فاز اول موزه‌تئاتر تا 2 هفته دیگر افتتاح می‌شود/ تاریخ 150 ساله تئاتر ایران در خانه انتظامی


بهروز غریب‌پور درباره وضعیت تبدیل خانه عزت‌الله انتظامی به موزه تئاتر و مراحل ساخت و احداث این موزه به خبرنگار مهر گفت: خوشبختانه با کار مستمر و مدامی که انجام می‌شود در مراحل انتهایی پروژه هستیم. قرار است موزه تئاتر در دو فاز افتتاح شود که فاز اول طی دو هفته آینده افتتاح می‌شود و در فاز دوم هم یک سالن تئاتر و فضاهای جانبی آن مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.


وی درباره فاز اول موزه و بخش‌های مختلف آن افزود: در فاز اول یک طراحی مینی‌مالیستی از داخل خانه آقای انتظامی دیده می‌شود تا مخاطب هم با گذشته فضا و زندگی 40 ساله ایشان در این مکان و هم با مروری بر تئاتر ایران از 150 سال پیش تا کنون مواجه شود. همچنین اتاق آیینه جادویی را داریم که در آن مروری بر تمام فیلم‌های تئاتری است که هنرمندان تئاتر ایران گردآوری کرده‌اند.


مدیر پروژه ساخت و راه‌اندازی موزه تئاتر با اشاره به وجود مجسمه‌های متعددی از هنرمندان و بازیگرانی چون عزت‌الله انتظامی، علی نصیریان، محمدعلی کشاورز، جمیله شیخی، پرویز فنی‌زاده و فخری خوروش در این موزه یادآور شد: فضایی که داریم فضای کوچکی است ولی سعی کردیم با شیوه‌های متعدد و مختلف کاری کنیم تا مخاطب ساعاتی جذاب و مفید را در موزه تئاتر سپری کند.


ساخت شهر فرنگ مدرن


غریب‌پور درباره امکانات دیگر موزه تئاتر گفت: شهر فرنگ مدرنی در موزه تئاتر در معرض دید مخاطبان قرار می‌گیرد که سه فیلم را در آن واحد نمایش می‌دهد.


این کارگردان با سابقه تئاتر درباره اسناد و مدارک گردآوری شده برای موزه تئاتر نظیر بروشور و پوستر نمایش‌های مختلف اجرا شده در ایران توضیح داد: دو تن از دستیارهای من در مجموعه تئاترشهر در حال اسکن کردن بروشورهای موجود در تئاتر شهر هستند که این اتفاق برای اولین بار رخ داده است که بریده جراید، بروشور و پوستر نمایش‌ها اسکن می‌شوند تا در اتاقی که برای آن‌ها در نظر گرفته شده به نمایش گذاشته شوند.


این هنرمند شناخته شده تئاتر در پایان تأکید کرد: در حال حاضر حدود یک هزار سند تئاتری برای نمایش در موزه تئاتر گردآوری شده که این اقدام نیز برای اولین بار رخ داده است. سعی داریم در موزه تئاتر مرور گذشته 150 ساله تئاتر ایران را میسر کنیم.


همچنین در حال حاضر تعدادی از هنرمندان نقاش کشورمان مشغول کشیدن نقاشی بر روری دیوارهای این خانه هستند و تابلوی معروف “تکیه دولت” را هم در اندازه‌های 10*15 متر نقاشی می‌کنند.


 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …