کمبود زمین برای ساخت و ساز هتل‌ها و منازعات خونین در استانبول

1--

هرچند که طبق برنامه ریزی های دولت قراراست تا سال 2014، بیش از 39 هتل جدید در استانبول احداث  ‎شود، این شهر به عنوان معدن طلای صنعت  هتلداری ترکیه و جذب میلیاردها دلار سرمایه خارجی ازکشورهای منطقه، با مشکل کمبود زمین برای ساخت و ساز مواجه است. چالشی که از هم اکنون با جرقه‎هایی از خشونت همراه شده‏است.

درگیری‎های خشونت آمیز میان پلیس و معترضان حامی محیط زیست که دراعتراض به تخریب یک پارک 70 ساله، این شهر توریستی را دستخوش آشوب کرده‏است، درحالی رخ داده که هفته پیش مقامات گردشگری ترکیه با خرسندی خبر از برگزاری موفقیت آمیز کنفرانس برتر سرمایه‏گذاری درصنعت هتلداری آسیای مرکزی CATHIC  دادند. این کنفرانس که هفته گذشته در هتل تقسیم مرمره استانبول برگزار شد، نشان از ادامه روند جذب سرمایه گذاری‎های خارجی در بخش هتلداری ترکیه و به ویژه استانبول دارد. اما این صنعت پردرآمد که همچون آهن ربا سرمایه‏های هنگفتی را از کشورهای منطقه بخود جذب کرده، با مشکل کمبود زمین برای ساخت و ساز مواجه شده است.
ترکیه با رشد قدرتمند اقتصادی در سال‎های اخیر موفق شده خودرا درعین حال به عنوان یکی از بازارهای جهانی گردشگری با سرعت رشد بالا نشان دهد. این موقعیت اکنون صنعت هتلداری این کشور را میدان گسترده‎ای برای جذب سرمایه‏گذاران منطقه و جهانی کرده‏است. ازهمین روترکیه با هدف جذب سرمایه گذاران تازه در بخش هتل‎داری این کشور، موفق شد که میزبان کنفرانس صنعت هتلداری آسیای مرکزی شود.
طبق برنامه ریزی‎های جاری در زمینه توسعه و ایجاد شعبه‎های جدید شرکت‎های هتلداری ترکیه، با بیش از 8500 اتاق قرار است تا سال 2015 در بازار هتلداری جهان جایگاه برتری به این کشور بدهد.
در سال 2012 بیش از 33 هتل جدید در استانبول احداث شد که بازار املاک و مستغلات آن هم اکنون همچون معدن طلایی است که تهیه زمین درآن بسیار دشوار شده است.
این شهر با جذب بیش از 9.3 میلیون گردشگر در سال گذشته در مقایسه با تنها 3 میلیون گردشگر در سال 2003 هم اکنون دارای چندین مرکز همایش با امکانات کم مانند و نیز چندین مرکز نمایشگاهی بزرگ است که این شهر را مبدل به یک بازیگر مهم گردشگری در سطح جهانی کرده است.
استانبول همچنین با بیش از 80 هزار اتاق برای پذیرش مهمان و ارائه انواع هتل‎های لوکس 5 تا 9 ستاره یکی از پربازدید کننده‎ترین شهرهای بی‌خواب جهان است.
با این حال  کارشناسان و مقامات گردشگری این کشور تاکید دارند که این شهر همچنان نیازمند احداث هتل‎‎های بیشتر است. از این روطبق برنامه‎های جاری تا سال 2014، قرار است که بیش از 39 هتل جدید در استانبول احداث شود.
کنفرانس CATHIC برای ترکیه فرصتی بود که طی دو روز ، فرصت ها و چالش‎های سرمایه گذاری در صنعت هتلدرای این کشور را با حضور بیش از 60 متخصص برتر بین‎المللی مورد بحث و بررسی قرار دهداما درگیری های دو روز گذشته در استانبول و تلاش های دولت برای تخریب یک پارک قدیمی نشان از شدت کمبودها و چالش‎های پیش رو برای ادامه روند ساخت و سازها و تامین هتل و برنامه های پیش روی دولت ترکیه در این زمینه دارد.
“دفنه گزن” ، سخنگوی CATHIC درهمین زمینه می‎گوید: «استانبول هم اکنون در شاهراه تبدیل شدن به یک مرکز مالی بین‎المللی است که مسیر همواری را برای رشد سریع در ترافیک تجاری و نیزمبدل شدن به یک مرکز گردشگری و یک مقصد برگزاری همایش‎ها آغاز کرده است.»
با این حال کارشناسان معتقدند که در یک مقصد گردشگری مهم همانند استانبول  مشکل قیمت سرسام آور زمین  مشکل مهمی است و در درازمدت یک چالش جدی برای رشد وتوسعه صنعت هتلداری دراین منطقه است. چالشی که از هم اکنون می توان ابعاد آن را در ابعاد اجتماعی و زیست محیطی مشاهده کرد.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …