مقررات دست و پا گیر در صدور مجوزها حذف می‌شود/ تغییر مدیران همچون بازیکنان فوتبال

به گزارش ایرانگرد نیوز، در ادامه مراسم تودیع و معارفه حمید شاه‌آبادی و علی مرادخانی که امروز یکشنبه 10 شهریور ماه در تالار وحدت برگزار شد، صابری یکی از قدیمی‌ترین کارمندان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که 38 سال کارمند تالار وحدت و موزه هنرهای معاصر بوده است، درباره همکاری اش با مدیرانی چون علی مرادخانی چند خاطره تعریف کرد.

 

وی سپس با اشاره به اینکه 21 سال قبل زمانیکه سیدمحمد خاتمی قرار بوده از وزارت ارشاد برود در همین تالار وحدت مراسمی برای خداحافظی وی تدارک دیده شده بود، گفت: هر هنرمندی که در این مراسم وارد می شد در وصف خاتمی صحبت می کرد اما خاطره انگیزترین کار، کاری بود که جمشید مشایخی انجام داد و زمانی که زمین را می بوسید گفت ما خاک این صحنه هستیم و من به این صحنه افتخار می کنم و این افتخار را به خاتمی تقدیم می کنم.

 

این کارمند قدیمی در ادامه صحبت هایش خاطراتی از حضور علی جنتی در دهه 60 که وی در معاونت بین المللی وزارت ارشاد فعالیت داشت، تعریف کرد و همچنین درباره مرادخانی گفت: مرادخانی هنر و موسیقی را زنده کرده و حالا که بازگشته است لب های همه پر از خنده است در حالیکه وقتی از دفتر موسیقی می رفت چشم های همه پر از اشک بود.

 

علی جنتی عضو اولین هیات مدیره بنیاد رودکی بوده است

 

در بخش دیگری از این مراسم علی مرادخانی معاون جدید هنری وزارت ارشاد با اشاره به اینکه از امروز به صورت رسمی وارد معاونت هنری شده است، گفت: امیدوارم به شکلی شایسته بتوانم در این پست انجام وظیفه کنم همچنین از حمید شاه آبادی تشکر می کنم چون وی در حد کمال به امور مختلف هنری رسیدگی کرده است. معاونت امور هنری وسیع ترین و بزرگترین گستره حاکمیتی این وزارت است بنابراین رسیدگی به امور آن کاری خطیر و دشوار است. همینجا باید اعلام کنم که علی جنتی هیچگاه از حوزه فرهنگ و هنر دور نبوده در واقع او عضو اولین هیات مدیره بنیاد رودکی بوده است.

 

وی افزود: زمانیکه جنتی در کویت اقامت داشت من به همراه فرهاد فخرالدینی و همچنین ارکستر موسیقی ملی به آنجا سفر کرده و برنامه ای اجرا کردیم که با استقبال باشکوه و مهمان‌نوازی وی همراه بود بنابراین در طول این سال ها جنتی با فرهنگ و هنر در ارتباط بوده است و زمانیکه به عنوان یک رفیق سی ساله به من امر کرد که این پست را قبول کنم، پذیرفتم.

 

مرادخانی در ادامه با اشاره به اینکه بخش اول صحبت‌هایش خطاب به دولت است، متذکر شد: مطالبات هنرمندان بسیار زیاد است و انتظار می رود که دولت محترم در یک برنامه توسعه متوازن بتواند شرایطی را فراهم کند که وضعیت فرهنگ و هنر مناسب شود. اگر در حال حاضر مطالبات ما 2 درصد از مجموعه بودجه کشور است این مطالبات حداقل باید به 10 درصد افزایش یابد.

بودجه هنر باید اصلاح شود

وی یادآور شد: البته دکتر روحانی رئیس جمهور محترم همیشه توجه ویژه ای به فرهنگ و هنر داشته‌اند، اما ترجمه صحبت های رئیس جمهور در نظام بودجه عملی می شود که امیدوارم این اتفاق هرچه سریعتر رخ دهد. با این شرایط ناچاریم وضعیت بودجه را به شکل جهشی درآوریم، اما توقع هنرمندان ایجاب می کند که وضعیت فرهنگ و هنر کشور هم‌تراز با شرایطی که عنوان کردم شود و بودجه تئاتر افزایش پیدا کند.

مرادخانی با اشاره به اینکه بخش دوم سخنان‌اش خطاب به وزیر ارشاد اسلامی است، عنوان کرد: من 30 سال به عنوان یک رفیق شفیق در خدمت جنتی بودم و درک نظم و پاکیزگی در زندگی از او گرفتم پس اگر بتوانم یک دهم کارهای او را انجام دهم آدم خیلی خوبی هستم. هر بخش از معاونت هنری عملکرد و دنیای متفاوتی دارد به عنوان نمونه موسیقی در درون خودش چند ساحتی است، از موسیقی سنتی و کلاسیک گرفته تا پاپ که هر کدام کمک ها و حمایت های اساسی می طلبد. همچنین هنرهای تجسمی نیز شامل زیر مجموعه های مختلفی است پس باید با حساسیت های ویژه به آن توجه کنیم.

معاون هنری وزیر ارشاد ادامه داد: در بخش تئاتر نیز مسائل متعددی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. اصولا حتی کارهای اساسی هم که در سینما رخ داده توسط اهالی تئاتر بوده است و در واقع تئاتری ها خودشان مادر بسیاری از امور هستند. معتقدم قطعا بودجه معاونت هنری در این دوره باید سه برابر شود. مساله مورد توجه دیگر توجه به مولفه های توسعه است که یکی از وجوه آن گسترش فضاهای فرهنگی است که به درستی محقق نشده است. پس دولت محترم در این زمینه مدیون هنرمندان است.

مرادخانی با اشاره به توسعه موزه هنرهای معاصر و تئاتر شهر در شهرستان ها عنوان کرد: استانداران ما در این زمینه با اختصاص بودجه به فعالیت های فرهنگی دستشان بازتر از تهران است. داشتن بخشی به نام فرهنگ و هنر در یک استانداری از وظایف یک استاندار است چون در آینده به بهره وری منجر می شود، همچنین برای اینکه فرهنگ و هنرمان جهانی شود باید کارهای جهانی هم انجام دهیم. امیدوارم بحث دیپلماسی هنر و تبادل بین هنرمندان ایرانی و خارجی را در دولت جدید پی بگیریم.

در ادامه مراسم تودیع حمید شاه آبادی و معارفه علی مرادخانی با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

قبل از مراسم تودیع و معارفه حکم شاه آبادی که به عنوان مشاور وزیر در امور هنری منصوب شده بود، خوانده شد.

همچنین هدایایی برای تقدیر از این دو مدیر از طرف نهادهای مختلفی چون مرکز هنرهای نمایشی، دفتر هنرهای تجسمی، دفتر آموزش، دفتر موسیقی و انجمن موسیقی، موسسه آموزش عالی علمی کابردی و… در نظر گرفته شده بود که به آنها اهدا شد.

در بخش پایانی این مراسم علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی عنوان کرد: اگر امروز ایران و ایرانی پابرجا است حاصل خلاقیت پدیدآورندگانی است که از دیرباز تاکنون پدیده‌های شگرفی آفریده اند و ما نیز به آثارشان مفتخر و سرافرازیم، ما هنوز هنر ایرانی و خالقان آن را آنگونه که باید معرفی نکرده ایم.

 

برنامه ریزی بلندمدت برای رساندن هنرمندان به جایگاه درخور

 

وی افزود: باید با برنامه ریزی های بلندمدت هنرمندان را به جایگاه درخورشان برسانیم. نباید هنرمندان ما از مضایق مادی در رنج باشند. هنر فاخر و کم نظیر هنرمند ایرانی باید با تفاخر عرضه شود، چون عیار و اعتبار هنرمند ایرانی چنان است که در صورت فراهم شدن بستر مناسب می تواند هنرش را در همه جای دنیا عرضه کند.

 

جنتی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: حساسیت معاونت هنری و پاسخگویی به مطالبات متنوع هنرمندان کار معاونت هنری را دشوار می کند بنابراین من تردیدی نداشتم که باید فردی دردآشنا و البته هنرآشنا این پست را در اختیار بگیرد. فردی که مورد شناخت هنرمندان باشد تا با شناختی که از امور هنری دارد، این کاروان را به سرمنزل مقصود برساند.

 

وی متذکر شد: درک اصالت هنر و همنشینی با اهل آن و رعایت روح لطیف و ذهن خلاق هنرمندان از عهده کسانی برمی آید که به هنر و هنرمندان عشق می ورزد. هر چند در طول فرآیند انتخاب معاون هنری گزینه های متعددی را در نظر گرفتم اما در نهایت تصمیم به انتخاب علی مرادخانی شد، کسی که در طول سه دهه گذشته نامش در فعالیت های هنری سرآمد بوده است که البته این انتخاب علیرغم میل باطنی وی بود.

 

وزیر ارشاد در ادامه با اشاره به مشکلاتی که در حوزه های مختلف هنرهای تجسمی، موسیقی و تئاتر وجود دارد، عنوان کرد: برنامه ریزی، حمایت و رفع مشکلات و محدودیت های موجود همانند حذف قواعد و مقررات دست و پاگیر در صدور مجوزها، استعدادیابی، تلاش برای افزایش کیفیت جشنواره‌های ملی و بین المللی حوزه تجسمی، توجه جدی به موسیقی مقامی و نواحی و توجه به خوانندگان این حوزه، ارتقاء کیفی جشنواره های موسیقی و احیای ارکستر ملی از جمله مطالبات من از مرادخانی است.

 

وی همچنین یادآور شد: ارتقاء کیفی تئاتر فجر و جشنواره آیینی، تقویت شورای حمایت و تلاش برای حمایت از آثار نمایشی، تقویت آثار کیفی و ممانعت از اجرای آثار ضعیف در تالارهای اصلی، حمایت از طراحان و تولیدکنندگان خلاق و حضور موثر در بازار کشورهای اسلامی و همچنین معرفی افراد نخبه در رشته های فرهنگی هنری از دیگر اموری است که باید مورد توجه معاونت هنری قرار گیرد.

 

جنتی در پایان صحبت هایش یادآور شد: انجام همه اهداف و تجلی آرمان ها و آرزوهای ما در گرو قدردانی از مدیران و کارمندانی است که تاکنون در این پست حضور داشتند. بنابراین مراتب قدردانی خود را از حمید شاه آبادی و همکارانش که خدمات موثری را به جامعه هنری ارائه کردند، اعلام می‌کنم. به همین دلیل قرار است از حضور وی همچنان در وزارت ارشاد بهره ببریم. این تغییرات طبیعی است و مثل بازیکنی که در یک مسابقه تعویض می شود و جای خودش را به بازیکن تازه نفسی می دهد، اجتناب ناپذیر است.

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …