چینی‌های ثروتمند، توریسم تولد را به آمریکا می‌برند

چینی‌های ثروتمند، توریسم تولد را به آمریکا می‌برند

مقامات آمریکا برای جذب گردشگران پولدار چینی دست به ایجاد تسهیلات سفر زده‎اند اما پولدارهای چینی با استفاده از این تسهیلات، تنها برای تولد کودکان بیشتر و گرفتن حق شهروندی آمریکا استفاه می‎کنند.

به گزارش چاینا دیلی، مقامات آمریکا برای مبارزه با پدیده‎ای به نام توریسم تولد، چندین خانه را که محل اقامت زنان باردار چینی بود، تعطیل کردند. این خانه‎ها محل اقامت زنان بارداری بود که با استفاده از مقررات گردشگری در این کشور اقامت کرده و پس از تولد نوزاد، با استفاده ازقوانین جاری، برای کودکان خود، حق اقامت و شهروندی می‎گرفتند.
طبق همین گزارش تقریبا تمامی زنان باردار دراین خانه‎ها منتظر دومین و سومین فرزند خود بودند و تقریبا هیچ یک بی فرزند نبودند. این مسئله نشان می‎دهد که این روش، فراری برای ثروتمندان چینی از قانون تک فرزندی چین و تولید فرزندان بیشتر نیز هست.
توریسم تولد یا توریسم مادری در دهه اخیر سبب سفر گروه‎های بزرگی از زنان باردار چینی به آمریکا و شکل گیری این نوع از توریسم شده‏است
طبق همین گزارش این خانه‎ها که به ویژه در کالیفرنیا و لس انجلس مبدل به محل اقامت زنان باردار و ثروتمند چینی شده، درمجموعه‎های بزرگ، دارای تمامی امکانات و تجهیزات  لازم است که با قیمت‎های گزاف دراختیار زنان باردار ثروتمندی قرار می‎دهد که یا قصد فرار از محدودیت قانون تک فرزندی در چین دارند و یا قصد دارند برای کودک خود حق اقامت و شهروندی آمریکا دریافت کنند.
این پدیده در دهه اخیر سبب سفر گروه‎های بزرگی از زنان باردار چینی به آمریکا و شکل گیری نوعی گردشگری به نام “توریسم تولد” یا “توریسم مادری” در بیشتر شهرهای بزرگ آمریکا شده‎است. زیراطبق مقررات گردشگری آمریکا، تا زمانی که مادر باردار به عنوان یک گردشگر یا تاجر، دارای ویزای معتبر توریستی یا تجاری باشد، اقدامی غیر قانونی حساب نمی‏شود.
این شکل از گردشگری به ویژه در جنوب کالریفرنیا و لس انجلس رواج یافته که عمدتا محل اقامت طبقات مرفه است. مقامات شهری در لس انجلس اعلام کردند که 16 مورد از صاحبان این قبیل خانه‎ها که محل اسکان زنان باردار چینی است، به عنوان اقدامات غیرقانونی شناسایی شده که قرار است بزودی تعطیل شوند.
هزینه دو تا سه ماه اقامت دراین خانه‎ها در لس انجلس می‎تواند از 12000 تا 50 هزار دلار داشته باشد که شامل ارائه تمام خدمات خواب و خوراک و حمل و نقل و پرستاری و تهیه اسناد و مدارک شهروندی پس از تولد نوزاد است.
به گفته یکی از زنان چینی که خود مدیر یکی ازاین خانه‎هاست، بیشتر مشتریان او از پکن یا شانگهای می‎آیند که اکثرا مردمانی ثروتمند هستند و تنها 30 درصد آن‎ها برای تولد اولین فرزندشان امده‎اند و اکثرا دارای فرزند یا فرزندان دیگری نیزهستند.
“توریسم تولد” نتیجه مستقیم اعطای تسهیلات و آسان‏گیری صدور ویزای آمریکاست در سال 2008 برای جذب گردشگران پولدار چینی، باهدف کمک به اقتصاد راکد این کشور صورت گرفت که به نظر می‎رسد اکنون عواقب منفی گسترده‎تری یافته است، به حدی که این پدیده از 2011 تا کنون تیتر خبری بزرگ بسیاری از رسانه‎های آمریکا ست و برخی مقامات کنگره در صدد اعمال مقرراتی برای مجازات صاحبان خانه‎ها و هتل‎هایی هستند که این قبیل خدمات را به چینی‎ها عرضه می‎کنند.
نکته دیگری که این مخالفت هارا تشدید می‎کند، آن است که چینی‎ها با استفاده از مقررات آمریکا نه تنها به طور اتوماتیک حق شهروندی برای کودکان خود گرفته‎اند، بلکه از طریق این کودکان در سن 21 سالگی می‎توانند دیگر افراد خانواده را نیز به آمریکا منتقل کنند.
طبق همین گزارش “امی” یکی از این چینی‎ها که خواست نامش فاش نشود، گفت که تقریبا 30 هزار دلار برای سفر و تولد فرزندش هزینه کرده اما آن را بهترین سرمایه گذاری خود در تمام زندگیش می‎داند.

Check Also

مدت زمان صدور مجوزها در حوزه گردشگری کاهش می‌یابد

به‌گزارش ایرانگرد نیوز و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی «در راستای اصلاح …