ساکنان سیاره ناشناخته به ایران می‌آیند/ ساخت انیمیشن وطنی در 117 قسمت

شاهنگ كياني‌رشيد یکی از کارگردانان انیمیشن “اين چيه؟” درباره موضوع این انیمیشن  گفت: در سیاره‌ای ناشناخته، هفت موجود عجیب و غریب در کنار هم زندگی می‌کنند و این موجودات اولیه و ناآگاه فاقد هر گونه تمدن و امکانات زندگی زمینی‌ها هستند. تاکسی نام یکی از اهالی این سیاره است که با سفینه‌ای قدیمی و قراضه هرازگاهی به زمین سفر می‌کند و در هر رفت و آمدش چیزی را از زمین با خود به سیاره می‌آورد که باعث ایجاد سوال در بین اهالی آنجا می‌شود.

 
به گفته وی، “این چیه” نام کامپیوتری بسیار قدیمی است که در این سیاره زندگی می‌کند و در هر قسمت با ارائه اطلاعات خود سوالی را که در ذهن اهالی سیاره ایجاد شده برطرف می‌کند.

 
وی در زمینه خلاقیت‌های به کار رفته شده در این اثر توضیح داد: “این چیه” به سفارش مرکز پویانمایی صبا و با تکنیک دوبعدي در 117 قسمت 10 دقیقه‌ای تولید می‌شود و تا به حال 40 قسمت از آن تولید شده است. با توجه به استفاده از سينتيك و تبلت و مجهز شدن به سيستم‌ها و برنامه‌هاي نرم افزاري بهتر انيميشن دوبعدي از حالت كاغذي و دستي خارج شده و سرعت كار بالا رفته است.

 

 
این انیماتور در پاسخ به اینکه آیا مخاطب انیمیشن صرفا کودکان هستند، یادآور شد: اگر كار جذاب باشد مثل “تام و جري” و مجموعه انيميشن‌هاي شركت‌هاي دیزنی و دریم ورکز بزرگسالان را نيز جذب مي‌كند.

 
کیانی رشید که با همکاری بهروز یغماییان این انیمیشن را کارگردانی کرده است، در خصوص وضعیت فعلی انیمیشن ایران اظهار کرد‌: انیمیشن ایران هنوز جاي رشد دارد و آنطور كه بايد از لحاظ كيفي و درآمد براي عوامل با سطح دانش بالا در رشته مربوطه به حد قابل قبولي نرسيده است.

 

 
این انیماتور در خصوص تاسیس شبکه پویا تصریح کرد: با توجه به تازه تاسيس بودن شبكه و تكراري بودن انيميشن‌ها،‌ به خصوص انيميشن‌هايي كه مربوط به دهه 60 هستند و پخش اكثراً برنامه‌هاي ژاپني هنوز تا رسيدن به كيفيت خوب فاصله بسیاری دارد.

 
کیانی رشید در پایان عنوان کرد: چون اين شبكه به صورت كلي به انيميشن اختصاص دارد بايد كيفيت برنامه‌هاي خود را بالا ببرد نه اينكه كارهاي قديمي و از تاريخ گذشته را دوباره پخش كند.

 
نویسندگان انیمیشن “این چیه؟” مهكامه يغمائيان، نوشين شمس،‌ آرمين انطيقه چيان، انیماتورها شاهنگ كياني رشيد،‌ رخسان ريحانيان، مرضيه سيف الهي راد، امين زندي آتشبار، مجيد رضا عيوضي و سازنده موسیقی کیوان کیارس است و شرکت رسانه فرد به سفارش مرکز پویانمایی صبا آن را تولید می‌کند.

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …