فیلم‌های ایرانی را در آفریقا مجانی پخش می‌کردیم/ اگر وزیر ارشاد نمی‌گفت برو نمی‌رفتم


به گزارش خبرنگار مهر، جواد شمقدری رییس سابق سازمان سینمایی در مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان سینمایی گفت: دولت تدبیر و امید با برنامه مفاهمه و گفتگو با همه وارد کار شد اما ما شاهد هستیم آنها که دشمن این سرزمین هستند در دشمنی خود همچنان جدی هستند و در منطقه چه جنگ هایی راه انداخته اند و شادمانه از جنگی جدید یاد می کنند.


وی با اشاره به اینکه امروز در جشنواره های جهانی مانند تحریم هایی که جهان علیه ایران دارد با جدیت علیه فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی نیز فعالیت می‌کنند، ادامه داد: در جشنواره های جهانی ضدیت جدی تری علیه فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی وجود دارن و آنها سعی می کنند فیلم های زیرزمینی و ایرانی هایی را که تنها اسم ایرانی را یدک می کشند به عنوان فیلمسازان ایرانی در جشنواره های خود شرکت داده و به آنها جایزه دهند.


حضور پررنگ در جشنواره‌های خارجی را رها کنیم


رییس سابق سازمان سینمایی همچنین توضیح داد: در عرصه سینما باید از دالان های جشنواره‌ای بگذریم. زمانی حضور در جشنواره ها دغدغه اصلی سینمای ایران بود که خوشبختانه طی سالهای گذشته جوایز بسیاری را از جشنواره های معتبر جهانی به دست آوردیم که همه این جوایز در موزه سینما وجود دارد به همین دلیل باید به عرصه های دیگر سینما نیز توجه کرد و حضور پررنگ را در جشنواره های خارجی رها کنیم. جشنواره مانند بالکن یک خانه است و اگر تنها به بالکن توجه کنیم خانه امنیت خود را از دست می دهد و نباید فراموش کرد که اصل خانه بالکن نیست.


شمقدری گفت: سینمای ایران امروز از فضای گلخانه ای خارج شده و وارد فضایی آزاد برای رشد شده است. می توان گفت سینمای ایران در حال گذر از دوران بلوغ است و شرایط متفاوتی را برای گذر از کودکی به جوانی سینما رقم می‌زند. این وظیفه مدیریت جدید سینمای ایران است که با داشتن یک تحلیل منطقی برای 10 سال آینده سینمای ایران برنامه‌ریزی کند. همه کسانی که این روزها می خواهند مدیریت دهه 60 و 70 دوباره در سینما رقم زده شود و تمایل دارند مدیران آن زمان را دوباره وارد عمل کنند باید توجه داشته باشند که این مسئله شبیه توجه به روش آموزشی معلمانی است که در گذشته برای مهدکودک تدریس می کردند.


برگشت سینمای ایران به دهه 60 و 70 محال است


وی با اشاره به اینکه این روزها از دهه 60 و 70 سینمای ایران بسیار یاد می شود، گفت: به این مسئله خرده نمی گیرم اما این دوستان نباید فراموش کنند که چنین برگشتی در سینمای ایران محال است و بدانند که چهار سال گذشته سینمای ایران برای عبور از این وضعیت دوران پرمخاطره ای را سپری کرده است. می خواهم کلید فهم ارزش ها، اقدامات و ابتکارات در سینما را به کسانی که می خواهند در رابطه با فعالیت های سینمایی درست قضاوت کنند، تقدیم کنم.


رییس سابق سازمان سینمایی با اشاره به اینکه اصل فعالیت های سازمان سینمایی در این چهار سال به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام شده است، گفت: به برخی از نیازها و اولویت های سینمای ایران از دید خود در این جلسه اشاره می کنم و امیدوارم ایوبی به آن توجه کند. از جمله این مسائل می توان به تلاش و برنامه ریزی بر گسترش و ایمن سازی قالب های عرضه، تولید و نمایش فیلم ایرانی در جهان اشاره کرد که جزو چالش های جدی ما در سینماست.


وی بیان کرد: سینمای ایران با مشکلات زیادی مواجه است که باید در مدیریت جدید برطرف شود از جمله این مشکلات می توان به اعتراضات به نوع فعالیت شورای صنفی نمایش، تعداد کم سالن‌های سینما، خرید فیلم های ایرانی و پخش آن در جهان، قاچاق فیلم های شبکه نمایش خانگی و تحریم پنهانی سینمای ایران در جهان اشاره کرد.


دولت جدید فیلم‌های ایرانی را در آمریکا و اروپا نمایش دهد


شمقدری با اشاره به اینکه سینمای ایران امروز در شرایطی قرار دارد که نوع تحریم ها سبب شده حتی جشنواره قاهره نیز تمایلی به پذیرش فیلم های ایرانی در مصر ندارد و یا مشکلاتی بر سر راه اکران فیلم “33 روز” در کشورهای عرب به وجود آید، گفت: به نظر می رسد سینمای ایران می تواند در اروپا و آمریکا کارکرد خوبی داشته باشد و با توجه به سوابق ایوبی می توان امیدوار بود این بخش از سینما در دنیا فعال شود. البته نباید فراموش کرد که در کشورهایی مانند آفریقا، فیلم های ایرانی باید به صورت مجانی پخش شود که البته ما این کار را انجام دادیم.


رئیس سابق سازمان سینمایی گفت: افزایش استحکام پایه های سینمای ایران از جمله افزایش سهم حمایت های مالی یکی دیگر از مشکلات ما در سینماست هر چند در سال 90 اعتبارات خوبی برای سینما اختصاص داده شد اما این اعتبارات در سال 91 و 92 چندان قابل توجه نبود و این نشان می دهد که سهم فرهنگ در کشور خیلی کم دیده می شود که باید به این مسئله توجه کرد. امیدوارم آقای جنتی لطف کرده و سهم اعتبارات فرهنگی را با ضریب بالای 5 یا 6 برای سال آینده در نظر بگیرد.


بخش خصوصی کنونی نمی‌تواند تصدی‌گری سینما را بکند


شمقدری ادامه داد: ساختارهای اجرایی و مدیریتی و سازمانی در بخش دولتی و خصوصی باید مورد توجه قرار گیرد هر چند در بخش دولتی، سازمان سینمایی شکل گرفته اما در بخش خصوصی چیزی به اسم تشکیلات منسجم وجود ندارد که امیدوارم در این رابطه کار جدی صورت گیرد. قبل از هر چیز بخش خصوصی را باید نسبت به فعالیت‌های خود آماده کنیم چرا که بخش خصوصی کنونی نمی تواند تصدی گری سینما را برعهده بگیرد.


وی با اشاره به اینکه بخش آموزش نیز باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، گفت: باید بتوانیم بهترین ها را برای سینما تربیت کنیم.


رئیس سابق سازمان سینمایی با اشاره به بحث فناوری و روش های نوین در سینما توضیح داد: قرار بود 200 سالن سینما را با بودجه 10 میلیارد تومان به سیستم های دیجیتال تجهیز کنیم که این 10 میلیارد تومان به وزارتخانه اختصاص داده نشد و پروژه تجهیز متوقف شد اما با این حال در جشنواره فیلم فجر 70 سالن سینما به سیستم دیجیتال تجهیز شد.


شمقدری گفت: با توجه به مطالبات مقام معظم رهبری باید پیوند جدی تر و مستمر با هویت و زیباشناسی دینی و اخلاقی فراهم شود همچنین توجه به گفتمان انقلاب، مخاطب منطقه ای و جهانی و همگام شدن سینمای ایران با نظام جمهوری اسلامی فراهم شود.


وی در بخش پایانی صحبت های خود از حسینی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکر کرده و دوران وزارت او را کمترین دوره چالشی میان معاونان دانست. وی همچنین از همه همکاران خود در سازمان سینمایی تشکر کرد.


خوشحالم مسئولیت را از دوش من برداشتند


شمقدری از صمیم دل از علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت یازدهم تشکر کرده و گفت: خوشحالم که این مسئولیت را آقای جنتی از دوش من برداشته است چرا که خودم هیچ گاه این مسئولیت را رها نمی کردم چرا که به رها کردن مسئولیت در نظام جمهوری اسلامی ایران معتقد نیستم. مدیریت در سینما کار سختی است و از همه سینماگران می خواهم کاری که با من کرده اند با مدیر بعدی نکنند. حجت الله ایوبی مدیر خوبی است که باید همه به او کمک کنند.


وی خطاب به ایوبی گفت: آقای ایوبی نام خوبی دارید چرا که در مدیریت سینمای ایران باید صبر ایوب داشت و امیدوارم بتواند از عهده این مسئولیت برآید.


در ادامه این مراسم، مراسم تودیع محمد مهدی فداکار معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز برگزار شد.


وی در این مراسم گفت: از دکتر حسینی تشکر می کنم که حدود چهار سال به من اعتماد کرد و در این جایگاه خدمت کردم. در طول مدت فعالیت خود کم و کاستی های زیادی داشتم اما ایشان مدیر خوبی بود و از من حمایت کرد. تشکر دوم هم از آقای جنتی است که این بار را از دوش من برداشت چرا که فعالیت چهارساله در بخش مالی کار بسیار سختی است.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …