نظر دختر جوادی‌پور درباره ساخت موزه به نام پدرش/ نگهداری نقاشی‌ها در شرایط مطلوب


نیوشا جوادی‌پور، دختر زنده‌ياد محمود جوادی‌پور در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد آثاری که از پدرش به جا مانده است، توضیح داد: بیشتر آثار پدرم در خانه اوست و ما هم قصد فروش یا واگذاری آنها را نداریم.


وی آثاری که از پدرش به جامانده را آثاری باارزش برای او و خانواده آن زنده‌یاد دانست و گفت: آثاری که از پدرم باقی مانده برای ما به عنوان خانواده وی بسیار باارزش است. من به ارزش مالی آنها کاری ندارم که البته در جای خود بسیار مهم است ولی ارزش معنوی و حسی که آثار پدرم به ما می‌دهد با ارزش مادی قابل قیاس نیست.


نیوشا جوادی‌پور در پاسخ به این که آیا حاضرید آثار پدرتان را برای حفظ و نگهداری به موزه‌ها بدهید؟ بیان کرد: شرایط نگهداری آثار پدرم بسیار مناسب است. من بر نگهداری درست آثار هنری واقف هستم و می‌دانم که یک اثر هنری را چگونه باید حفظ شود.



وی در پایان تاکید کرد: آثار پدرم در اختیار من است و مطمئنا از آنها به درستی نگهداری می‌کنم. اکنون بیشتر آثار در خانه ایشان و برخی نیز در محلی مطمئن و با شرایط کاملا درست از نظر رطوبت و دما قرار دارد. همچنین  خانه پدرم را خودمان حفظ و آثار را در این خانه نگهداری خواهیم کرد.


چند وقت پیش علی‌اصغر امیرنیا، مدیر دفتر امور هنرهای تجسمی ارشاد دولت دهم در گفتگو با مهر بر ساخت خانه‌موزه استاد جوادی‌پور تاکید کرده بود و گفت که ساخت موزه استاد جوادی‌پور منوط به موافقت وراث این نقاش پیشکسوت است. وی در مورد ساخت موزه استادنقاشی ایران، زنده‌یاد محمود جوادی‌پور گفت:‌ من به شخصه بسیار علاقه‌مندم که این اتفاق بیفتد. این نه تنها نظر من بلکه کل ارشاد نیز هست زیرا آثار بی‌نظیری که این استاد بزرگ ایران خلق کرده است باید حفظ شود.


محمود جوادی‌پور در روز 13 شهریور 1299 در محله امیریه تهران به دنیا آمد و در آذرماه سال 1391 دار فانی را وداع گفت. او در هنرستان شاگرد نیما یوشیج بود. این هنرمند در سال 1320 در آزمون ورودی دانشکده هنرهای زیبا که به تازگی تاسیس شده بود، پذیرفته شد و جزو دومین گروه هنرجویان رشته نقاشی دانشکده به شمار می‌رفت.



در اوایل سال 1328 در نمایشگاه گروهی انجمن فرهنگی ایران و فرانسه (تهران) به همراه حسین کاظمی، احمد اسفندیاری و مهدی ویشکایی شرکت کرد. در همین سال نخستین نگارخانه خصوصی ایران را با همکاری حسین کاظمی و هوشنگ آجودانی با نام “آپادانا” تاسیس کرد و اولین نمایشگاه انفرادی‌اش در این گالری برپا شد.


وی در سال‌های فعالیتش به تصویرسازی برای کتاب‌های درسی، شعر و داستان نیز می‌‌پرداخت. وی نمایشگاه های بسیاری از آثار بی شمارش را در طول سال‌های فعالیت هنری خود در ایران و کشورهای خارجی برگزار کرده و در مراکز هنری مختلف به تدریس پرداخته است.


جوادی‌پور اولین کسی بود که دو کتاب مهم تاریخ ادبیات ایران یعنی شاهنامه فردوسی و “موش و گربه” عبید زاکانی را به صورت مدرن و نوگرا تصویرسازی کرد.


از جوادی‌پور به عنوان یکی از نخستین پایه‌گذاران جنبش نقاشی نوگرای ایران تجلیل شده و از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارای نشان عالی است. آثار این هنرمند در برخی موزه‌های ایران و امریکا نگهداری می‌شوند.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …