هنرمندان پیشکسوت به رییس‌ دولت یازدهم نامه نوشتند

به گزارش ایرانگرد نیوز، در اسامی امضاکنندگان این نامه نام هنرمندانی چون محمدعلی کشاورز، خسرو حکیم‌رابط، هوشنگ کامکار، قباد شیوا، بهزاد فراهانی، محمد گلریز، هادی مرزبان، رسول نجفیان، اسماعیل خلج، داود گنجه‌ای، مجید انتظامی، ایرج راد، مصطفی کمال‌پورتراب، صادق تبریزی، علیرضا خمسه‌نیا، محمدجلیل رسولی، اردشیر صالح‌پور، مریم معترف، حسن ریاحی، محبوبه بیات، ولی شیراندامی، هنگامه اخوان، داوود رشیدی، فریدون شهبازیان، بهروز اثباتی،هوشنگ ظریف، محمد موسوی، کیوان ساکت، کامبیز روشن‌روان، محمدرضا درویشی، علی‌اکبر صادقی، ارحام صدر، مرتضی احمدی و… به چشم می‌خورد.

 

در متن این نامه خطاب به دکتر حسن روحانی آمده است:

 

 

با سلام و احترام و تبریک آغاز به کار دولت تدبیر و امید

 

احتراما به استحضار می‌رساند بعد از گذشت حدودا شش سال از مصوبه بهمن ماه سال 1385 شورای عالی انقلاب فرهنگی، موسسه‌ای تحت عنوان “موسسه هنرمندان پیشکسوت” وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال گذشته برای حمایت و حفظ شان و منزلت هنرمندان طراز اول و با سابقه کشور راه اندازی گردید، هنرمندانی که طلایه دار تمدن این سرزمین بوده و قطعا بدون آنان فرهنگ و تمدن معنی نخواهد داشت.

 

علی رغم آنکه طی مدت کوتاه گذشته تلاش‌های ارزنده‌ای برای فعالیت این موسسه صورت پذیرفته، متاسفانه بیم آن میرود که با تغییر و جابجایی دولت و مسئولین و به دلیل مشکلات بودجه‌ای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت‌های این موسسه ی نوپا دچار رکود شده و از رسالت اصلی خود برای خدمت به هنرمندان فاصله بگیرد، لذا بر آن شدیم که طی این مرقومه و به عنوان اعضای این موسسه “در خواست حمایت جدی خود را برای تقویت و کمک مالی به این موسسه‌ی نوپا که هنوز به یکسالگی خود نرسیده داشته باشیم:

 

1-کمک مالی قابل توجه حداقل100میلیارد ریال برای سال 92 به منظور رسیدگی به امور ضروری هنرمندان پیشکسوت از جمله مسایل و مشکلات مربوط به امور پزشکی و بیماریها به ویژه بیماریهای صعب العلاج و خاص،مشکلات معیشتی و هزینه‌های ضروری(مستحضر باشید برخی از هنرمندان پیشکسوت در دوران کهولت سن از داشتن حقوق مستمر و بازنشستگی محروم هستند!)و همچنین حمایت از تولید فعالیت‌ها و آثار هنری، امور پژوهشی و تحقیقاتی و…

 

 

2-به استناد بند 1 ماده 22 اساسنامه موسسه(مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی) ایجاد ردیف مستقل اعتباری در بودجه سالیانه کشور به ویژه در سال 93 به منظور اطمینان از استمرار کمک‌های سالیانه دولت به هنرمندان پیشکسوت.

 

3-از طریق سازمان محترم بهزیستی امکان استفاده رایگان از خدمات آسایشگاه‌های ویژه سالمندان برای تعداد محدودی از هنرمندان پیشکسوت فاقد سرپرست در تمامی رشته‌های هنری و با معرفی آن موسسه فراهم گردد.

 

4-با توجه به اینکه سالهاست موضوع وام 50 میلیون تومانی خرید یا ساخت مسکن هنرمندان بلا تکلیف شده، شرایط استفاده از تسهیلات مذکور برای هنرمندانی که فاقد مسکن هستند فراهم شود.

 

5-از طریق وزارت بهداشت و درمان موضوع پذیرش هنرمندان پیشکسوت در تمامی یا بخشی از بیمارستان‌های تخصصی کشور با معرفی نامه موسسه مذکور (یا کارت عضویت موسسه) امکان پذیر باشد.

 

 

6-از طریق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استفاده از خدمات گردشگری و تفریحی با تخفیف ویژه و استفاده از موزه‌های سراسر کشور به صورت رایگان انجام گردد.

 

7-از طریق شرکت بیمه ایران تمامی هنرمندان پیشکسوت در تمامی حوزه‌ها( اعضای این موسسه ) که احتمالا تا پایان سال تعداد آنها به 400 نفر می‌رسد تحت پوشش بیمه تکمیلی طلایی(مشابه سال‌جاری خانه تئاتر و خانه سینما) قرار بگیرند.

 

8-به منظور استفاده ی ثمر بخش از تجارب پیشکسوتان در حوزه ی فرهنگ و هنر در گروه مشاوران ریاست جمهوری، حوزه پیشکسوتان هنری نیز گنجانده شود.

 

 

9-ساختمانی مناسب با کاربری چند منظوره(اداری و فرهنگی) از طریق نهاد ریاست جمهوری یا سایر دستگاه‌های دولتی برای دفتر فعالیت‌های این موسسه‌ی نوپا اختصاص یابد، ساختمانی که مکانی برای پاتوق دائمی هنرمندان نیز باشد.

 

امید داریم با برنامه‌های فرهنگی اعلام شده از سوی حضرتعالی نه تنها تاخیر 6 ساله در راه‌اندازی این موسسه جبران شود، بلکه شرایط بهینه در شان خدمتگزاری به پیشکسوتان فرهنگ و هنر این مرز و بوم فراهم گردد.

 

همانگونه که استحضار داریداخبار تاسف بار درگذشت اساتید و بزرگان عرصه فرهنگ وهنر این سرزمین در یکسال گذشته و سال‌های قبل نشان داد که فرصت زیادی برای پاسداشت شان این قشر فرهیخته وجود ندارد! به ویژه که فقدان برخی از ایشان ضایعه‌ای غیر قابل جبران است.

 

به طور حتم انتشار خبری امید بخش در خصوص حمایت جدی جنابعالی از موسسه هنرمندان پیشکسوت در بدو شروع مسوولیت ریاست جمهوری، همه اهالی فرهنگ و هنر به ویژه هنرمندان پیشکسوت در همه حوزهای نمایشی، سینمایی، موسیقی، شعر، ادبیات داستانی، تجسمی و خوشنویسی، هنرهای سنتی و معماری را در دوران نگران کننده کهولت سن، مسرور و دلگرم می‌نماید.

 

در پایان نیز از جنابعالی به عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور برای حضور در جشن یک‌سالگی موسسه هنرمندان پیشکسوت در روز چهارشنبه 20 شهریور ماه و در جمع صمیمی هنرمندان پیشکسوت و بیان سخنان دلگرم کننده در همین راستا دعوت به عمل می‌آوریم.

 

برای دولت جنابعالی آرزوی توفیق روز افزون در خدمت به فرهنگ و هنر این کشور را داریم.

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …