اولین نشست فصلی نجفی با فعالان میراث فرهنگی برگزار شد مهر باطل بر نگاه سیاسی به سازمان میراث فرهنگی

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در نخستین نشست فصلی خود با فعالان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، نگاه سیاسی به سازمان میراث فرهنگی را آفت این سازمان و ظلم به فرهنگ کشور دانست و وعده داد که به زودی نگاه سیاسی به این سازمان متوقف می‌شود.

مهر باطل بر نگاه سیاسی به سازمان میراث فرهنگی

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در نخستین نشست فصلی خود با فعالان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، نگاه سیاسی به سازمان میراث فرهنگی را آفت این سازمان و ظلم به فرهنگ کشور دانست و وعده داد که به زودی نگاه سیاسی به این سازمان متوقف می‌شود.

IMAGE635132190852311453– رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در نخستین نشست فصلی خود با فعالان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که امروز در ارگ آزادی برگزار شد، دیدگاه‌ها و نظرات خود را در مورد مدیریت این سازمان توضیح داد. او بیان اینکه وظیفه‌اش مدیریت فرهنگی سازمان است، اعلام کرد که نمی‌خواهد فعلا نظرات کارشناسی در حوزه‌ها بدهد.
رییس جدید سازمان میراث فرهنگی در نخستین سخنرانی رسمی خود عنوان کرد: «وظیفه من مدیریت فرهنگی سازمان است. به همین دلیل من رویکردهای خود را در دوران مدیریت خودم عرض می‌کنم. این سازمان یک سازمان علمی – فرهنگی است و برای من افتخار بزرگی که اکنون مدیر آن هستم. خوشحالم که در فصل آخر زندگی حرفه‌ای – شغلی خود در این سازمان کار می‌کنم. متاسفانه میراث فرهنگی با تغییرات پی در پی مدیران سازمان فراز و نشیب‌های بسیاری را پشت سر گذاشته است و اکنون باید از جایگاه و شان این سازمان دفاع شود.»
نگاه سیاسی به سازمان، ظلم به فرهنگ کشور است
نجفی در این نشست همچنین گفت: «نگاه سیاسی به سازمان آفت سازمان میراث فرهنگی و ظلم به فرهنگ کشور است. من این نگاه را متوقف می‌کنم؛ در غالب هر چارچوبی مدیران متخصص و با تجربه را فرا می‌خوانم تا به این اهداف برسیم».
نجفی با بیان اینکه اکنون حرف زدن در مورد تشکیلات سازمان یک آفت محسوب می‌شود، افزود: «ما آنقدر وقت نداریم که در مورد باکس‌های تشکیلات سازمانی حرف بزنیم. عده‌ای از کسانی هنوز به ادغام سال 83 معتقد هستند. من فکر می‌کنم بعد از ادغام حرکتی در جهت اهداف آن انجام نشد و این هم افزایی صورت نگرفت. البته واکاوری و بازنگری از شاخصه‌های مهم سازمان میراث فرهنگی است. ولی تا 4 سال آینده این بحث مطرح نخواهد شد.»
مجمع مجازی مشاوران سازمان راه‌اندازی می‌شود
نجفی همچنین با بیان اهمیت نقش سرمایه گذاری در سازمان میراث فرهنگی و معرفی محمد حسین عادلی به عنوان مشاور سرمایه گذاری اظهار امیدواری کرد که به زودی تحولات مهمی در عرصه سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی صورت می گیرد.
او همچنین تاکید کرد: «تقویت آموزش در سازمان باید به صورت جدی صورت بگیرد.»
نجفی همچنین مسئله استفاده از فضای مجازی و فن آوری را بسیار مهم دانست و گفت: «در طی این مدت متاسفانه از فضای مجازی و بین المللی استفاده نشده است. مجمع مجازی مشاوران سازمان را راه اندازی می‌کنم. رییس سازمان نباید تنها به حکم مشاوران اطراف خود اکتفا کند. این مسئله دیگر در جامعه جهانی رد شده است.»
او در ادامه بار دیگر روی بخش دیپلماسی فرهنگی تاکید کرد و گفت که راهبردهای جدید تحولی در سازمان ایجاد می کند.
پژوهشگاه در وضعیت بدی است
نجفی در ادامه اعلام کرد که باید سرمایه گذاری اجتماعی صورت بگیرد. حفاظت و معرفی آثار انجام شود و فعالیت‌های  میراث فرهنگی سر و سامان بگیرد. وی گفت: «در حوزه پژوهش متاسفانه مشکلات زیادی داریم. در بازدید سرزده‌ای که از پژوهشگاه صورت گرفت متوجه این موضوع شدم، افرادی که صاحب علم و فرهنگ هستند دارند در وضعیت بدی به سر می‌برند.
او با بیان اینکه به دلیل جا به جایی دفاتر هنوز بخش‌های مختلف سازمان آماده پژوهش نیست، گفت: «پژوهش جزو بخش‌های ضعیف سازمان است.»
نجفی گفت تنها کاری که صورت گرفت این بود که یک اتاق را به دفتر آقای گلشن به عنوان مدیر پژوهشگاه اختصاص دهیم. امیدواریم در این زمینه اقدامات بسیار خوبی صورت بگیرد.
صنایع دستی، صنعتی کوچک نیست
نجفی در صحبت‌های خود همچنین به بحث صنایع دستی اشاره کرده و گفت که نباید صنایع دستی را به عنوان صنعتی کوچک تلقی کنیم. بخش‌ مهمی از مسایل مربوط به صنایع دستی است. صنایع دستی بخشی از هویت ملی ما محسوب می شود.
نگاه من به گردشگری، فرهنگی است
او همچنین در حوزه گردشگری گفت: «گفت و گوی فرهنگ به صورت طبیعی و حیات اجتماعی و فرهنگی در این سازمان تحقق پیدا می‌کند. ملاقات فرهنگی پدیده مطلوب فرهنگی و اجتماعی است. به جاذبه های فرهنگی و گردشگری کشور نباید صرفا نگاه اقتصادی داشت و ما اینطور نگاه نمی‌کنیم. ما باید به رهیافت‌های جدیدی توجه کنیم.»
نجفی همچنین گفت: «رشد گردشگری از فعالیت‌های جهانی است. یک درصد بحث گردشگری کل رشد اقتصاد جهانی را شامل می‌شود. در چند سال گذشته هزینه‌های خانواده‌ها در زمینه سفر کاهش یافته است. حالا از این امر می‌توان برداشت‌های مختلف داشت که یکی از آن‌ها وضعیت اقتصادی نا مطلوب مردم است. در این زمینه باید مطالعات بسیاری صورت بگیرد.»
او با بیان اینکه در سال 79 تا 81 برنامه ملی گردشگری تهیه شده است، گفت: «متاسفانه در سال های گذشته از این برنامه به درستی استفاده نشده است که قطعا از این به بعد از این برنامه استفاده می شود. یک بخش از مسئولیت های سازمان به عهده بخش خصوصی است که هدایت، حمایت و نظارت آن به عهده سازمان خواهد بود.»

Check Also

مدت زمان صدور مجوزها در حوزه گردشگری کاهش می‌یابد

به‌گزارش ایرانگرد نیوز و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی «در راستای اصلاح …