“ماهی و گربه” با مدل 28 بازیکن ساخته شد/ خبرهای خوب بین‌المللی در راه است

به گزارش ایرانگرد نیوز، نشست خبری فیلم سینمایی “ماهی و گربه” به مناسبت اولین نمایش آن در جشنواره بین المللی ونیز که پیش از سفر عوامل فیلم به این جشنواره با حضور شهرام مکری کارگردان، مریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین، امیر اثباتی طراح هنری و مشاور پروژه، سپهر سیفی تهیه کننده و بابک کریمی بازیگر در کانون ایران نوین برگزار شد.

 

در ابتدای این نشست مریم شفیعی مدیر عامل کانون ایران نوین گفت: این روزها ما با تغییراتی در مدیریت سینمای ایران رو به رو بودیم و از این رو تبریک می گویم و آرزوی موفقیت برای سینمای ایران را دارم. کانون ایران نوین بیش از بیست سال است در عرصه تبلیغات فعالیت می کند و در طی این سال ها با هنرمندان و سینماگران ارتباط دو سویه ای برقرار کرده است.

 

 

وی افزود: کانون ایران نوین چندی پیش واحد سینمایی خود را با حضور سینماگران و با مشاوره امیر اثباتی فعال کرد. ما اعتقاد داریم که بخش تبلیغات برای معرفی تولیدات سینمایی نقش مهمی را ایفا کند و از این رو در این بخش فعالیت خود را گسترده کردیم.

 

شفیعی ادامه داد: یکی از حرکت های کانون ایران نوین تامین سرمایه برای کارهای فرهنگی است. این کانون قصد دارد در عرصه های داخلی و بین المللی سینمای ایران حضور فعال تری داشته باشد. “ماهی و گربه” از تولیدات این کانون اولین حضور خود را در عرصه بین المللی آغاز کرده است و جا دارد از دست اندرکاران این فیلم تشکر کنم.

 

در ادامه شهرام مکری کارگردان “ماهی و گربه” گفت: فاصله طولانی بین ساخت فیلم اول من تا “ماهی و گربه” ایجاد شد. دوست داشتم بعد از اولین نمایش این فیلم ویژه اهالی رسانه نشست خبری را برگزار کنم اما آماده کردن فیلم برای شرکت در جشنواره ونیز زمان‌بر بود و نتوانستم این شرایط را فراهم کنم.

 

مکری ادامه داد: “ماهی و گربه” دومین فیلم سینمایی من و شبیه دیگر آثارم است. همیشه پیدا کردن تهیه کننده برای کارهایی که من در سینما انجام می دهم کار سختی است خوشبختانه این بار مجموعه ایران نوین در ساخت این پروژه با من همکاری داشت. فیلمبرداری ماهی و گربه در بهمن ماه 91 انجام شد و فیلم در یک سکانس – پلان طولانی اتفاق می افتد.

 

 

وی با اشاره به شرایط ساخت این فیلم عنوان کرد: ما برای ساخت ماهی و گربه یک ماه در لوکیشن تمرین می کردیم و کار در یک روز فیلمبرداری شد. این اولین حضور بین المللی فیلم در جشنواره ونیز است و به زودی اخبار حضور فیلم در جشنواره های دیگر نیز منتشر خواهد شد. ماهی و گربه در جشنواره ونیز در سه روز و در پنج سانس در بخش افق های نو به نمایش در می آید.

 

در ادامه این نشست سپهر سیفی تهیه کننده ماهی و گربه افزود: ما امیدواریم در عرصه سینما با اهدافی که پیش رو داریم بتوانیم قدم های بیشتری برداریم. ما به عنوان سرمایه گذار برای اولین بار در سینمای ایران با فیلم آزمایشگاه ساخته حمید امجد کار خود را شروع کردیم به واسطه این که امیر اثباتی در این پروژه سینمایی فعالیت داشت ما با گروه آشنا شدیم و همکاریمان را آغاز کردیم. تلاش کردیم در آن فیلم هم پتانسیل های تبلیغات را نمایش دهیم که در نهایت نتیجه هم بسیار ارزشمند و قابل دفاع بود.

 

تهیه کننده پروژه ماهی و گربه ادامه داد: همکاری ما با فیلم “قصه ها” به کارگردانی رخشان بنی اعتماد ادامه یافت که البته در این پروژه ما در مراحل آخر فیلمبرداری به گروه پیوستیم و حمایت حداکثری از این پروژه داشتیم و امیدواریم به زودی پروانه نمایش خود را دریافت کند و در جشنواره فجر امسال به نمایش در آید.

 

وی افزود: سومین حضور ما در سینمای ایران به همکاری با پروژه “چه خوبه که برگشتی” به کارگردانی داریوش مهرجویی بر می گردد. همکاری با این کارگردان حرفه ای را وظیفه خود می دانستیم. شهرام مکری نیز از جمله کارگردانانی است که در مجموعه ایران نوین با ما فعالیت می کند. تهیه این فیلم نیز اصلا کار ساده ای نبود خوشحالیم در این فیلم از سینمای ایران ورود پیدا کردیم بعد از جشنواره ونیز نمایش فیلم در پوسان کره است که خبر آن منتشر خواهد شد.

 

 

سیفی تاکید کرد: پروژه های دیگر این مجموعه نیز به زودی شروع می شود. امسال کانون ایران نوین حامی مالی جشنواره بین المللی کودک و نوجوان اصفهان است و جوایزی را به برگزیدگان خود اهدا خواهد کرد. ما در این مجموعه یک استودیو ویژه طراحی کردیم که به خدمات پس از تولید می پردازد. این کار یک قدم جدیدی در سینمای ایران است و امیدواریم سینماگران از این فضا استفاده کنند.

 

در ادامه امیر اثباتی اضافه کرد: من چند سالی است که افتخار همکاری با این کانون را دارم. از زمانی که دوستان در این مجموعه به فکر ایجاد واحد سینمایی افتادند من کنارشان بودم. برای این که با پروژه ای همکاری کنم در ابتدا باید از آن کار احساس رضایت داشته باشم و این همکاری برای من قابل دفاع و ارزش باشد و در مرحله دوم باید فضایی در آن ایجاد شود که بتوانم با کار خود چالشی ایجاد کنم.

 

وی درباره همکاری با پروژه ماهی و گربه گفت: من فیلم های کوتاه و اول شهرام مکری را پیش از این دیده بودم و نگاه متفاوت وی را دوست داشتم. این فیلم به لحاظ پروداکشن پیچیدگی های ویژه ای داشت که باید در مورد آن سنجیده فکر می شد. ما در ابتدا شرایط اجرا را بررسی کردیم و پس از تسلط کامل به سراغ فیلمبرداری رفتیم. وقتی پیش تولید شروع شد انتخاب عوامل کار را آغاز کردیم.

 

 

اثباتی ادامه داد: تمرین های بازیگران ابتدا در تهران و بعد در شمال برای پیدا کردن میزانس ها ادامه یافت. شرایط کار بسیار دشوار بود اما جذاب. وقتی نتیجه کار را دیدم بسیار هیجان زده شدم و انرژی ای که از آن گرفتم باعث شد خستگی هایم را فراموش کنم. وقتی که فیلم برای جشنواره ونیز راه یافت پی بردم که انتخابم درست بوده است. مجری به کار خود اعتقاد داشت و تلاش کرد فیلم را همانطور که در ذهنش بود بسازد.

 

در ادامه نیز بابک کریمی بازیگر فیلم هایی همچون “گذشته” و “ماهی و گربه” گفت: جشنواره ونیز یکی از قدیمی ترین جشنواره‌های دنیا محسوب می شود که با اعتبار است. این رویداد فرهنگی بانی فیلم های کلاسیک در سینما بوده است و تا سال هایی حتی در پذیرش فیلم های تجربی مقاومت می کرد اما از زمانی که پیشرفت تکنولوژی افزایش پیدا کرد آن ها نیز نگاه خود را عوض کردند.

 

وی افزود: در این سال ها فیلم هایی در بخش افق های این جشنواره به نمایش در می آیند که نشان می دهند پدیده هایی در راه هستند.

 

 

مکری همچنین درباره اکران فیلم “اشکان و انگشتر متبرک” فیلم اول خود گفت: اکران در سینمای ایران مناسباتی دارد. هنوز یک نگاه سنتی و کلیشه ای در بین سینماداران رایج است از طرفی فیلم من سیاه و سفید بود و ستاره هم نداشت. با داشتن پروانه نمایش امکان اکران پیدا نکرد چرا که سینماداران خیلی سخت چنین فیلم هایی را می پذیرند.

 

وی افزود: اما درباره فیلم ماهی و گربه خوشحالم که تهیه کننده با این پتانسیل در کنار من قرار دارد. می دانم اکران این فیلم با 130 دقیقه زمان کار سختی است. باید با یک نوع استمرار این مدل فیلم را به مخاطب بشناسانیم. از طرف دیگر باید شگردهایی پیدا کنیم تا مخاطب به سینما بیاید.

 

در ادامه اثباتی توضیح داد: مسئله اکران یکی از مسائل پیچیده است که طی چند سال گذشته مسئله ساز شده است. مدیریت اکران در ارتباط با چنین فیلم هایی به خوبی عمل نمی کند این گونه فیلم ها مخاطبان خاص دارند و باید مدیریت فرهنگی برای این فیلم ها محیطی ایجاد کند تا به خوبی دیده شوند. کانون ایران نوین درباره چنین فیلم هایی به فکر بازارهای بین المللی در حالحاضر نیز برای فیلم ماهی و گربه به صورت آنلاین بازاریابی انجام می شود و تا کنون بیش از 30 کشور درخواست خرید داشته اند.

 

مکری یکی دیگر از دلایل اکران نشدن اشکان و انگشتر متبرک را چنینی برشمرد: در زمان سجادپور مدیر اداره کل نظارت و ارزشیابی ارشاد وی معتقد بود مدل این فیلم امریکایی است و ما نمی گذاریم چنین فیلمی روی پرده برود چون ساختار آمریکایی دارد امیدوارم برای ماهی و گربه شرایط بهتری برایشان بوجود آید این فیلم هم به چندین ژانر سینمایی اشاره دارد.

 

شفیعی مدیرعامل ایران نوین درباره اهداف خود در حمایت از فیلم ها برای تولید عنوان کرد: ما برای ورود به سینما از مشاور و همکاران سینمایی استفاده می کنیم. در این پروسه از کارگردانان نامی تا حتی جوانان با استعداد نیز حمایت می کنیم. در هر حال در ابتدای این راه قطعا آزمون و خطا هم رخ داده است اما امیدواریم در آینده به افق های بهتری دست یابیم.

 

اثباتی درباره توجه این کانون به مخاطب افزود: قطعا مخاطب برای ما خیلی مهم است و البته کار باید توجیه اقتصادی هم داشته باشد. ما در واحد سینمایی از فیلم هایی حمایت می کنیم که پرمخاطب و دارای استانداردهای سینمایی باشند قطعا به دنبال جذب مخاطب نیز هستیم. در بخش حمایت از گونه های متفاوت سینما نیز از سینماگرانی حمایت می کنیم که به رشد سینما کمک می کنند و در این بخش صرفا به گیشه توجه نمی کنیم.

 

مکری درباه مجوز فیلم ماهی و گربه گفت: این فیلم پروانه ساخت دارد و پروانه نمایش خارجی آن را هم دریافت کردیم.

 

وی همچنین در پایان درباره انتخاب بازیگران این پروژه عنوان کرد: من در این فیلم یک زوج داشتم با نام های سعید و بابک که از همان ابتدا برای انتخاب آن ها به بابک کریمی و سعید ابراهیمی فر فکر می کردم. تیم دیگری از بازیگران که رده سنی 20 تا 26 سال قرار دارند بچه هایی هستند که سابقه تئاتری دارند. فیلم به نوعی شبیه یک مدل تئاتر است که در آن از مدل 28 بازیکن استفاده کردیم.

 

Check Also

کشف یک طرح مخفی پشت «مونالیزا»

یک دانشمند به کمک دوربین‌های پیشرفته یک طراحی مخفی در لایه‌های زیرین نقاشی «مونالیزا» کشف …