“سد” نماد درماندگی انسان در بهره برداری آب است

به گزارش ایرانگرد نیوزدر اصفهان، حسین مرادی در سومین نشست تخصصی چالش‌ها و مباحث نوین در مدیریت شهری که در پژوهشگاه شاخص پژوه اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: گاهی احساس می‌کنم برخی مسوولان ما با خاک خود می‌جنگند و فکر می‌کنند کشور متعلق به مردمان دیگری است و کمر همت به تخریب آن بسته‌اند.

وی افزود: بیشتر مردم گمان می‌کنند محیط زیست تنها پارک ملی قمیشلو، گلستان و محیط بکر است در حالی که واژه محیط زیست تقابل و درهم کنش سه عامل بیولوژیکی، اقتصادی و اجتماعی است.

این عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به اینکه حذف انسان از محیط زیست امکان‌پذیر نیست زیرا حیات این دو به یکدیگر وابسته است، تصریح کرد: همواره گمان می‌شود توسعه عامل نخست تخریب محیط زیست اما توسعه در تعریف به معنای هر فعالیتی که موجب ارتفاع سطح کیفی زندگی و جوامع انسان‌ها شود.

مرادی اضافه کرد: متاسفانه توسعه در تعریف بسیاری از مدیران هر چیزی است که دود می‌کند و اگر همین مدیران بخواهند توسعه را نشان دهند سازه بتنی عظیم یک سد انتخاب می‌کنند در حالی که سد نماد اصلی عقب‌ماندگی و درماندگی انسان در مقابل بهره‌برداری از منابع آب است.

این عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه داد: جامعه امروز ما مانند انسان تازه به دوران رسیده‌ای است که سعی می‌کند هر چیزی را با پول بخرد! به طور مثال برای ساخت سد کارون 4 و پالایشگاه بندرعباس چند روستا را خریداری کرده‌اند. فردی با درآمد ماهیانه 10 میلیون تومان را در تهران تصور کنید،‌ حال شخص دیگری در همین سرزمین را در یکی از روستاهای دور دست با در 150 هزار تومان در ماه در نظر بگیرد،‌ ارزش زندگی کدام یک بیشتر است؟

وی با بیان اینکه هفت چالش محیط زیستی در ایران وجود دارد، گفت: مهم‌ترین مشکلی که من در ایران نسبت به سایر کشورها دیدم ضعف در میهن دوستی است.

این عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان اضافه کرد: مساحت سوئیس برابر با مساحت استان اصفهان است اما وقتی از یک سوئیسی در خصوص مساحت کشورش می‌پرسید، پاسخ می‌دهد کشور من کوهستانی است و اگر سطح کوه‌ها را هم حساب کنید مساحت واقعی آن بسیار بیشتر می‌شود.

مردادی با اشاره به اینکه وقتی که خاک ایران برای کشاورزی صادر می‌شود و ذخایر معادن سنگ ما به صورت خام صادر می‌شود فرقی با تصرف بخش از خاک خوزستان توسط صدام ندارد، تصریح کرد: خام فروشی مانند فروش مساحت کشور است. کشور فروشی‌ای که درآمد حاصل از آن صرف خرید ویلا در کانادا، بوسنی هرزگوین و ونزوئلا می‌شود!

وی تصریح کرد: کشور نیازمند ارز، دو راه برای تولید آن دارد یا از طریق تولید محصولات صنعتی و یا خام فروشی. فولاد و ذوب آهن از بزرگ‌ترین صنایع کشور هستند آیا صدور شمش فولاد خام فروشی نیست؟

این عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان خاطرنشان کرد: کشورهایی مانند فنلاند و سوئیس بزرگ‌ترین ذخایر فولاد را دارد اما از یک دهم منابعشان را استفاده نمی‌کنند و با همان مقدار کمی که استخراج کرده‌اند محصولاتی مانند خودرو و… می‌سازند اما ما شمش فولاد را صادر و پیچ و مهره چینی وارد می‌کنیم!

مرادی عدم آگاهی مردم را یکی دیگر از چالش‌ها محیط زیستی کشور اعلام کرد و گفت: مردم آگاهی لازم را ندارد و بسیاری از مسائل را نمی‌دانند، مردم اصفهان نمی‌دانند مواد غذایی که مصرف می‌کنند 40 برابر استاندارد آلوده است. مردم ما چقدر در NGO ها شرکت دارند و در جلسات علمی شرکت می‌کنند؟

وی ادامه داد: در فصل لاله های واژگون و موسیر به چه زبانی باید به مردم گفت منطقه دالان کوه حفاظت شده است و لاله واژگون را نچینید؟ هر شخصی یک کلنگ و تیشه دستش است و مردم انگار غنیمت جنگی بدست آورده‌اند!

این عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به اینکه بخش زیادی از قوانین زیست محیطی ما مخرب است، تصریح کرد: مثال مشخص آن قانون استقلال آب است که تالاب‌ها را خشکانده و تمام آب بخش کشاورزی و حتی شرب را گرفته است. این قانون پیامدی جز بیابان زایی و مهاجرت به دنبال نداشته است.

مرادی با بیان اینکه قوانین کشور در حوزه محیط زیست بسیار ضعیف، ناکارآمد و بیشتر شبیه شوخی هستند، اظهار کرد: دو ماه پیش دانشگاه صنعتی پیش‌نویس قانون حفاظت از تالاب‌ها به مجلس ارایه کرد! متاسفانه ما در بسیاری از موارد دیگر مانند محیط زیست شهری و حفاظت از غارها هنوز قانونی نداریم.

وی اضافه کرد: دوستی می‌گفت اگر می‌خواهید محیط زیست درست شود در مجلس را ببندید! زیرا هر نماینده‌ای بدون در نظر گرفتن محیط زیست سعی می‌کند بزرگ‌ترین پروژه‌ها را به شهر خود ببرد. متاسفانه تصمیمات شتاب زده استانی را نیز باید از بدترین مشکلات محیط زیست کشور عنوان کرد. آیا در نی‌ریز و بیرجند آبی وجود دارد که ما با آن کارخانه فولاد تاسیس کنیم!؟ هیچ مسوولی یک‌بار بررسی کرده است تصمیمات استانی چه بالایی سر مردم می‌آورد؟ تصمیمات استانی یعنی زمانی که همه چیز دست به دست هم دهد تا یک کشور نابود شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان مدعی شد: سازمان محیط زیست توان مقابله با اقدامات برخی از ارگان‌ها را ندارد. برای مثال چند سال پیش یک جاده عریض و طویل در سرخه حصار کشیده شد و به جای آن یک ارگان که نامش هم مشخص نشد یک ساختمان یک طبقه دو اتاقه به محیط زیست داد! در تمام دفاتر دولتی دفتر HSE وجود دارد اما متاسفانه تخصص محیط زیست و دیدگاه گلان محیط زیست در این دفاتر دیده نمی‌شود.

مرادی خاطرنشان کرد: چالش دیگر محیط زیست کشو تغییرات اقلیمی است که در کل جهان وجود دارد اما در ایران شدیدتر است. زمانی شرکت‌های نفتی دنیا به هر وسیله ممکن جلوی محققان می‌گرفتند تا تغییرات اقلیمی را مطرح نکنند امروز در ایران هم این مسائل دیده می‌شود.

وی از بین بردن جنگل‌ها و مراتع را عامل اصلی سیل در بیشتر شهرهای کشور عنوان کرد و گفت: قاسم آباد مشهد شهری در وسط رودخانه بنا شده است و آن را توسعه داده‌اند. یک زلزله دو ریش‌تری چند صد هزار نفر را در این شهر خواهد کشت. نباید بگوییم بلای طبیعی و قهر خداوند، توسعه ما اشتباه است.

به گزارش ایرانگرد نیوز، این عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به اینکه تغییرات اقلیمی برگشت ناپذیر کشور گفت: ما امروز پناهنده های تغییر اقلیم داریم. از پلیس راهنمایی و رانندگی بپرسید از 10 سال گذشته تاکنون چرا پلاک‌های یزد، کرمان خوزستان در اصفهان زیاد شده است؟ شهروندان این شهرها از گرما، بی آبی و گرد و غبار فرار می‌کنند.

مرادی افزود: من به شدت با انتقال بین حوزه‌ای آب در ایران مخالف هستم زیرا کاهش فشار کارون در سال‌های گذشته موجب شده تا آب شهری مانند آبادان شور شود. خوزستان آینده سیستان امروز است. سیستان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گندم کشور بود اما با بستن آب هیرمند زمین‌های آن تبدیل به شوره‌زار شد.

وی با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین قربانی بی‌برنامگی محیط زیست است، خاطرنشان کرد: روزی که تالاب گاوخونی خشک شد کشاورزی در شرق استان ادامه داشت اما کم کم کشاورزی با مشکل روبه رو شد. فکر می‌کنید قدم بعد از کشاورزی کجاست؟ با کاهش آب در آینده بین شهر و صنعت کدام را انتخاب می‌کنند؟ شهر را، و صنعت تراز اول کشور از را از دست می‌دهیم و نهایت پس از اینکه گرد و غبار، خشکی و آلودگی بیشتر شد مردم اصفهان را تخلیه می‌کنند و اینجاست که شاهد نابودی یک تمدن و فرهنگ می‌شویم.

این عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: در دو پروژه ای که در مرکز تحقیقات دانشگاه در خصوص آلودگی و تغییرات اقلیمی انجام شد نشان داد که 60 درصد شهروندان اصفهانی ناراحتی‌های پوستی، ریوی ناشی از آلودگی را تجربه کرده‌اند.

مردادی با اشاره به اینکه ما تا چند سال پیش می‌خواستیم دنیا را با افسردگی، سوزش چشم و ناراحتی‌های ریوی، ام‌اس و سرطان مدیریت کنیم! اضافه کرد: مردم اصفهان 86 درصد افزایش آلودگی هوا را تجربه کرده‌اند و 50 درصدد مردم این شهر احساس می‌کنند آلودگی هوا موجب افسردگی آن‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه بیش از 20 درصد مردم در زمان‌های ماندن در ترافیک احساس پرخاشگری و عصبانیت می‌کنند و 60 درصد گفته‌اند در زمان آلودگی خشونت در شهر بیشتر می‌شود، افزود: من آینده خوبی برای محیط زیست کشور متصور نیستم و در خصوص اصفهان نیز باید بگویم وضعیت محیط زیست در شهر اصفهان فاجعه است و از مرز هشدار خارج شده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان در پایان خاطرنشان کرد: چند وزیر اصفهانی در دولت جدید مشغول به فعالیت شده‌اند است و احتمال گسترش توسعه و صنعت در این شهر وجود اما به قاطعیت می‌گوییم اصفهان و مردم آن حتی یک اپسیلون بیشتر توان ندارد.

:: دانلود فایل ضمیمه ()

Check Also

محیط‌زیست عامل وحدت و همگرایی در کشور است

رئیس سامان حفاظت محیط‌زیست گفت: پروژۀ تکثیر در اسارت یوز آسیایی نشان داد چطور مسالۀ …