حذف ساز از تبلیغات شهری و روزنامه‌ای/ درهای بسته پیش‌روی موسیقی بیشتر شد

به گزارش ایرانگرد نیوز، علی قمصری آهنگساز و سرپرست گروه “همنوازان حصار” در ابتدای این نشست گفت: گروه “همنوازان حصار” مدت زیادی است که به صورت جدی با هدف اعتلای موسیقی ایرانی فعالیت خود را در عرصه موسیقی ادامه می‌دهد. یکی از اهداف مهم این گروه دوری از بازنمایی‌های موسیقی سنتی ایرانی که باعث ایجاد دافعه بین مخاطب و موسیقی سنتی شده است، خواهد بود. هدف ما صرفا جذب مخاطب نیست بلکه تلاشمان این است که شکل تازه‌ای از موسیقی را به مخاطبان و علاقه مندان موسیقی اصیل ایرانی ارائه دهیم.

 

 

مخاطبان منتظر یک کنسرت متفاوت باشند

 

این نوازنده ادامه داد: کنسرت‌های “نقش خیال” و “آب، نان، آواز” و “نه خنده ای نه گریه ای” به خوانندگی همایون شجریان، کنسرت “برف‌خوانی” به خوانندگی محمد معتمدی از جمله کنسرت‌هایی است که تاکنون توسط گروه ما به اجرا درآمده است. کنسرت جدیدمان که 14 و 15 شهریور در تالار وحدت برگزار می‌شود هم قدم بعدی ما برای اجرای متفاوت آثار موسیقایی است که کمی با دیگر کنسرت هایمان تفاوت دارد.

 

وی افزود: برخلاف کنسرت های قبلی که از تکخوان مرد استفاده می کردیم در این کنسرت به سراغ هم‌آوایی رفتیم که طی آن چهار خواننده زن متشکل از بهرخ نوروزی، سحر محمدی، مژده بهرامی، هاله سیفی‌زاده و یک خواننده مرد که من هستم قطعه‌ها را اجرا می‌کنند. البته ما در سازبندی‌ها طوری عمل کردیم به تعداد خانم ها از سازهایی استفاده کنیم که صدای بمی دارند و به نوعی مکمل صدای خانم ها می شوند. ضمن اینکه ما برای اولین بار در کنسرت هایمان یک قطعه را به صورت “آکاپلا”( اجرای موسیقی به شکلی ساز و اواز جای خود را تغییر می دهند) اجرا خواهیم کرد که به نظر من تجربه ارزشمندی برای ما بود

 

قمصری با اشاره به نحوه انتخاب خوانندگان کنسرت گفت: به دلیل اینکه به راحتی نمی توان چند خواننده موسیقی ایرانی را در کنار هم قرار داد و معمولا هم نوع آموزش خوانندگان طوری است که بخش تجربی به بخش آکادمیک این حوزه ارجحیت دارد بنابراین زمان زیادی را برای انتخاب خوانندگان و تمرین با آنها صرف کردم تا بتوانم ضمن آشنایی با صدایشان کار را از دایره تنگ موسیقی قراردادی خارج کنیم. البته این به معنای جدایی از موسیقی ایرانی نیست بلکه فرو رفتن در موسیقی اصیل ایرانی است.

 

این آهنگساز موسیقی ایرانی با اشاره به نوآوری های کنسرت گروه همنوازان حصار در عرصه موسیقی ایرانی تاکید کرد: امیدوارم این اجرا حرکتی ایجاد کند که ذهن مخاطب مهم ترین اولویت تلقی شود، در غیر اینصورت برای جذب مخاطب فرمول های ساده تری هست که بتوان مخاطب را جذب کرد. اینکه تماشاگر با دیدن و شنیدن یک آفرینش هنری با اثر مواجه شود که غیر از تخلیه هیجان چیز دیگری به او بدهد مهم ترین هدفی است که ما در این کنسرت دنبال می کنیم.

 

سازنده موسیقی آلبوم “برف‌خوانی” در این نشست خبری خاطرنشان کرد: مدتهاست بدون اینکه بخواهم مبارزه‌ای کنم و مقابل جریان‌هایی باشم که نمی توان مقابل آنها ایستادگی کرد، تلاشی را آغاز کردم که بتوانم به ضد فرهنگ ها و ضد ارزش هایی که توسط برخی از نهادها مانند صدا و سیما ایجاد می‌شود، پاسخ بدهم. متاسفانه این نهادها به تبلیغ عناصر و نمایش چهره هایی در عرصه فرهنگ و هنر  اقدام می کنند که در مقابل بسیاری از هنرمندان دیگر محق نیستند و این یکی از اهدافی است که همه باید برای جلوگیری از اشاعه آن کوشش کنیم.

 

 

نابرابری حقوق مرد و زن در موسیقی ایرانی

 

نابرابری حقوق مرد و زن در موسیقی ایرانی یکی دیگر از مواردی بود که قمصری در این نشست به آن اشاره کرد و گفت: ما موزیسین ها بدون اینکه بخواهیم با کسی شاخ به شاخ شویم و جنگی داشته باشیم باید کمک کنیم تا نابرابری های جنسیتی در موسیقی ایرانی مرتفع شود. البته ما در این کنسرت برای هنجارشکنی از خوانندگان زن استفاده نکردیم اما این را هم مدنظر داشتیم که باید بستری را برای حضور هنرمندان خانم در موسیقی فراهم کنیم.

 

اهمیت بر بافت موسیقی چندا صدایی در موسیقی ایرانی، هم آوایی خواننده ها با سازهای کنسرت، تلاش برای گسترش محتوا و معناگرایی در موسیقی ایرانی موارد دیگری بود که سرپرست گروه همنوازان حصار در این نشست خبری به آن اشاره کرد و اجرای آینده گروه را تلاشی برای گسترش معناگرایی و وفاداری موسیقی ایرانی به این موضوع قلمداد کرد.

 

داستان کلید و قفل‌های دربسته ای که زیاد شد

 

سید علی میرمحمدی مدیر برگزاری این کنسرت هم در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به فعالیتهای شرکت هامین گستر در برگزاری کنسرتهای موسیقی خاطر نشان کرد: تلاش ما از همان ابتدایی که وارد جریان برگزاری کنسرت های موسیقی شدیم حمایت از موسیقی جدی و دارای ارزش موسیقایی است که برگزاری اپرای جان اسکیگی به کارگردانی هادی قضات نمونه خوبی برای این ادعاست.

 

وی ادامه داد: علی قمصری و گروه همنوازان حصار یکی از گروههای نوگرای موسیقی ایرانی هستند که تلاش ندارند به هر قیمیت مخاطب را جذب کنند. ما هم بنا نداریم که از آنها بخواهیم با هر تمهیدی برای کشیدن مخاطب به سالن ها تلاش کنند. اما حتم داریم وقتی گروهی می آید و با ترکیبی از اشعار سپید و موسیقی اصیل ایرانی اثری را ارائه می دهد که بسیار خوب و گوش نواز است پس در جلب نظر مخاطب هم بسیار خوب عمل می کند. برانگیختن مسوولیت اجتماعی از اهداف مهم موسسه هامین گستر است. برای ما هنر و هنرمند ویترین تبلیغاتی نیست و این موضوعی است که تمام تلاش ما برای تحقق آن خواهد بود.

 

 

میرمحمدی با انتقاد از کم توجهی نهادهای مجری تبلیغات شهری به حوزه موسیقی تصریح کرد: در این نشست های اخیر من به ماجرای قفل و کلید بارها اشاره کردم و امیدوار بودم که در دولت جدید کلید بسیاری از قفل های دربسته توسط دوستان دولتی باز شود. اما متاسفانه شاهد برخی از رفتارها بودم که نه تنها باعث حل مشکلات موجود در تبلیغات آثار موسیقایی نشد بلکه من را قفل های بیشتری رو به رو کرد که کار را برای ما سخت کرد.

 

وی گفت: گویا مشکلات همیشگی موسیقی از جمله نشان ندادن ساز از صدا وسیما به حوزه های دیگر هم تعمیم داده شده و من نمی دانم چه زمانی این مشکل برطرف خواهد شد. این در حالی است که اگر من نتوانم تصویر یک ساز را در روزنامه و یا بیلبورد تبلیغاتی نشان دهم پس مخاطب چگونه با محتوای برنامه و یا آلبوم آشنا شود؟ من امیدوارم دوستان کلید به دست هر چه زودتر قفل های زیاد فرهنگ را باز کنند و افرادی را در سمت های مدیریتی انتخاب کنند که فهم زیادی در حوزه موسیقی دارند.

 

مدیر برگزاری کنسرت گروه همنوازان حصار در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه نگاه ما به موسیقی نگاه درستی نیست و همه سرمایه گذاری ها به سمت موسیقی پاپ گرایش پیدا کرده است. ما وظیفه داریم گوش مخاطب را با موسیقی جدی آشنا کنیم البته در کنار این آشنایی حمایت هم می خواهیم.

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …