مجموعه زندیه، بدون حذف 3 طبقه از هتل جام‌جم به یونسکو نمی‌رود

مجموعه زندیه،1 موزه ترکیه

هتل خیابان رودکی درحالی مراحل اسکلت‌بندی را طی می‌کند که کارشناسان میراث‌فرهنگی و مجریان پرونده ثبت جهانی مجموعه زندیه، ارتفاع هتل را غیرمجاز و مانعی جدی برای ارسال پرونده به یونسکو عنوان می‌کنند. این درحالی است که فریدون فعالی مدیر میراث‌فرهنگی استان فارس به همراه مجری طرح، ارتفاع هتل در ارتفاع 50 متر را  کاملا قانونی و براساس ضوابط مشخص شده میراث فرهنگی می‌دانند.

 
به‌گزارش CHN، کارشناسان ادامه ساخت هتل در حریم و خط آسمانی ارگ کریمخانی را مانعی برای ثبت جهانی می‌دانند. این درحالی است که هرچند هرکسی که کوچکترین آگاهی از مبانی حفاظتی آثار تاریخی داشته باشد با دیدن عکس تعرض به حریم ارگ کریمخانی متوجه مشکل آن می‏شود، با این وجود، رئیس میراث فرهنگی فارس و رئیس اتحادیه هتلداران فارس زیر بار پذیرش این اتفاق ناخوشایند نمی‏روند.
«مهدی پارسایی» پژوهشگر میراث‌فرهنگی و یکی از مجریان پرونده ثبت جهانی مجموعه زندیه اما، نظری خلاف اظهارات مدیر میراث‌‌فرهنگی و رئیس اتحادیه هتلداران فارس ارائه می‌کند.
به‌اعتقاد وی، اظهار نظرهای ارائه شده بسیار عجیب است چراکه ارتفاع ارگ‌کریمخانی تنها 14 متر است، چگونه ساخت هتل با ارتفاع 50 متر آن هم در نزدیکی ارگ کریمخان خلاف ضوابط میراث‌فرهنگی به‌شمار نمی‌رود. بماند که سجادیان مدیر اتحادیه هتلداران فارس یک برج‌ساز است و به‌خوبی می‌داند بلندمرتبه سازی در ارتفاع 50 متر یعنی چیزی نزدیک به ارتفاع هتل چمران شیراز.
این مدرس دانشگاه بیان می‌کند: ارگ کریمخانی هنوز ثبت جهانی نشده اما درصورتی‌که پرونده برای ثبت جهانی ارجاع داده شود، قطعا کارشناسان یونسکو در رابطه با ضوابط حریم منظری مجموعه و بلندمرتبه سازی حریم ارگ اشکالاتی وارد می‌کنند. بنابراین تا فرصت داریم حذف 3 طبقه از هتل ضروری است.

پارسایی همچنین دررابطه با اظهارات اخیر سجادیان مبنی بر ساخت هتل در دروازه قرآن و هتل پارک در جوار ارگ‌کریمخان اینطور عنوان می‌کند: در مورد اظهارات رئیس اتحادیه هتلداران فارس مبنی بر ساخت هتل در حریم دروازه قرآن لازم است یادآوری کنم، اگرجه حساسیت آقای سجادیان ارزشمند است اما لازم است سازنده هتل جام جم بداند موضوع ساخت هتل دروازه قرآن و پارک هتل کنار ارگ کریمخان مربوط به سالها قبل می‌شود. حتی زمانی‌که موضوعی به اسم حریم و ضابطه برای آثار تاریخی وجود نداشته ارتفاع هتل‌پارک تقریبا نصف هتل درحال ساخت جام جم بوده است. اینها قربانی‌هایی هستندکه مدیران شهری سابق پیش پای میهمانان سرمایه‌گذار انجام داده‌اند. درست نیست که شما هم انتظار چنین قربانی‌هایی را داشته باشید.

او همچنین دررابطه با هشدارهای اخیری که به فعالی مدیر میراث‌فرهنگی استان فارس در خصوص بافت‌تاریخی داده بود می‌افزاید: در جلسه‌ای که با مدیر کل میراث‌فرهنگی استان فارس داشتیم فعالان میراث‌فرهنگی حساسیت‌های خود را نسبت به بافت تاریخی و تعیین حریم تک‌تک بناها و مجموعه بافت تاریخی شیراز انتقال دادند. اما این مدیر تاکید داشت که باید زمینه حضور سرمایه‌گذار در بافت تاریخی مهیا شود. حال به نقطه‌ای رسیده‌ایم که هر روز به بهانه جلب نظر سرمایه‌گذار بخشی از ضوابط میراث‌فرهنگی دست‌کاری می‌شود و گوشه‌ای از هویت شهر از بین می‌رود.
این مدرس دانشگاه تاکید کرد: درحال‌حاضر انتظار اهالی شیراز و دوستداران میراث‌فرهنگی از مالک هتل اینست که سجادیان به‌عنوان یک شخصیت فرهنگی که اتفاقن حوزه فعالیت‌ وی ارتباط مستقیمی با میراث‌فرهنگی دارد پیشقدم شود و در یک اقدام فرهنگی ارتفاع اضافی هتل را که 3 طبقه است حذف کند. درغیراینصورت از میراث‌فرهنگی توقع داریم که به‌ وظیفه خود عمل کند چراکه متولیان موظف هستند در حفاظت آثار و حرایم آن کوشا باشند.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …