائل جامعه امروز ایران همخوانی داشته باشند. خواننده قطعات هم فرشاد فولادوند از خوانندگان با سابقه  آواز کلاسیک ایران است که پیش از این بارها سابقه همکاری با ارکستر سمفونیک تهران و حضور در تئاترها و اپراهای گوناگون را داشته است.

 

كريمي در توضیح قطعات آلبوم گفت: آلبوم “صدای بال ققنوسان” داراي 6 قطعه شامل “صدای بال ققنوسان”با شعری از محمد رضا شفیعی کدکنی، “آبی-خاکستری-سیاه” با شعری از حمید مصدق،”بلم ران” با شعری از فریدون توللی،”صد سال پیش از این” با شعری از گلچین گیلانی،”خانه‌ام ابریست” با شعری از نیما یوشیج و “ماه و ماهی “با شعری از ساحل صالحی است. البته قطعه “آبی- خاکستری- سیاه” نيز كه دارای چهار اپیزود با عناوين “مقدمه”، “آبی”، “خاکستری” و “سیاه” است و قطعه “خانه‌ام ابریست” با پریلودی بر شعری از زنده‌یاد قیصر امین‌پور مجموعه قطعات اين آلبوم تشكيل مي‌دهند.

 

به گفته مدير اركستر مهستان، تولید این آلبوم از پروژه‌های بزرگ ضبط موسیقی در چند سال اخیر به شمار مي‌آيد و اين اثر هنري بدون سرمایه‌گذاري بیرونی و توسط نوازندگان ارکستر مهستان توليد شده است؛ نوازندگاني كه بدون انگیزه مالی و صرفا با اهداف هنری رنج ساعت‌های طولانی ضبط را برخود خريدند و در استودیویی که  محل اصلي تمرين ارکستر بود آلبوم “صداي بال قنوسان” را توليد كردند.

 

گروه مهستان در اوایل سال 88 توسط فراز خنافری و محسن فتحی در قالب دوئت پیانو و آواز کلاسیک تشکیل شد. پس از اجرای اسفند ماه 88، این دو با گسترش فعالیت‌های گروه، اقدام به گردآوری ارکستر حاضر كردند و آثار کلاسیک غربی که کمتر در ایران اجرا شده است توسط فراز خنافری، برای ارکستر به تنظیمی نوین درآمد. این گروه با برگزاری کنسرت‌هایی در سال 89 به راه خود ادامه داد.

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …