معاونت میراث‌فرهنگی مازندران با توسعه بنای ناصرالحق مخالفت کرد

0--1

عرصه بنای تاریخی ناصرالحق درحالی با ساخت و سازهای عجیب و غریب توسعه پیدا کرد که مرمت‌گران ارشد میراث‌فرهنگی با اعتراض به این اقدام، این نوع مرمت و توسعه را پدیده‌ای نوظهور در معماری و مرمت بنای تاریخی ناصرالحق خواندند. این درحالی‌است که معاون اداره میراث‌فرهنگی مازندران پس از انتشار خبر CHN، از پیگری‌ و بررسی‌های مجدد میراث‌فرهنگی خبر داد.

به‌گزارش CHN، بقعه «حسن بن علی الناصر الحق» در محله پایین بازار و در محدوده شهر قدیم آمل قرار دارد. اما ساخت و سازهایی که هم‌اکنون در حال اجراست هویت و منظر این بنای متعلق به قرن چهارم را مخدوش کرده است.
«مهدی ایزدی» معاون میراث‌فرهنگی اداره میراث‌فرهنگی استان مازندران درحالی مخالفت خود را نسبت به ساخت‌و سازهای ناهمگون مقبره ناصرالحق اعلام کرد که به‌اعتقاد وی، این بنا متعلق به پیروان زیدیه یمنی است و نقشه توسعه آن با هماهنگی کارشناس میراث‌فرهنگی و اوقاف انجام شده است.
به‌گفته ایزدی، سازه‌ای که اطراف بنا ساخته شده، الحاقی و کاملا سبک است. به‌طوری‌که درصورت تایید نشدن نوع معماری می‌توان به جمع‌آوری آن پرداخت. این درحالی است که خبرنگار CHN به سازه‌ای با ابعاد نسبتا بزرگ و آجری اشاره کرد که معاون میراث‌فرهنگی مازندران در پاسخ، از پیگیری و بررسی‌های مجدد کارشناسان میراث‌فرهنگی خبر داد.
 وی، بنای ناصرالحق را پیش از ساخت و ساز مخروبه‌ای دانست که با چندی پیش با پیگیری ارگان‌های مختلف و میراث‌فرهنگی بازسازی شده بود. اما به‌دنبال درخواست‌های مکرر پیروان زیدیه و تحت‌فشار قرار گرفتن میراث‌فرهنگی اجازه توسعه و ساخت و ساز آن داده شد.
بقعه ناصرالحق، با برخورداری از معماری منحصر به فرد و جایگاه ویژه نزد مردم درسال 1310 با شماره 60 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد. اما مشاهدات خبرنگار CHN از ساخت وسازهایی که در عرصه و پیرامون بنا انجام می‌گرفت حکایت از توسعه‌ای غیراصولی داشت. به‌طوری‌که کارشناسان مرمت با مشاهده تصاویر ارسالی اعتراض خود را اعلام از این نوع مرمت و نوسازی اعلام کردند.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …