مجسمه امیرکبیر بر اساس عکسی دیده‌نشده ساخته می‌شود/ مشورت با نوه صدراعظم قاجار

جعفر نجیبی، هنرمند مجسمه‌ساز در مورد ساخت مجسمه امیرکبیر در شهر تبریز گفت: من ماکت مورد نظرم را ساخته و به شورای حجم سازمان زیباسازی شهرداری تبریز نشان داده‌ام که در موارد کلی مورد تایید است.

 

وی افزود: قرار بر این است که با همکاری شهرداری تبریز این مجسمه در حیاط خانه امیرکبیر در تبریز نصب شود تا یادمانی برای این بزرگمرد عالم سیاست ایران باشد.

 

نجیبی در مورد اندازه این اثر توضیح داد: من دو اندازه را برای ساخت این مجسمه درنظر گرفته‌ام به همین منظور یک ماکت دو و نیم متری و یک ماکت 3 متری را به شهرداری ارائه داده‌ام که با توجه به اینکه قرار است این اثر با برنز ساخته شود منتظر پاسخ شهرداری هستم تا قالب‌گیری را آغاز کنم.

 

وی در مورد هزینه نهایی ساخت این مجسمه بیان کرد: هزینه مجسمه کوچکتر 120 میلیون و مجسمه بزرگتر 180 میلیون تومان برآورد شده است.

 

خالق مجسمه 9 متری شهید همت در اصفهان با اشاره به کمبود برنز برای ساخت مجسمه‌هایی با این حجم گفت: فعلا که نمی‌دانم برنز از کجا گیر بیاورم ولی امیدم به این است که از کارگاه یکی از دوستانم برنز لازم برای این اثر را بدست بیاورم.

 

 

وی ادامه داد: برای ساخت این مجسمه به چهره‌ها و مواردی که در مورد شخصیت امیرکبیر هست بسنده نکردم بلکه با تحقیق زیاد نوه ایشان را در تبریز یافتیم که آقای طباطبایی نام دارد. با همت و نظر نوه امیرکبیر عکسی از وی به دست آوردیم که در حیاط خانه‌اش و بر روی تخت نشسته است که این عکس به مدل من برای ساخت مجسمه تبدیل شد.

 

این هنرمند مجسمه‌ساز بیان کرد: مجسمه از روی عکسی ساخته می‌شود که آن را تاکنون کسی ندیده است به همین دلیل فکر می‌کنم برای مخاطبان تازگی داشته باشد. فرم ساخت این اثر را مدرن درنظر گرفته‌ام ولی دست‌‌ها و صورت امیرکبیر را کاملا رئالیستی درآوردم.

 

نجیبی در پایان گفت: ماکت این اثر آماده شده ولی شاید در اجرای آن تغییراتی اندک داده شود.

 

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …