امنیت و آرامش لازمه ورود گردشگران خارجی به کشور است

0-3

یک کارشناس مسائل بین الملل معتقد است آرامش و امنیت داخلی برای ورود گردشگران خارجی و بهبود صنعت گردشگری کشور لازم است.

دکتر داوود هرمیداس باوند، کارشناس مسائل بین الملل ایران را کشوری با تاریخ و فرهنگ کهن و باستانی می داند و می گوید: ایران از نظر جاذبه های میراث فرهنگی جز ۵ کشور اول دنیا قرار دارد. همچنین ایران به دلیل دارا بودن آب و هوای متنوع و جذابیت های طبیعی و محیط زیست بین ۱۰ کشور برتر جهان قرار دارد. با توجه به این جذابیت های میراثی و طبیعی ایران باید یکی از قطب های گردشگری در دنیا تبدیل شود و فضای مساعدی برای ورود گردشگران خارجی داشته باشد.
باوند در ادامه به جایگاه ایران در صنعت توریسم و اکو توریسم اشاره می کند و می گوید: بیشتر گردشگرانی که این روزها به ایران می آیند و حتی گردشگران داخلی، گردشگران زیارتی هستند، نه گردشگران میراث فرهنگی.
این کارشناس مسائل بین الملل فضای حاکم بر کشور را دلیل اصلی ضعف صنعت گردشگری می داند و توضیح می دهد: ما هنوز نتوانسته ایم فضای خوب و آرامی برای استقبال و پذیرایی از گردشگران خارجی آماده کنیم. این که چند هتل محدود با قیمت های بالا ساخته شود برای جذب گردشگران خارجی کافی نیست. ما احتیاج به متل و هتل های ارزان قیمت تر داریم که گردشگران جوان و گردشگرانی از قشر متوسط که قصد ورود به کشور را دارند هم بتوانند به ایران بیایند.
او با تاکید بر این که تنوع اقلیمی بی نظیر ایران طرفداران زیادی در دنیا دارد، می افزاید: جزیره کیش یکی از جزایر بسیار خوب برای گردشگران داخلی و خارجی است که می تواند درآمد بسیاری برای کشور داشته باشد، اما تسهیلات خوبی برای گردشگران آماده نشده است. درحالی که سواحل و جذابیت های کیش با سواحل کشورهای عربی قابل مقایسه نیست، اما تعداد گردشگران خارجی که به این جزیره می آیند تقریباً صفر است.
باوند می گوید «ایران دارای جامعه ای ارزشی است» و این موضوع را یکی از مشکلات حوزه گردشگری می داند. به گفته او کشورهایی مثل ایران یا مصر که جامعه ای ارزشی و مذهبی دارند در حوزه جذب گردشگران خارجی با مشکلاتی مواجه می شوند.
باوند همچنین جو امنیتی حاکم بر کشور را دلیل دیگر حضور کمرنگ گردشگران خارجی در ایران می داند و می گوید: ایران دارای امکانات بالقوه گردشگری و از جذابیت های کافی برخوردار است، اما برخی مشکلات داخلی و فضای امنیتی به عرصه گردشگری لطمه وارد می کند. بروز حوادثی شبیه آنچه چند سال پیش برای گردشگران در اصفهان رخ داد و به اتوبوس حامل گردشگران خارجی که برای دیدن کسوف به ایران آمده بودند حمله شد، باعث می شود گردشگران احساس امنیت نکنند.
این کارشناس مسائل بین الملل استقبال خوب از گردشگران و معرفی جذابیت های گردشگری به مردم دنیا را لزوم رونق گردشگری می داند و تاکید می کند: باید فضایی آرام و باز برای گردشگران داخلی و خارجی به وجود آورد. گردشگران خواهان حدودی از آزادی و امنیت هستند که بتوانند قسمت های مختلف کشور را ببینند. ما جذابیت های فراوانی داریم. بطور مثال در خلیج فارس حدود ۳۳ جزیر زیبا وجود دارد، اما حتی گردشگران داخلی آنها را نمی شناسند و تنها تعداد محدودی از این جزایر را شناخته شده است.
او همچنین درباره وظیفه دستگاه سیاست خارجی درباره جذب گردشگر می گوید: دستگاه دیپلماسی باید بتواند تعاملات خوبی با دیگر کشورها و به خصوص کشورهای همسایه داشته باشد. در حال حاضر ما وضعیت خوبی نداریم و روابطمان با برخی کشورها، از جمله کشورهای همسایه خوب نیست.
او در ادامه به تیرگی روابط ایران و ترکیه بر سر موضوع سوریه اشاره می کند و می گوید: از یک سو روابطمان با ترکیه که یکی از همسایه های تاثیرگذار بر صنعت گردشگری است به دلیل مسائل پیش آمده در سوریه، دچار چالش شده است و از سویی کشورهای عربی منطقه بر ضد ایران متحد شده اند.  در حال حاضر ارتباط ما با کشورهای همسایه مان امنیتی و محدود است. حتی نتوانسته ایم از بازارهای مرزی به خوبی بهره برداری کنیم.

Check Also

برگزاری رالی تور گردشگری تهران- شمال

کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی با همکاری انجمن موتورسواری و اتومبیل‌رانی ورزش کارگری، رالی تور تفریحی، …