هنرمندی که جای خالی‌اش پر نمی‌شود/ گرامیداشت زنده‌یاد خواجه‌افضلی با حضور بزرگان دوبله

به گزارشایرانگرد نیوز، 14 شهریورماه مراسم یادبودی برای بزرگداشت اصغر خواجه افضلی دوبلور پیشکسوت و صداپیشه با حضور جمعی از بزرگان و هنرمندان حرفه دوبله در محل مسجدالرضا برگزار شد. در این مراسم که با حضور پیشکسوت های دوبله همراه بود، هنرمندان و صداپیشگان به همدردی با خانواده افضلی پرداختند.

 
پرویز بهرام دوبلور پیشکسوت در حاشیه این مراسم درباره خواجه افضلی به خبرنگار مهر گفت: اصغر خواجه افضلی سالها همکار من بود و در کنار یکدیگر کار می کردیم. او یکی از بهترین کمدی گوهای عرصه دوبله بود که به طور مثال همراه مرحوم مقبلی در “لورل و هاردی” همکاری می کرد و نقش استن لورل را می گفت.

 

 
وی همچنین عشق و وقت گذاشتن برای کار را از دلایل ماندگاری پیشکسوت های این عرصه عنوان کرد و گفت: در گذشته ما فشار زمان نداشتیم و شاید در طول یک هفته فیلمی را دوبله می کردیم. از طرف دیگر امثال خواجه افضلی عشق ورزی کامل به کار داشتند.

 
حسین عرفانی گوینده و دوبلور نیز خواجه افضلی را یکی از پیشکسوت های عرصه دوبله دانست که شاید مثل او هیچ گاه دیگر پیدا نشود و ادامه داد: خواجه افضلی یکی از گوینده های طراز اول مملکت بود. تیپ گوی بسیار خوبی بود و فکر می کنم جای او تا سالها پر نخواهد شد.

 

 
افضلی خالق تیپ‌های فیلم‌های کمدی مثل فرانکو فرانکی، وودی آلن، بود آبوت، استن لورل، بهمن یار، اسدزاده، عزت الله وثوق و توتو بوده است و در عرصه کارتون نیز صدای او را در آثاری چون وروجک و آقای نجار (وروجک)، گوریل انگوری (بیگلی بیگلی)، کارآگاه گجت، بینوایان (تناردیه)، قلعه هزار اردک، رابین هود (پادشاه/پرنس جان)، بلفی و لی‌لی‌بیت (عموی بلفی) و گربه‌های اشرافی (خدمتکار/ ادگار) شنیده‌ایم.

 
صدای او در سریال‌هایی چون “هزاردستان” و “دایی جان ناپلئون” (به جای پروین سلیمانی) به گوش رسیده است. ایفای نقش رادیویی “رحمت گردچاقه” در برنامه پرمخاطب “صبح جمعه با شما” از خاطرات شیرین حضور افضلی در رادیو است.

 
در این مراسم جمعی از هنرمندان و گوینده ها همچون ایرج رضایی، هادی خسروشاهی، ناصر طهماسب، پرویز بهرام، حسین عرفانی، زهره شکوفنده، منوچهر والی زاده، بهمن هاشمی، چنگیز جلیلوند، نادر علیمردانی، بیژن و مهدی علیمحمدی، فریدون جیرانی، حبیب کاوش، اردشیر منظم، شهروز ملک آرایی، مهین برزویی، شهراد بانکی و … حضور داشتند.

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …