فونت های فارسی جدید در راه است/احتمال تعطیل شدن جشنواره “سرو نقره ای”

به گزارش ایرانگرد نیوز، صبح امروز شانزدهم شهریور ماه نشست خبری سومین جشنواره و نمایشگاه “سرو نقره‌ای” در خانه هنرمندان با حضور مهدی سعیدی، دبیر نمایشگاه و علی رشیدی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک برگزار شد.

 

مهدی سعیدی در ابتدای این نشست گفت: سومین دوسالانه انجمن طراحان گرافیک یعنی سرو نقره‌ای از بهمن سال 91 جلسات خود را آغاز کرد و شورای برنامه‌ریزی جشنواره متشکل از فرزاد ادیبی، اونیش امین‌الهی، پریسا تشکری، علی رشیدی، مهدی سعیدی، کوروش قاضی‌مراد، مریم کهوند و ساعد مشکی طی جلساتی منظم برنامه‌ریزی برای این جشنواره را آغاز کردند.

 

وی افزود: در هشت بخش فراخوان صادر شد که این بخش‌ها شامل هویت بصری، نشانه‌شناسی، نشانه‌نوشته‌های هویت بصری، پوستر، تبلیغات، صفحه‌آرایی، گرافیک رسانه‌های الکترونیک و متحرک هستند.

 

سعیدی از رسیدن 2630 اثر تا آخر خرداد ماه به دبیرخانه جشنواره خبر داد و گفت: 332 طراح در هشت بخش آثار خود را به دبیرخانه ارسال کردند که هیات انتخاب دوسالانه شامل شهرزاد اسفرجانی، بهراد جوانبخت، اسد چهره‌پرداز، پدارم حربی، علی خورشیدپور، مریم عنایتی و مجید کاشانی 747 اثر را از 164 طراح انتخاب کردند.

 

وی بیان کرد: هیات داوران جشنواره نیز که شامل مصطفی اسداللهی، کوروش پارسانژاد، بیژن جناب، فرشید مثقالی و مرتضی محلاتی هستند یک روز قبل از افتتاح نمایشگاه آثار را داوری خواهند کرد و در روز افتتاحیه نیز برگزیدگان معرفی می‌شوند.

 

 

دبیر نمایشگاه سرو نقره‌ای از اضافه شدن بخش طراحی فونت فارسی در سومین دوره این دوسالانه خبر داد و بیان کرد: طراحی فونت فارسی یکی از پرکاربردترین بخش‌های گرافیک در ایران است که برای اولین بار در طول تاریخ گرافیک کشور برآن شدیم که بخش ویژه طراحی فونت فارسی را نیز در جشنواره بگنجانیم.

 

وی از فرزاد ادیبی، اونیش امین‌الهی، پریسا تشکری، علی رشیدی، کوروش قاضی مراد،‌مریم کهوند و ساعد مشکی به عنوان شورای برنامه‌ریزی بخش طراحی فونت فارسی جشنواره سرو نقره‌ای و نیز از طارق عتریسی، مصطفی اوجی، صداقت جباری، دامون خانجان‌زاده و مسعود سپهر به عنوان هیات داوری این بخش دوسالانه نام برد.

 

 

سعیدی ادامه داد: در این بخش 170 اثر به دستمان رسید که نمایش آنها همزمان با افتتاح نمایشگاه در خانه هنرمندان در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) خواهد بود. این بخش را طوری طراحی کردیم که فقط اعضای دائم انجمن در آن شرکت نکنند بلکه همه طراحان فونت فارسی امکان حضور در این بخش را داشته باشند.

 

وی بالا بردن سطح سواد بصری جامعه و نیز فراهم کردن محیطی برای دیده‌شدن گرافیک ایران در سطح جهان را از اهداف مهم جشنواره سرو نقره‌ای دانست و در پایان گفت که این نمایشگاه در خانه هنرمندان و موزه امام علی (ع) از سوم تا نهم آبان‌ماه برپا خواهد شد.

 

علی رشیدی دومین سخنران این نشست بود که با تاخیری 30 دقیقه‌ای به نشست وارد شد و گفت: سرو نقره‌ای یکی از شاخصه‌های انجمن طراحان گرافیک ایران که بیش از 1200 عضو دارد و مقتدرترین انجمن هنری کشور است، خواهد بود.

 

وی افزود: ما 15 سال است که در حال کار کردن در انجمنی هستیم که به عقیده ما تنها یک محفل برای دور هم بودن نیست. انجمنی که زنده‌یاد مرتضی ممیز آن را پایه نهاد و بعد از این سال‌ها به اینجا رسیده است.

 

 

وی به همکاری نکردن انجمن طراحان گرافیک از سال 88 تاکنون با وزارت ارشاد خبر داد و بیان کرد: در دولت قبل نتوانستیم که همکاری‌های لازم و ارتباط خوبی با مرکز تجسمی ارشاد برقرار کنیم به همین خاطر به جای دوسالانه‌ای که دیگر برایمان معتبر نبود سرو نقره‌ای را برگزار کردیم که اگر در دولت جدید روال عوض شود مسلما سرو نقره‌ای تعطیل و دوسالانه گرافیک ادامه می‌یابد. البته سرو نقره‌ای به صورت یک کتاب سالانه ادامه می‌یابد.

 

رشیدی در مورد دوسالانه شدن جشنواره سرو نقره‌ای توضیح داد: با برآیندی که از کشور داشتیم به این نتیجه رسیدیم که کارهای گرافیکی که در طول یک‌‌سال تولید می‌شود آنقدر زیاد نیست که بتواند یک جشنواره مثل سرو نقره‌ای را پشتیبانی کند به همین دلیل سرو نقره‌ای را دوسالانه کردیم.

 

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران در پایان سخنان خود و در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر به وجود آمدن تناقض میان اقتدار انجمن و نداشتن یک موزه برای هنرمندان این عرصه، گفت: ما مقتدریم زیرا سالیان سال است که بین خودمان اختلاف آنچنانی نداشتیم. موزه گرافیک نیز یک مساله ملی است و به دنبال این هستیم که قدم به قدم به خواسته‌هایمان برسیم.

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …